Η Αφροδίτη Λίτη σε ενα διάλογο γλυπτών με την αρχαία τέχνη της Μεσσήνης

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η Αφροδίτη Λίτη σε ενα διάλογο γλυπτών με την αρχαία τέχνη της Μεσσήνης
Σύγχρονα και αρχαία γλυπτά για πρώτη φορά στον ίδιο χώρο συνομιλούν μέσα από την Εκθεση της Αφροδίτης Λίτη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της αρχαίας Μεσσήνης.

Έργα σύγχρονης γλυπτικής για πρώτη φορά φιλοξενούνται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της αρχαίας Μεσσήνης. Η Έκθεση υλοποιείται από την Ελληνίδα δημιουργό Αφροδίτη Λίτη η οποία τολμά μια τέτοια συνύπαρξη.

Πρόκειται για μια έκθεση με 27 μεγάλες χρωματιστές πεταλούδες και τρεις νεανικές φιγούρες που συνδιαλέγονται με τα αρχαία γλυπτά αποκτήματα του Μουσείου.

Η καλλιτέχνης προβαίνει σε παρόμοια εγχειρήματα εδώ και χρόνια, παρουσιάζοντας το έργο της σε μουσειακούς χώρους.

Για την έκθεση της που φέρει τον τίτλο: «Το ταξίδι για τη γιορτή και η γλυπτή ψυχή του τόπου» μιλάει στο insider.gr και εξηγεί τον στόχο της: «Αποφάσισα να δημιουργήσω ένα περιβάλλον από πλήθος πεταλούδων οι οποίες εισβάλουν παρελαύνουσες στο χώρο του Μουσείου ξαναζωντανεύοντας στη μνήμη όλων μας τους δημιουργούς αυτού του υπερβατικού αρχιτεκτονικού εγχειρήματος, το οποίο μας παραδόθηκε αλώβητο μέχρι σήμερα».

Συγχρόνως με την έκθεση στη Αρχαία Μεσσήνη λειτουργεί και μία ακόμη παράλληλη μεγάλη ατομική έκθεση της δημιουργού, στην ορεινή Κορινθία, στο Μουσείο περιβάλλοντος στη Στυμφαλία.

Για την καλύτερη κατανόηση αυτού του διαλόγου σύγχρονης και αρχαίας τέχνης η γλύπτρια μάς παραχώρησε την ακόλουθη συνέντευξη.

Ερ.: Έχεις ξανακάνει έκθεση σε αρχαιολογικούς χώρους; Τι σημαίνει για ένα σύγχρονο γλύπτη να συνδιαλέγεται με τις μουσειακές αρχαιότητες;

Α.Λ.: Από μικρό παιδί θυμάμαι να επισκέπτομαι Αρχαιολογικά πάρκα και Μουσεία και γι’ αυτό τον λόγο αισθάνομαι μια ιδιαίτερη εξοικείωση με αυτούς τους τόπους. Η ενασχόλησή μου δε ως γλύπτρια στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών για 23 χρόνια μου έδωσε την ευκαιρία να έλθω σε επαφή με όλη την αρχαία Ελληνική γλυπτική. Θυμάμαι πολύ καθαρά τα συναισθήματα των επισκεπτών όταν προσέγγιζαν τα αγάλματα και την έκπληξή, με θαυμασμό μαζί, στα πρόσωπά τους για αυτούς τους θησαυρούς.

Για μένα το Μουσείο είναι ο Ναός της Τέχνης και το όνομά του προέρχεται από την Αρχαιότητα σαν το σπίτι όπου κατοικούσαν οι Μούσες, οι οποίες είναι οι προστάτιδες των τεχνών. Όσο για το πως αντιμετωπίζω την τέχνη ανά τους αιώνες θεωρώ ότι η τέχνη είναι όμοια δεδομένου ότι η δομή της έκφρασης και η γλώσσα της δεν αλλάζουν.

Ερ : Σε απασχόλησε ποτέ εάν τα γλυπτά σου μπορεί να απορροφήθουν από τα αρχαία.

Α.Λ. : Από την αρχαία τέχνη αυτό που αποκομίζω είναι ένας απέραντος θαυμασμός για το πνεύμα και το κάλλος της, πάντα μου άρεσε να αναμετριέμαι μέσα στους δικούς της χώρους με το δικό μου έργο παίρνοντας θάρρος και πίστη.

Το μέλημά μου είναι να ανοίξω διαύλους ξεκινόντας μια συνομιλία με αθόρυβους βηματισμούς έτσι ώστε να επιτευχθεί ο σκοπός μου, εμπλέκοντας και τις δύο πλευρές, με αποτέλεσμα ο επισκέπτης να εισπράττει όλα αυτά τα μηνύματα που μεταφέρει η γλυπτική, η οποία ως γνωστόν καταγράφει την ιστορία με τη δική της γλώσσα.

Ερ : Μίλησε μου για τον τίτλο της έκθεσης.

Α.Λ. : Στην έκθεση ξεκινάω με την παρουσίαση ενός σμήνους από πεταλούδες που παραπέμπει στη μετάβαση του ανθρώπου από το φυσικό του τόπο, στον άλλο, τον πνευματικό. Στη βόρεια πλευρά της αίθουσας, παρουσιάζονται τρεις νεανικές φιγούρες μου οι οποίες παρακολουθούν ένα νοητό χορό των αρχαίων γλυπτών άρκτων (φιγούρες κοριτσιών αφιερωμένες στη θεά Άρτεμη). Αυτές οι φιγούρες έχουν κίνηση, λαμπερά και φωτεινά χρώματα και αποπνέουν την ελπίδα και τη χαρά για το μέλλον της νέας ζωής.

«Το ταξίδι για την γιορτή» αποτυπώνει τη διαδρομή της υλοποίησης των γλυπτών μέχρι τη στιγμή της έκθεσης τους όπου εκεί αρχίζει να ξεκινά η γιορτή. «Η γλυπτή ψυχή του τόπου», συμβολίζεται με τις ψηφιδωτές πεταλούδες οι οποίες στην τέχνη σηματοδοτούν την ψυχή. Αυτό που με απασχόλησε και επετεύχθει εδώ στο συγκεκριμένο περιβάλλον είναι η ψυχή του τόπου, όπως προανέφερα, με αποτέλεσμα να φτάσω μέσα μου στην Αρκαδική ιδεολογία.

Ερ : Πες μου λίγα λόγια και για την έκθεση σου στην Ορεινή Κορινθία. Ποιος είναι ο τίτλος της;

Α.Λ. : Η δουλειά μου έχει σαν κύριο άξονα την φύση και τον μύθο. Η έκθεση που πραγματοποιείται στο Μουσείο Περιβάλλοντος στην Στυμφαλία με τίτλο: «Η αδάμαστη φύση» μοιάζει με αναδρομική, διότι παρουσιάζει έργα από όλες τις ενότητες της δουλειάς μου. Το Μουσείο αυτό μου μοιάζει σαν ένα μεγάλο παρατηρητήριο της φύσης και αυτό μου εξάπτει την φαντασία, διότι πάντα το μέλημα μου είναι η ενδελεχής παρατήρηση. Το συγκεκριμένο Μουσείο πέρα από το ειδυλλιακό περιβάλλον του, φέρει μαζί του και τον περίφημο μύθο του Ηρακλή ο οποίος εξολόθρευσε τις Στυμφαλίδες Όρνιθες.

Η συγκεκριμένη έκθεση είναι ένας πελώριος προσωπικός κήπος όπου μέσα από τα αρχέτυπα και τα σύμβολα της τέχνης μπορείς να χαρείς όλα τα στοιχεία της φύσης”.

Για την μεγάλη Μαρία Κάλλας

Το 2023 συμπληρώνονται τα 100 χρόνια από την γέννηση της μεγάλης ντίβας της όπερας Μαρίας Κάλλας. Προς τιμήν της θα γίνουν διάφορες εκδηλώσεις και μέσα σε αυτές θα στηθεί ο ανδριάντας της τον οποίο φιλοτέχνησε η Αφροδίτη Λίτη. Μέσα στο 2022 η γλύπτρια θα παρουσιάσει επίσης μεγάλη αναδρομική Έκθεση καθώς και ατομική με την καινούργια της δουλειά.

Από την Άρτεμις Καρδουλάκη

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider