Για την ανάγκη να δημιουργηθεί ένα νέο παραγωγικό και αναπτυξιακό μοντέλο για την Ελλάδα των επόμενων δεκαετιών μίλησε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε μήνυμά του στο 8ο Αναπτυξιακό Συνέδριο που συνδιοργανώνουν, στην Πάτρα, η εφημερίδα «Πελοπόννησος» και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

Μάλιστα, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά απευθυνόμενος στους συμμετέχοντες στο συνέδριο, «στο νέο κεφάλαιο που ανοίγεται σήμερα, θα ήθελα να δώσω μόνο τον τίτλο 'Η Ελλάδα που παράγει, η Ελλάδα που εξάγει'».

Σχετικά με το νέο παραγωγικό και αναπτυξιακό μοντέλο, ο πρωθυπουργός είπε ότι πρέπει να έχει δύο χαρακτηριστικά και εξήγησε:

«Πρώτον, την αποφασιστική συμμετοχή των περιφερειών. Ήδη 1/3 από τα πολλά δισ. του νέου ΕΣΠΑ και από τα 10 δισ. του εθνικού προγράμματος ανάπτυξης κατευθύνονται προς τις περιφέρειες και 2,5 δισεκατομμύρια του σχεδίου "Αντώνης Τρίτσης" του υπουργείου Εσωτερικών ήδη διατίθενται και στους δήμους και στις περιφέρειες.

Δεύτερος πυλώνας είναι ένα νέο υπόδειγμα οικονομικής προόδου, που θα ενισχύει ισόρροπα όλους τους παραγωγικούς τομείς. Γιατί δεν υπάρχει εύρος στη μεταποίηση χωρίς δυναμική πρωτογενή παραγωγή ούτε υπάρχει ακμαία βιομηχανία χωρίς σύγχρονο εμπόριο, μεταφορές και τουρισμό. Αλλά και ένα υπόδειγμα που θα το διαπερνάει η πράσινη οικονομία, η ψηφιακή τεχνολογία και φυσικά η προστασία του περιβάλλοντος».

Ο κ. Μητσοτάκης έκανε εκτενή αναφορά στα έργα υποδομών στην Αχαΐα και τη Δυτική Ελλάδα: «Θα σημείωνα την πρόσφατη επέκταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το Κιάτο στο Αίγιο, που ήδη έχει δοθεί σε χρήση. Σε λίγο εγκαινιάζεται το τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη, ενώ προχωρά η σιδηροδρομική γραμμή Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος και Ψαθόπυργος - Ρίο, ώστε η σύνδεση να ολοκληρωθεί με το τμήμα Ρίο - Πάτρα. Και αυτό όχι μόνο γιατί το τρένο πρέπει να ξαναφτάσει στην Πάτρα και από κει στον Πύργο, αλλά γιατί ο σιδηρόδρομος είναι το πολύπαθο δίκτυο της δυτικής Ελλάδος και της Πελοποννήσου, είναι ο κινητήριος μοχλός αυτού που ονομάζουμε συνδυασμένες μεταφορές, εκείνων, δηλαδή, που ενώνουν χώρες, πόλεις, λιμάνια και αεροδρόμια, κάνοντας πιο σύντομη και πιο οικονομική τη διακίνηση αγαθών και υπηρεσιών».

«Αναφερόμενος στην ένταξη των τοπικών αναγκών στον εθνικό σχεδιασμό, θα μπορούσα να επικαλεστώ τα έργα 755 εκατομμυρίων ευρώ που σήμερα υλοποιούνται στην Αχαΐα, με έμφαση στις υποδομές», συμπλήρωσε.

Σχετικά με την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρας-Πύργου, τόνισε: «Εμβληματική ανάμεσα στα έργα υποδομών είναι και η κατασκευή του δρόμου Πάτρας - Πύργου, που βρίσκεται ήδη προς έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο να ξεκινήσει μέσα στον επόμενο χρόνο και να ολοκληρωθεί το 2023». Όπως υποστήριξε, πρόκειται «για μία τόσο σημαντική αρτηρία, που τελικά θα συνδεθεί και με τη βιομηχανική περιοχή της Πάτρας».

Στο ίδιο σύνολο, πρόσθεσε, «ανήκουν και πρωτοβουλίες, όπως τα έργα διαχείρισης των αποβλήτων, αλλά και ύδρευσης από τα νερά των ποταμών Πείρου και Παραπείρου, που εκτός από την πόλη της Πάτρας, σύντομα θα εξυπηρετούν ακόμα 10.000 κατοίκους των γύρω οικισμών».

Για αυτό, όπως επισήμανε, «απαιτείται ένας ειδικός φορέας διαχείρισης που θα εγγυάται την απόδοση του έργου, διότι αποτελούν και αυτά αναπτυξιακούς βραχίονες γιατί διευκολύνουν την καθημερινή ζωή, όμως ταυτόχρονα δημιουργούν και θέσεις εργασίας, ενώ την ίδια στιγμή γίνονται και μέρος της εθνικής στρατηγικής για το περιβάλλον και την πράσινη οικονομία».

Μιλώντας για «την παγκόσμια υγειονομική κρίση», υπογράμμισε ότι «προκάλεσε και μία πρωτόγνωρη ανατροπή στις ισορροπίες όλων των οικονομιών, κλόνισε παλιές βεβαιότητες, όμως δημιούργησε και τις προϋποθέσεις για μία νέα αρχή σε όλο το φάσμα της παραγωγικής δραστηριότητας».

«Τα δεδομένα αυτά για την Ελλάδα» συνέχισε, «προβάλλουν ως ιστορικά κίνητρα για συνολική αλλαγή της οικονομικής φυσιογνωμίας». «Μέσα στους επόμενους μήνες έχουμε πολύ δουλειά. Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα της κυβερνητικής διαχείρισης και η αξιοπιστία της χώρας προσφέρουν τα χρηματοδοτικά μέσα», συμπλήρωσε και εξήγησε: «Μόνο από την Ευρώπη, τα κονδύλια που διεκδικούμε ίσως ξεπεράσουν τα 60 δισ. ευρώ. Ωστόσο, οι πολύτιμοι αυτοί πόροι δεν πρέπει και δεν θα σπαταληθούν πρόχειρα και εύκολα, αλόγιστα και ασυλλόγιστα. Έχουμε χρέος να τα μετατρέψουμε γρήγορα σε ρεαλιστικά σχέδια και παραγωγικά έργα που θα οικοδομούν την Ελλάδα των επόμενων γενιών».

«Για να συμβεί ακριβώς αυτό, πρέπει οι εργασίες του συνεδρίου να αφορούν και αυτές τη μεγάλη εικόνα που θα έχει η πατρίδα μας αύριο. Για παράδειγμα, τον αστικό ιστό Πάτρας - Πύργου και Αγρινίου, που θα καλύπτονται με φυσικό αέριο μέχρι το 2024, τα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την άρδευση του κάμπου της Ηλείας και τη σύμπραξη δημόσιων και ιδιωτικών πρωτοβουλιών για την αξιοποίηση του φυσικού και ιστορικού αποθέματος της μοναδικής Αρχαίας Ολυμπίας», ανέφερε οι πρωθυπουργός.

Κάνοντας μία ιστορική αναδρομή στην τοπική οικονομία της περιοχής, ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι «στα τέλη του 19ου αιώνα η Πάτρα και το Αίγιο είχαν ακούσει τα κελεύσματα της εποχής, συνδυάζοντας την αγροτική παραγωγή με το εμπόριο, τις εξαγωγές και τη νεογέννητη τότε βιομηχανία, κάτι που με τη σειρά του έφερε στην Πάτρα κυρίως νέα κεφάλαια από την Ελλάδα και το εξωτερικό». «Ήταν ένα πρώιμο -θα έλεγα- δείγμα ισόρροπης ανάπτυξης για εκείνον τον καιρό, το οποίο όμως -δυστυχώς- υπονομεύτηκε όταν υπερεξαρτήθηκε από έναν μόνο κλάδο, τη σταφίδα. Τα παλιά αυτά διδάγματα, τα θετικά και τα αρνητικά, αποδεικνύονται χρήσιμα και τώρα στον δρόμο προς την τρίτη δεκαετία του 21ού αιώνα, σε μία συγκυρία που μας καλεί να απαντήσουμε στα ζητούμενα των δικών μας προκλήσεων», πρόσθεσε.

«Σε αυτό λοιπόν το νέο κεφάλαιο που ανοίγεται σήμερα, θα ήθελα να δώσω μόνο τον τίτλο, "Η Ελλάδα που παράγει η Ελλάδα που εξάγει" και παραμένω πρόθυμος και έτοιμος να το γράψουμε μαζί με βάση τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις που θα ακουστούν από όλους σας τις επόμενες μέρες», τόνισε ο πρωθυπουργός και επισήμανε: «Σε πρωτοβουλίες, όπως το αναπτυξιακό συνέδριο, τον πρώτο λόγο έχουν οι τοπικές κοινωνίες, διότι αυτές κυρίως οφείλει να ακούσει η πολιτεία, ώστε τα ζητούμενα της περιφέρειας να εντάσσονται αρμονικά στον συνολικό στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας».