Χρονιά υψηλών επιδόσεων αποτέλεσε το 2024 για τα Duty Free χάρη στην συνεχή άνοδο του τουριστικού ρεύματος, που τροφοδοτείται πλέον και με τουρίστες υψηλότερης μέσης δαπάνης. Δεξαμενή των κερδών αποτέλεσαν τα αεροδρόμια, με τις πωλήσεις της εταιρείας να αυξάνουν σε αυτά σχεδόν δύο φορές περισσότερο από την αντίστοιχη άνοδο της επιβατικής κίνησης. Για το τρέχον έτος η Hellenic Duty Free οδεύει προς νέο ρεκόρ πωλήσεων, με τον ρυθμό ανόδου όμως να καταγράφεται μειωμένος έναντι του διψήφιου ρυθμού ανάπτυξης του 2024. Κάτι που παρατηρείται άλλωστε και στην πορεία του τουρισμού.
Οι big spenders
Ειδικότερα, όπως ανέφερε χθες η επικεφαλής της εταιρείας, Μαρία Ιωαννίδου στο περιθώριο της εκδήλωσης για την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με το υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο του νέου προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης «Duty to care από άκρη σε άκρη», τροφοδότης των περσινών επιδόσεων των Duty Free είναι ήταν οι Αμερικανοί, οι Ισραηλινοί αλλά και οι Τούρκοι τουρίστες, με τους τελευταίους να αυξάνουν αισθητά στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου μετά και την θεσμοθέτηση της βίζας εξπρές.
Να θυμίσουμε ότι η Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών Α.Ε. είναι θυγατρική της Avolta (πρώην Dufree) και λειτουργεί 125 καταστήματα σε 50 σημεία της χώρας, εκ των οποίων 23 σε αεροδρόμια, 11 σε συνοριακούς σταθμούς και 14 σε λιμάνια. Η μητρική εταιρεία δε δραστηριοποιείται σε 73 χώρες, 6 ηπείρους και 1.000 και πλέον σημεία, εξυπηρετώντας 2.5 δισ. επιβάτες μέσω των 5.100 καταστημάτων της που πουλούν 1.000 εμπορικά brands. Στην περίπτωση της χώρας μας τα Duty Free απασχολούν περί τα 1.150 άτομα στη low season ενώ την υψηλή σεζόν ο αριθμός των εργαζομένων αυξάνει στους 2.200.
Οι επιδόσεις
Όσο για τα μεγέθη της, κινήθηκαν ανοδικά έναντι του 2023 όπου ο τζίρος είχε ήδη αυξηθεί κατά 27,7% φτάνοντας σε ιστορικό υψηλό, η κερδοφορία κατά 12% ενώ τα καθαρά κέρδη κατά 23,5%. Σε επίπεδο προσαρμοσμένων EBITDA, τα κέρδη του 2023 ανήλθαν σε 81,75 εκατ. ευρώ από 72,8 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 47,21 από 38,23 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Παρότι μάλιστα τα αεροδρόμια εισφέρουν το μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου της εταιρείας, η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση εκείνη την χρονιά καταγράφηκε στα λιμάνια, με τις πωλήσεις του 2023 να αυξάνουν κατά 49,6% σε σχέση με το 2022, ακολουθούμενες από την αύξηση των πωλήσεων στους μεθοριακούς σταθμούς κατά 48%.
Για την συνέχεια η εταιρεία αναμένει περαιτέρω άνοδο χάρη και στην αναβάθμιση των υποδομών των αεροδρομίων, το νέο αεροδρόμιο στην Καλαμάτα αλλά και το αεροδρόμιο στο Καστέλι στην Κρήτη. Δεδομένης της ανόδου μάλιστα η εταιρεία προχωρά και πρόγραμμα αναβάθμισης των σημείων πώλησης σε αεροδρόμια, λιμάνια και συνοριακούς σταθμούς αλλά και επέκτασης τους λόγω των νέων αναγκών, ιδίως στα νησιά. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει προνομιακή θέση στα αναβαθμισμένα σποτ καθώς έχει την αποκλειστική χρήση μέχρι το 2049 των καταστημάτων αφορολογήτων ειδών.