Μπρος παίρνει ξανά, μετά από πολλές δικαστικές περιπέτειες και χρόνιες καθυστερήσεις, το πολύπαθο έργο για την κατασκευή του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία.

Πρόκειται, επί της ουσίας, για τον αυτοκινητόδρομο 52, στην Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας, που αποτελεί τον πρώτο κάθετο άξονα της Ιόνιας Οδού. Όταν το έργο ολοκληρωθεί στο σύνολό του, ο οδικός άξονας θα ξεκινά από τον ανισόπεδο κόμβο Αμβρακίας της Ιόνιας Οδού και θα καταλήγει στην υποθαλάσσια σήραγγα Πρέβεζας - Ακτίου παρακάμπτοντας την Αμφιλοχία και τη Βόνιτσα.

Το έργο αφορά στη μετατροπή του δρόμου από την Αμβρακία μέχρι το Άκτιο σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, με συνολικό μήκος 48,5 χλμ και τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, με μεσαίο διαχωριστικό.

Κι ενώ το έργο δεν είναι καινούργιο, αλλά μετρά ήδη… 11 χρόνια παλινωδιών και καθυστερήσεων, από τα 48,5 χιλιόμετρα του συνόλου του οδικού άξονα, σήμερα λειτουργούν μόλις τα 15 χιλιόμετρα.

Τα 15 χιλιόμετρα παραδόθηκαν τον Απρίλιο του 2019 στο δυτικό άκρο. Πρόκειται, επί της ουσίας, για το τμήμα που ξεκινά περίπου 1,5 χιλιόμετρο μετά την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας και καταλήγει στη Βόνιτσα, στο ύψος του κόμβου με την Πάλαιρο.

Οι εργασίες στο υπόλοιπο τμήμα του άξονα είχαν διακοπεί λόγω δικαστικών προσφυγών…

«Έπεσαν» οι υπογραφές της σύμβασης – Τι προβλέπεται

Τη Δευτέρα, ωστόσο, το έργο μπήκε πάλι σε τροχιά υλοποίησης, καθώς υπεγράφη η σύμβαση για το έργο «Υπολειπόμενες Εργασίες για την ολοκλήρωση της Οδικής Σύνδεσης της Περιοχής του Άκτιου με το Δυτικό Άξονα Βορρά - Νότου».

Το έργο έχει προϋπολογισμό 150 εκατ. ευρώ, ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023, ενώ οριστικός ανάδοχος του έχει ανακηρυχθεί ο Όμιλος Μυτιληναίου.

Το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2014-2020, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορές Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξης» και περιλαμβάνει:

-Την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Άκτιο - Αμβρακία, συνολικού μήκους περίπου 32,2 χλμ., με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.

-Την κατασκευή τεσσάρων Ανισόπεδων Κόμβων (Κ6, Κ6Α, Κ8, Κ11), ενός Ισόπεδου Κόμβου (Κ1) καθώς και την κατασκευή παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου.

-Τη δυνατότητα κατασκευής συνδετήριου τετράιχνου κλάδου μήκους 0.50 χλμ. για την απ' ευθείας σύνδεση του άξονα «Άκτιο - Αμβρακία» με την Ιόνια Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Ριβίου.

Η σύμβαση έχει διάρκεια 30 μήνες. Με τη συμπλήρωση των 15 μηνών, υπάρχει πρόβλεψη να δοθούν στην κυκλοφορία τα πρώτα 18 χλμ. του οδικού άξονα, που θα παρακάμπτουν την πόλη της Αμφιλοχίας, καθώς και να έχουν ολοκληρωθεί οι παρεμβάσεις, ώστε να γίνει ασφαλές το πιο επικίνδυνο τμήμα του υφιστάμενου οδικού δικτύου.

Οι περιπέτειες 11 ετών

Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία μπορεί να παίρνει ξανά «σάρκα και οστά», ωστόσο για πολύ καιρό ήταν ένα από τα δημόσια έργα που είχαν «παγώσει» και δεν έλεγαν να ξεμπλοκάρουν.

Ήταν το 2009 όταν ολοκληρώθηκε η δημοπράτηση του έργου και αναδείχθηκαν οι ανάδοχοι του για τις τέσσερις εργολαβίες στις οποίες είχε χωριστεί η αναβάθμιση του οδικού άξονα. Ωστόσο, το έργο βρέθηκε σε τέλμα πριν καν ξεκινήσει, καθώς τα ανοιχτά μέτωπα ήταν πολλά: θέματα με απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά ζητήματα αλλά και προβλήματα με τους αναδόχους άφησαν το έργο ημιτελές.

Το έργο έλαβε παρατάσεις επί παρατάσεων, τροποποιήσεις σχεδίων, με τους αναδόχους του να κηρύσσονται ουκ ολίγες φορές έκπτωτοι, μπλοκάροντας κάθε είδους πρόοδο.

Τα επόμενα χρόνια προκηρύχθηκε «εργολαβία-σκούπα» με μεγαλύτερο κόστος από το αρχικό αλλά τελικά και αυτή κόλλησε στις δικαστικές προσφυγές, αυξάνοντας τα εμπόδια για την αναβάθμιση του νευραλγικού οδικού άξονα.

Τελικά ήταν το 2019 όταν με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ο διαγωνισμός για το έργο ακυρώθηκε…

Στις αρχές του 2020, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζήτησε επανάληψη του διαγωνισμού και ζητήθηκε από όλους τους υποψηφίους να ανανεώσουν τις προσφορές τους. Η μόνη εταιρεία που ανανέωσε την προσφορά της ήταν ο Όμιλος Μυτιληναίου, στον οποίο και κατοχυρώθηκε το έργο τον Αύγουστο του 2020.