Γιατί δεν θέλουν τον Βάιντμαν στη θέση του Ντράγκι

Βάσω Αγγελέτου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Γιατί δεν θέλουν τον Βάιντμαν στη θέση του Ντράγκι

Μπορεί ο Γερμανός κεντρικός τραπεζίτης να είναι το απόλυτο φαβορί για τη θέση του Μάριο Ντράγκι στο τιμόνι της ΕΚΤ, αλλά διατυπώνονται έντονες επιφυλάξεις για μια τέτοια εξέλιξη τόσο από Γερμανούς όσο και από Ευρωπαίους αξιωματούχους.

Όπως αναφέρουν στο insider.gr ανώτατες ευρωπαϊκές πηγές, ο Γενς Βάιντμαν θεωρείται σήμερα ο επικρατέστερος διάδοχος του Ντράγκι και, μάλιστα, με πιθανότητα που αγγίζει το 80%. Παρ’ όλα αυτά, επικρατεί έντονη ανησυχία για την απήχηση που θα έχει στις αγορές η ανάληψη των ηνίων της νομισματικής πολιτικής από το κατεξοχήν «γεράκι» της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Από τον Μάρτιο του 2015 που τέθηκε σε εφαρμογή το Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης (QE), ο «Σούπερ Μάριο» έριξε στην αγορά πάνω από 2 τρισ. ευρώ τροφοδοτώντας με άφθονη ρευστότητα την αγορά ώστε να αντέξει τους κλυδωνισμούς από την κρίση χρέους και να διατηρηθεί το κόστος δανεισμού των μελών της Ευρωζώνης σε εύλογα επίπεδα. Με αυτόν τον τρόπο στήριξε οικονομίες, τις τράπεζες και τα χρηματιστήρια και απέτρεψε τα… χειρότερα.

Μετά την «υπερβατική» αυτή πολιτική -για τα δεδομένα της Ευρωζώνης- η τοποθέτηση του συντηρητικού διοικητή της Μπούντεσμπανκ στην κεφαλή της ΕΚΤ προκαλεί ανησυχίες ότι θα «φοβίσει» τις αγορές για βίαιη σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής με δυναμική αύξηση των επιτοκίων, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

«Αδειάζει» το QE ο Βάιντμαν

Όταν τον περασμένο Οκτώβριο η ΕΚΤ ανακοίνωσε ότι παρατείνει το QE έως τον Σεπτέμβριο του 2018, ο Βάιντμαν δεν δίστασε να βγει την επόμενη ημέρα και να δηλώσει από το Παρίσι την αντίθεσή του με την παράταση του προγράμματος. Δεν είναι η πρώτη φορά, άλλωστε, που λαμβάνει σαφείς αποστάσεις από την «τολμηρή» υποστηρικτική πολιτική του Μάριο Ντράγκι, η οποία όμως δικαιωθεί στην πράξη, καθώς σε αυτή οφείλεται εν πολλοίς η ομαλή προσγείωση των αγορών και των οικονομικών της Ευρωζώνης μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2007.

Έκτοτε, ο Γερμανός τραπεζίτης δεν χάνει την ευκαιρία να διαμηνύει σε όλους τους τόνους ότι η ΕΚΤ θα πρέπει να ρίξει την αυλαία του QE και «δεν βλέπει γιατί πρέπει το πρόγραμμα να παραταθεί». Υπό τις πιέσεις των γερακιών της Φρανκφούρτης, αφαιρέθηκε από την ανακοίνωση της ΕΚΤ την περασμένη Πέμπτη η φράση που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για επέκταση ή αύξηση του QE «σε περίπτωση που οι συνθήκες επιδεινωθούν». Η κεντρική τράπεζα έκανε, ουσιαστικά, ένα ακόμη βήμα προς την έξοδο από την ποσοτική χαλάρωση, αν και δειλό, ήταν το συμπέρασμα των αναλυτών.

Οι Γερμανοί διστάζουν, οι Γάλλοι αντιδρούν

Ούτε η Γερμανία, όμως, νιώθει «άνετα» με το πέρασμα της ΕΚΤ σε γερμανικά χέρια. Όπως αναφέρουν σε πρόσφατο δημοσίευμά τους οι Financial Times, το Βερολίνο ανησυχεί ότι τα ανταλλάγματα που θα ζητήσουν η Γαλλία και η Ρώμη για να στηρίξουν την υποψηφιότητα Βάιντμαν θα είναι δυσανάλογα υψηλά και επώδυνα. «Δεν μπορούμε να δεχθούμε τόσο υψηλό τίμημα για μια τοποθέτηση που δεν ξέρουμε τι πολιτικά και οικονομικά οφέλη μπορεί να φέρει στη Γερμανία», δήλωσε στους FT Γερμανός αξιωματούχος.

Ο διορισμός του επικεφαλής της ΕΚΤ δεν είναι ανεξάρτητο γεγονός και συνδέεται άρρηκτα με το πόσο αποφασιστικά θα προχωρήσει η Ευρωζώνη στην υλοποίηση του «γαλλικού οράματος» για βαθύτερη ενοποίηση που ευαγγελίζεται ο πρόεδρος Μακρόν. Η Γαλλία έχει «δείξει τα δόντια της» στο ζήτημα της διαδοχής του Ντράγκι, με τον υπουργό Οικονομικών Μπρούνο Λε Μεν να δηλώνει πρόσφατα ότι το Παρίσι κάθε άλλο παρά πεπεισμένο είναι ότι τα ηνία της ΕΚΤ θα περάσουν σε γερμανικά χέρια.

Σε κάθε περίπτωση, δεν αναμένεται να ληφθεί κάποια απόφαση πριν τις Ευρωεκλογές το 2019. Όπως άλλωστε σχολίασε και ο ίδιος ο Ντράγκι στη συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη, «μην με ρωτάτε σαν να πρόκειται να φύγω από την ΕΚΤ αύριο. Θαα μείνω για πολύ ακόμη».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάζονται αυτή τη στιγμή

Τόσο κοστίζει το γιοτ του ιδιοκτήτη της Μάντσεστερ Σίτι που έφτασε στην Καλαμάτα

Ποιες εξαγγελίες μπαίνουν στο «καλάθι» της ΔΕΘ για τη στέγαση, τις συντάξεις και τις ασφαλιστικές εισφορές

IX: Έρχονται τα πρώτα πρόστιμα για 350.000 οχήματα χωρίς ΚΤΕΟ και τέλη κυκλοφορίας

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider