Και τώρα που τελειώνει η «καλή ψυχολογία» τι θα κάνουμε;

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Και τώρα που τελειώνει η «καλή ψυχολογία» τι θα κάνουμε;
Ο κόσμος πρέπει να δει τη διαφορά στην τσέπη του.

Ήταν αναμενόμενο. Το θετικό momentum στην οικονομία που είχε δημιουργηθεί από τα μισά της προηγούμενης χρονιάς και τις εκλογές, έχει αρχίζει να ξεθωριάζει. Και τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για την κυβέρνηση.

Τα στοιχεία της έρευνας οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Ιανουάριο είναι ενδεικτικά: Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε για πρώτη φορά μετά από τέσσερις. Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησαν τον Ιανουάριο, με το 23% των νοικοκυριών να αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση, ενώ το 22% προβλέπει μικρή βελτίωση. Το 22% των καταναλωτών (από 18%) προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 29% το οποίο αναμένει σταθερότητα.

Όλα αυτά τα νούμερα είναι εμφανώς καλύτερα από τα περσινά. Σε σύγκριση όμως με τους προηγούμενους μήνες δείχνουν μια κόπωση της ελληνικής κοινωνίας και κατά συνέπεια και της οικονομίας και αν αυτή η κόπωση συνεχιστεί τότε ο στόχος του προϋπολογισμού για ανάπτυξη της τάξης του 2,8% φέτος απομακρύνεται.

Τι πρέπει να γίνει;

Την απάντηση την δίνει έμμεσα το ΙΟΒΕ: «Ο Ιανουάριος ήταν ο πρώτος μήνας ύστερα από μια περίοδο αρκετών μηνών, κατά τον οποίο είτε δεν αναμένονταν άμεσα, είτε δεν νομοθετήθηκαν δημοσιονομικές παρεμβάσεις που αφορούν στα νοικοκυριά. Ενδεχομένως αυτός ο παράγοντας να έχει εκ νέου τονωτική επίδραση στη συνέχεια του έτους, εφόσον υλοποιηθούν ορισμένες παρεμβάσεις οι οποίες έχουν εξαγγελθεί (νέα μείωση ΕΝΦΙΑ, μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης)», σημειώνεται στην σχετική έρευνα.

Με λίγα λόγια ο κόσμος πρέπει να δει τη διαφορά στην τσέπη του. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να ενισχυθεί η ψυχολογία του κόσμου, ώστε να αυξηθεί και η καταναλωτική εμπιστοσύνη. Στόχος δύσκολος αλλά όχι άπιαστος, αρκεί βέβαια να επικεντρώνεται εκεί η οικονομική πολιτική. Οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις και οι φοροελαφρύνσεις είναι ο ένας δρόμος, ο άλλος είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας με ικανοποιητικές συνθήκες και μισθούς.

Κάποιος θα μπορούσε να πει πως όλα αυτά χρειάζονται χρόνο και θα είχε δίκιο. Ωστόσο, ακόμη οι παρεμβάσεις επικεντρώνονται πολλές φορές σε θέματα της επικαιρότητας, για λόγους εντυπωσιασμού. Και μπορεί να μην έχει περάσει ούτε χρόνος από τότε που ανέλαβε η κυβέρνηση Μητσοτάκη και ο χρόνος άρχισε να μετράει αντίστροφα μέχρι να τελειώσει αυτός ο «αέρας αισιοδοξίας».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider