«Η πίτα» των 50 δισ. ευρώ στις υποδομές – Από Ταμείο Ανάκαμψης μέχρι… ΣΔΙΤ, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ και ΕΤΕπ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Η πίτα» των 50 δισ. ευρώ στις υποδομές – Από Ταμείο Ανάκαμψης μέχρι… ΣΔΙΤ, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ και ΕΤΕπ
Δέλεαρ για τους ισχυρούς ομίλους του ευρύτερου τομέα των Υποδομών οι επενδύσεις/μεταρρυθμίσεις του Σχεδίου «Ελλάδα 2.0.». Πώς «αυγατίζει» ο λογαριασμός μέσω άλλων προγραμμάτων. Η «χρυσή δεκαετία».

«Πεδίον δόξης… λαμπρόν» φαίνεται ότι διαγράφεται για τους μεγάλους ομίλους που κινούνται στον χώρο των υποδομών μέσα στα επόμενα 5-6 χρόνια, ή μάλλον καλύτερα έως το τέλος της δεκαετίας.

Αν και ακόμα «υπάρχει δρόμος μπροστά μας», όπως τουλάχιστον τονίζουν χαρακτηριστικά στελέχη της αγοράς, και ανοιχτά ζητήματα που θα απασχολήσουν τους εμπλεκόμενους (χρονοδιαγράμματα, τελικές αποφάσεις, ταχύτητα με την οποία θα κινηθεί η Ευρώπη, πανδημία κ.α.), εντούτοις, ήδη στον τομέα των υποδομών, όπου δραστηριοποιούνται ισχυρά επιχειρηματικά ονόματα και συμφέροντα, εισέρχονται σε φάση… «ετοιμότητας».

Ο λόγος τα μεγάλα έργα, τους σημαντικούς διαγωνισμούς, το πακέτο επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων που προωθούνται προσεχώς μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης της Ευρώπης, αλλά και μέσω άλλων προγραμμάτων, όπως το ΕΣΠΑ, το ΠΔΕ ή και με μοντέλα όπως οι ΣΔΙΤ και οι παραχωρήσεις, με συγχρηματοδότηση από τη ΕΤΕπ ή άλλους διεθνείς οργανισμούς κ.λπ. Σε αυτά μπορούν να προστεθούν μπίζνες δις. ευρώ στον χώρο των «ιδιωτικών διαγωνισμών» (Ελληνικό και όχι μόνο) ή των ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ κ.α.).

Τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης των 32 δισ. ευρώ, σημαντικότατο μέρος εκ των οποίων σχετίζεται με μεγάλα ενεργειακά projects, ψηφιακές μεταρρυθμίσεις, υποδομές (οδικοί άξονες, σιδηρόδρομος, λιμάνια και περιφερειακά αεροδρόμια, οδική ασφάλεια αλλά και κτηριακά έργα, αντιπλημμυρικά, τουριστικά, λεωφορεία κ.λπ.) αποτελεί δέλεαρ για τον «κόσμο» των Υποδομών.

Αλλωστε, όπως αναφέρεται στο ενισχυμένο το σχέδιο Ελλάδα 2.0., με έκταση 207 σελίδων, στον πυλώνα «Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας» ο προϋπολογισμός του Ταμείο Ανάκαμψης υπολογίζεται σε 4,821 δισ. ευρώ ενώ οι συνολικοί πόροι που υπολογίζονται ότι θα κινητοποιηθούν εκτιμώνται σε 7,806 δεις ευρώ. Οπως σημειώνεται στην αναλυτική παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου, «μέσα από ένα ευρύ φάσμα επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων, ο στόχος του συγκεκριμένου Άξονα είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, της παραγωγικότητας και της ανθεκτικότητας των βασικών οικονομικών τομέων, όπως ο τουρισμός, ο πολιτισμός, η αγροδιατροφή, η μεταποίηση, καθώς και η βελτίωση των εθνικών μεταφορών και των υποδομών εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω μιας σειράς επενδύσεων που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας στους προαναφερθέντες τομείς, συνδέοντας σημαντικά οικονομικά κέντρα και αντιμετωπίζοντας γεωγραφικές και περιφερειακές ανισότητες», όσον αφορά τον πυλώνα αυτόν.

Και αυτά, χωρίς τα δεκάδες δις ευρώ που σχετίζονται με την «πράσινη ενέργεια» και τα πάσης φύσεως ενεργειακά projects που έτσι και αλλιώς θα ενεργοποιήσουν τα αντανακλαστικά και των Μυτιληναίου, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Τέρνα Ενεργειακή, ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, Intrakat και άλλων σχημάτων.

Ωστόσο, στο ευρύτερο πεδίο ενδιαφέροντος και διεκδικήσεων εντάσσονται «ψηφιακοί διαγωνισμοί», τα προγράμματα «Εξοικονομώ» για ιδιωτικά και δημόσια κτίρια, που θα λάβουν περισσότερα από 2 δισ. ευρώ, projects που σχετίζονται με τα αρδευτικά δίκτυα και τα φράγματα (200 εκατ. ευρώ), αντιπλημμυρικά έργα σε επιλεγμένες περιοχές στην Ελλάδα (Κρήτη, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος, Κεντρική Μακεδονία ύψεους 110 εκατ. ευρώ), στρατηγικές αστικές αναπλάσεις που πυροδοτούν την αστική ανάπτυξη και βελτιώνουν σημαντικά την ποιότητα ζωής και το αστικό περιβάλλον (π.χ. στον Ελαιώνα, στη Δυτική Αθήνα, στο νότιο παραλιακό μέτωπο της Αττικής, στη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και άλλες πόλεις, μικρές και μεγάλες, κονδύλι 475 εκατ. ευρώ), την ανακαίνιση του συγκροτήματος του Ολυμπιακού Σταδίου (ΟΑΚΑ) και την ανάπλαση των πρώην βασιλικών κτημάτων Τατοΐου (με 45 εκατ. ευρώ έκαστο), την ενίσχυση των δικτύων ύδρευσης περιοχών της Δυτικής Ελλάδας (Πρέβεζα, Άρτα) και νησιών (Λέσβος, Λευκάδα, Κέρκυρα) ύψους 290 εκατ. ευρώ.

Επίσης, η δημιουργία υποδομών επεξεργασίας αστικών λυμάτων σε οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων σε τουριστικά και περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές (στα 230 εκατ. ευρώ), η κατασκευή και εκσυγχρονισμός των υποδομών υδροδότησης και διαχείρισης πόσιμου νερού, οι εγκαταστάσεις αφαλάτωσης με συνεργασία δημόσιου ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) με 200 εκατ. ευρώ, οι υποδομές δεκάδων εκατ. ευρώ για πολιτισμό και τουρισμό, επενδύσεις για τη δημιουργία οργανωμένων υποδοχέων μεταποιητικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων της εφοδιαστικής αλυσίδας (100 εκατ. ευρώ),η προώθηση προγραμμάτων οικονομικής ενίσχυσης του αγροτοδιατροφικού τομέα για την πραγματοποίηση επενδύσεων με προσανατολισμό την πράσινη γεωργία και την γεωργία ακριβείας (άνω των 500 εκατ. ευρώ), οι παρεμβάσεις αναβάθμισης μικρότερων περιφερειακών λιμένων σε νησιά και περιοχές με αναπτυγμένη τουριστική δραστηριότητα (20 εκατ. ευρώ) κ.λπ. επίσης αποτελούν που αναμένεται να αποτελέσουν πόλο έλξης για τους εγχώριους επιχειρηματικούς πόλους όπως βέβαια και για τα διεθνή σχήματα.

Σε αυτά προστίθενται τα κεφάλαια από το ΕΣΠΑ, τον δημόσιο «κορβανά» και τον ιδιωτικό τομέα, τους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ και των άλλων ιδιωτικοποιήσεων, με αποτέλεσμα να έχουμε να κάνουμε με μια «πίτα» 50 δισ. ευρώ που σχετίζονται με τον ευρύτερο τομέα των υποδομών.

Να αναφέρουμε, όσον αφορά στο Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα 2.0», ότι στις υποδομές προωθούνται ο ψηφιακός μετασχηματισμός και οι έξυπνες υποδομές με σκοπό την ανάπτυξη υψηλής ποιότητας, πολυτροπικών, ανθεκτικών στην κλιματική αλλαγή, έξυπνων και βιώσιμων συστημάτων υποδομής και μεταφορών. Σκοπός των επενδύσεων είναι τόσο ο έλεγχος και η συντήρηση των υποδομών όσο και ο εκσυγχρονισμός τους με λειτουργίες φιλικές προς το χρήστη. Το σύστημα μεταφορών είναι εξίσου σημαντικό για τον άξονα και μέσω της ανάπτυξης του δικτύου του σιδηροδρόμου θα ενισχυθούν τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι κάτοικοι τον περιοχών του δικτύου. Επίσης προωθούνται επενδύσεις που θα ενισχύσουν την οδική ασφάλεια.

Αναφορικά με τον πολιτισμό, προωθείται μια αναγκαία επένδυση των υποδομών και του εξοπλισμού των καταστημάτων ΟΔΑΠ με σκοπό τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Είναι σημαντικό ο πολιτισμός να λειτουργεί ως κινητήριος μοχλός της οικονομικής και της στρατηγικής ανάπτυξης των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών. Στην αγροδιατροφή προωθούνται δράσεις σχετικά με αποτελεσματικές μεθόδους παραγωγής που αυξάνουν την ποιότητα και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider