Το Netflix έχει ένα οσκαρικό φαβορί στα χέρια του με το «Roma», μια δραματική ταινία για μια οικογένεια στο Μεξικό με την υπογραφή του βραβευμένου Αλφόνσο Κουαρόν. Μάλιστα πιστεύει σε αυτήν την ταινία τόσο πολύ, ώστε παραβίασε μία από τις βασικές αρχές του: την κυκλοφόρησε την περασμένη εβδομάδα στους κινηματογράφους, πριν από την πρεμιέρα του στην πλατφόρμα streaming. Αλλά έκτοτε δεν ακολουθεί τους κανόνες του παιχνιδιού.

Η πορεία της ταινίας σε περιορισμένο αριθμό αιθουσών πέρασε σχετικά απαρατήρητη, και αυτό ήταν σκόπιμο. Το Netflix ζήτησε από την Comscore – τη βασική εταιρεία που συγκεντρώνει στοιχεία από τα ταμεία των κινηματογράφων – να μην παρακολουθήσει την κίνηση του «Roma». «Το Netflix μας ζήτησε να μην μοιράσουμε τα στοιχεία από το box office, και θα σεβαστούμε την επιθυμία του», δήλωσε στο Bloomberg ο επικεφαλής αναλυτής της Comscore, Πολ Ντεργκαραμπεντιάν.

Χαμένη ευκαιρία;

Η Comscore συγκεντρώνει ανεπεξέργαστα στοιχεία πωλήσεων εισιτηρίων απευθείας από τους κινηματογράφους, τα οποία στη συνέχεια επιβεβαιώνονται και αποστέλλονται στα στούντιο και τα μέσα ενημέρωσης. Το Netflix ζήτησε αυτό να μη συμβεί με το «Roma», χάνοντας πιθανώς την ευκαιρία να διαφημίσει την ταινία του. «Παραδοσιακά, η δημοσιοποίηση των εσόδων στο box office δίνει την ευκαιρία στα στούντιο να διαφημίσουν την επιτυχία τους και να κάνουν την ταινία τους θέμα συζήτησης», σχολιάζει ο Ντεργκαραμπεντιάν.

Η έξοδος του «Roma» στις αίθουσες θα βελτιώσει τις πιθανότητές του για ένα Όσκαρ, καθώς η Ακαδημία Κινηματογράφου δεν υπολογίζει τις ταινίες που έκαναν πρεμιέρα online. Αλλά είναι ξεκάθαρο ότι το Netflix δεν σκοπεύει να λειτουργήσει σαν παραδοσιακό χολιγουντιανό στούντιο. Η εταιρεία έχει επιλέξει να μη δίνει στοιχεία τηλεθέασης ούτε για τα προγράμματα που προβάλλει μέσω streaming, αναγκάζοντας την υπόλοιπη βιομηχανία του θεάματος να μαντεύει.

Η μυστικότητα του Netflix δεν εμπόδισε τους αναλυτές από το να προσπαθήσουν να εκτιμήσουν την επιτυχία των προβολών του «Roma». Σύμφωνα με το Deadline, στο σαββατοκύριακο των Ευχαριστιών η ταινία κέρδισε κάπου 200.000 δολάρια, ή 66.000 δολάρια ανά αίθουσα.

Σχεδόν sold out

Σύμφωνα με την υπηρεσία online πώλησης εισιτηρίων Atom Tickets, οι προβολές του «Roma» ήταν σχεδόν sold out. Η Νέα Υόρκη ήταν η καλύτερη αγορά για την ταινία, ακολουθούμενη από το Σαν Φρανσίσκο και το Λος Άντζελες. Φυσικά κανείς δεν περιμένει από το «Roma» να γίνει μπλοκμπάστερ. Είναι ένα ασπρόμαυρο δράμα που αντλεί την έμπνευσή του από τις παιδικές αναμνήσεις του Κουαρόν, που κέρδισε Όσκαρ με την ταινία «Gravity».

Το Netflix έχει κυκλοφορήσει διαφημίσεις για την έξοδο της ταινίας στις αίθουσες, που ξεκίνησε στις 21 Νοεμβρίου από τη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες και το Μεξικό. Την περασμένη Παρασκευή η ταινία έκανε πρεμιέρα και στο Λονδίνο ενώ στις επόμενες μέρες θα ανοιχτεί και σε άλλες χώρες, πριν κάνει online πρεμιέρα στο Netflix στις 14 Δεκεμβρίου (σ.σ. στην Ελλάδα προβλήθηκε μόνο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης). Για αυτή την εβδομάδα, ο αριθμός αιθουσών είναι 18 στις ΗΠΑ, μία στον Καναδά, μία στο Ηνωμένο Βασίλειο και 14 στο Μεξικό.