Την ευκαιρία να αποδείξει πως είναι σε θέση να τρέξει το μεγάλο στοίχημα των αποκρατικοποιήσεων έχει η κυβέρνηση, μετά τις καθυστερήσεις των τελευταίων ετών. Το ΤΑΙΠΕΔ φουλάρει τις μηχανές για την επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, ανεβάζοντας τον πήχη για τα έσοδα στα 3,5 δισ. ευρώ το 2016. Απτά αποτελέσματα θα πρέπει να υπάρξουν άμεσα, καθώς η Αθήνα έχει δεσμευθεί για την επιτάχυνση της αξιοποίησης μιας σειράς projects εντός των ερχόμενων έξι μηνών. Ποιος είναι όμως ο οδικός χάρτης των αποκρατικοποιήσεων; Ποια projects αποτελούν το βαρύ πυροβολικό της κυβέρνησης, ώστε να εισρεύσει άμεσα ζεστό χρήμα στα κρατικά ταμεία;

Το χρονοδιάγραμμα της κυβέρνησης, για την προώθηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων έχει ως εξής:

ΟΛΠ

Με τροποποιήσεις στη σύμβαση παραχώρησης ανοίγει ο δρόμος για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να έχει στηρίξει μεγάλο μέρος της επιτυχίας του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων στην αξιοποίηση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Η κατάθεση των προσφορών θα γίνει στις 3 Δεκεμβρίου, με στόχο η μεταβίβαση να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016.  Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα τεθεί προς παραχώρηση το 51% του ΟΛΠ στον υποψήφιο επενδυτή, με δυνατότητα απόκτησης περαιτέρω ποσοστού 16% μέσα στην επόμενη πενταετία. Στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ έχουν περάσει η κινεζική Cosco, η APM Terminals του δανέζικου ομίλου Maersk και η ICTS (International Container Terminal Services) από τις Φιλιππίνες.

Μετά το μπαράζ αντιδράσεων που προηγήθηκε το τελευταίο διάστημα, σημαντικό μέρος του παραλιακού μετώπου στον δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας αναμένεται να δοθεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Μάλιστα αναμένεται να υπάρξει ειδική πρόβλεψη για αυξημένα έσοδα για τους ΟΤΑ της περιοχής. Κατά πληροφορίες, στα σχέδια που έχει εξετάσει το ΤΑΙΠΕΔ, από κοινού με την κυβέρνηση, περιλαμβάνεται και η αξιοποίηση του πρώην εργοστασίου λιπασμάτων της Δραπετσώνας.

ΟΛΘ

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα τεθεί προς παραχώρηση το 51% του ΟΛΘ στον υποψήφιο επενδυτή, με δυνατότητα απόκτησης περαιτέρω ποσοστού 16% μέσα στην επόμενη πενταετία. Οι δεσμευτικές προσφορές θα πρέπει να κατατεθούν τον Μάρτιο του 2016 με στόχο η μεταβίβαση να έχει ολοκληρωθεί έως τα μέσα του επόμενου έτους. Κατά τις πληροφορίες, υπάρχουν οκτώ ενδιαφερόμενοι που συμμετέχουν πολύ ενεργά στον διαγωνισμό.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Rosco

Σε ό,τι αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη Rosco (το τεχνικό δίκτυο υποστήριξης των σιδηροδρόμων), οι δεσμευτικές προσφορές θα πρέπει να κατατεθούν τον Ιανουάριο του 2016, με στόχο η μεταβίβαση να έχει ολοκληρωθεί έως τα μέσα του επόμενου έτους. Οι Siemens και Alstom έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη Rosco, ενώ ρουμανική κοινοπραξία υπό την Feroviar Roman και η αμερικανική Watco αναμένεται να καταθέσουν προσφορές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Στο μεταξύ, θολό παραμένει το τοπίο αναφορικά με τη με τη στάση που θα κρατήσουν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, καθώς οι πληροφορίες θέλουν τη ρωσική κρατική εταιρεία να αποχωρεί από τη διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αν και το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει ακόμη λάβει καμία επίσημη ενημέρωση.

Περιφερειακά αεροδρόμια

Ως προς την αξιοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, η κυβέρνηση στοχεύει στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης με τον προτιμητέο επενδυτή, τη γερμανική Fraport, εντός του Δεκεμβρίου, με στόχο η μεταβίβαση να έχει ολοκληρωθεί πριν το καλοκαίρι του 2016 και δη πριν την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου. Παρά το γεγονός πως, για τους καλά γνωρίζοντες, το project έχει ήδη καθυστερήσει, φαίνεται τώρα πως κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Όπως ανακοίνωσε πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ, παρατάθηκαν οι εγγυητικές επιστολές των τριών ομίλων που συμμετείχαν στην διαγωνισμό.

Οι τρεις όμιλοι που ανανέωσαν τις προσφορές τους είναι:

α) ο προτιμητέος επενδυτής Fraport - Slentel

και οι αναπληρωματικοί υποψήφιοι:

β) CASA (Corporation America S.A.) - METKA

γ) VINCI Airports S.A.S.- ΑΚΤOR Παραχωρήσεις

Με βάση τις ενδείξεις, η διαδικασία παίρνει τελικά μπρος, ακόμη κι αν το προηγούμενο διάστημα οι πληροφορίες ήθελαν τη Fraport, να ετοιμάζεται για... υπαναχώρηση, θεωρώντας κατόπιν εορτής... υψηλό το τίμημα των 1,2 δισ. ευρώ που έχει η ίδια προσφέρει για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

ΔΕΣΦΑ

Η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ στην αζερική Socar αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016. Πλέον αναζητείται εταιρεία ή εταιρείες που θα αγοράσουν το 16% από το 66% του ΔΕΣΦΑ, με το ΤΑΙΠΕΔ να έχει ήδη βολιδοσκοπήσει ήδη αρκετούς ευρωπαϊκούς ομίλους.

Να σημειωθεί πως η μεταπώληση του 16% του ΔΕΣΦΑ από τη Socar φαίνεται να είναι ο μοναδικός τρόπος για να εγκρίνει τη μεταβίβαση η Κομισιόν και αυτό γιατί οι ευρωπαϊκές αρχές θεωρούν ότι η απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου του ΔΕΣΦΑ από τους Αζέρους μπορεί να περιορίσει τον ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου.

Aεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος

Προς πώληση οδεύει και το 30% της «Αερολιμήν Αθηνών», της εταιρείας που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα, με τις σχετικές αποφάσεις να οριστικοποιούνται το προσεχές διάστημα. Σύμφωνα με όσα προβλέπει το νέο μνημόνιο στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων, για την αξιοποίηση του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, εξετάζονται δύο επιλογές:

- Η εισαγωγή των μετοχών της «Αερολιμήν Αθηνών» στο Χρηματιστήριο Αθηνών

- Η πώληση του 30% μέσω πλειοδοτικής διαδικασίας

Στο ΤΑΙΠΕΔ ωστόσο έχουν ήδη αρχίσει να εξετάζουν όλα τα εναλλακτικά σενάρια, ως εξής:

- Να υλοποιηθεί πρωτίστως η 20ετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης που λήγει το 2026 και στη συνέχεια να προχωρήσει η πώληση μετοχών, είτε μέσω εισαγωγής στο Χρηματιστήριο, είτε μέσω διενέργειας πλειοδοτικού διαγωνισμού.

- Να πουληθεί πρωτίστως το 30% και στη συνέχεια να προχωρήσει η 20ετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης.

- Να διενεργηθεί ο πλειοδοτικός διαγωνισμός, με αυτόματη παράταση της σύμβασης μέχρι το 2046.