Φτερά φαίνεται να κάνουν τα προνόμια χιλιάδων ιδιοκτητών ΙΧ αυτοκινήτων που κυκλοφόρησαν από τον Οκτώβριο του 2010 και τα οποία μέχρι πρότινος είχαν «ελευθέρας» από τα τέλη κυκλοφορίας. Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα το μέχρι χθες πιθανότερο σενάριο μειώσεων  του υπουργείου οικονομικών για τα τέλη κυκλοφορίας των πολυτελών ΙΧ, προσκρούει στην έλλειψη βάσης δεδομένων όσον αφορά στις τιμές των αυτοκινήτων.

Υπενθυμίζουμε πως ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ήθελε να προχωρήσει σε μειώσεις στα παλαιά και μικρά ΙΧ με αντιστάθμισμα αυξήσεις τελών για τα μεγάλου κυβισμού και ακριβά αυτοκίνητα.

Αντ’ αυτού πιθανότερο είναι οι αλλαγές για φέτος να αφορύν μόνο στα αυτοκίνητα αντιρυπαντικής τεχνολογίας, στα οποία τα τέλη προσδιορίζονται με βάση τις εκπομπές ρύπων.

Σύμφωνα με πληροφορίες το σενάριο που επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπει πως τα αυτοκίνητα τα οποία μέχρι πέρυσι απαλλάσσονταν από τα τέλη κυκλοφορίας λόγω του γεγονότος ότι οι εκπομπές ρύπων τους ήταν έως 100 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, να πληρώσουν φέτος τα μισά τέλη των ΙΧ αντίστοιχου κυβισμού τα οποία πρωτοκυκλοφόρησαν πριν από τον Νοέμβριο του 2010.

Την ίδια στιγμή, πρόσθετες επιβαρύνσεις, κυμαινόμενες από 30 ευρώ έως και 200 ευρώ, σχεδιάζει να επιβάλει η κυβέρνηση σε χιλιάδες φορολογούμενους, οι οποίοι κατέχουν υβριδικά ή ηλεκτροκίνητα Ι.Χ. αυτοκίνητα, καθώς, επίσης, και βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα ηλικίας μέχρι πέντε ετών, με κινητήρες άνω των 1.800 κυβικών εκατοστών.

Για παράδειγμα ένα ΙΧ 1.300 κυβικών εκατοστών το οποίο πωλείται σήμερα έναντι 13.000 ευρώ και απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας (καθώς εκπέμπει 75 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο), θα επιβαρυνθεί με το ήμισυ των τελών κυκλοφορίας ενός ΙΧ του 2009 ή 67,5 ευρώ (το ίδιο ΙΧ του 2009 επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας 135 ευρώ).

Να υπενθυμίσουμε πως μέχρι σήμερα τα τέλη κυκλοφορίας για αυτοκίνητα τα οποία κυκλοφόρησαν έως το τέλος Οκτωβρίου 2010, υπολογίζονται με βάση τα κυβικά - για ένα αυτοκίνητο 1.000 κυβικών εκατοστών τα τέλη είναι 120 ευρώ τον χρόνο και κλιμακώνονται έως και τα 1.320 ευρώ για ΙΧ άνω των 4.000 κυβικών εκατοστών.

Αντίθετα, για ΙΧ τα οποία κυκλοφόρησαν πρώτη φορά μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές ρύπων ανά χιλιόμετρο. Για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως 100 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο προβλέπεται απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας.

Ετσι, σήμερα παρατηρείται το φαινόμενο ένα ΙΧ 1.400 κυβικών ακόμα και αν είναι του 1990 να επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας 240 ευρώ, ενώ το αντίστοιχων κυβικών καινούργιο αυτοκίνητο ακόμα και αν κοστίζει 20.000 ευρώ να μην έχει την παραμικρή επιβάρυνση.

Στροφή στα πετρελαιοκίνητα

Από τον Νοέμβριο του 2011, οπότε και ήρθη η απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης, ολοένα και περισσότεροι Ελληνες στράφηκαν σταδιακά στο diesel. Τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), τα οποία παρουσιάζει η εφημερίδα, είναι ενδεικτικά της αλλαγής που επήλθε στις αγοραστικές συνήθειες των εγχώριων καταναλωτών, προς όφελος του περιβάλλοντος, αλλά εις βάρος των βενζινοκίνητων οχημάτων.

Πιο αναλυτικά, ενώ το 2011 οι πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων έως 1.600 κυβικά υπολείπονταν κατά πολύ σε σχέση με αυτές των βενζινοκίνητων (7.349 έναντι 80.986) το 2012 «άγγιξαν» τις 20.877 έναντι 32.540 των βενζινοκίνητων. Το 2013, δε, οι νέες ταξινομήσεις των dieselοκίνητων Ι.Χ. έως 1.600 κυβικά ξεπέρασαν αυτές των βενζινοκίνητων (31.004 έναντι 23.293), τάση η οποία συνεχίζεται έως σήμερα.

Τους πρώτους εννέα μήνες του 2015 φέρεται να έχουν κυκλοφορήσει στους ελληνικούς δρόμους περισσότερα από 33.000 πετρελαιοκίνητα οχήματα 1.600 κυβικών, σε αντίθεση με τα βενζινοκίνητα, ο αριθμός των οποίων ξεπέρασε κατά τι τα 20.000 Ι.Χ.

Παρόμοια είναι η εικόνα και στα αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας έως 2.000 κυβικά. Από 1.468 ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. το 2011 έφτασαν το εννεάμηνο του 2015 τις 1.837, σε αντίθεση με τις ταξινομήσεις βενζινοκίνητων που από 5.389 το 2011 έπεσαν στις μόλις 457 εφέτος.

Τέλος, στις κατηγορίες άνω των 2.000 κυβικών τα πετρελαιοκίνητα πήραν γρηγορότερα... κεφάλι έναντι των βενζινοκίνητων. Συγκεκριμένα, το 2012 ταξινομήθηκαν 39 πετρελαιοκίνητα περισσότερα (203 έναντι 164) και σήμερα 203 (260 πετρελαιοκίνητα έναντι 57 βενζινοκίνητα). Σημειώνεται ότι πριν από πέντε χρόνια οι πωλήσεις συνολικά των επιβατικών αυτοκινήτων υπολογίζονταν σε 974.179, όταν σήμερα δεν ξεπερνούν τις 431.417, απόρροια της οικονομικής κρίσης, η οποία μετέτρεψε το αυτοκίνητο σε είδος πολυτελείας.