Ισχυρό brand name μεταξύ των ευρωπαϊκών προορισμών αποκτά ο προορισμός της Αττικής, βελτιώνοντας και το 2025 τις τουριστικές του επιδόσεις. Πέρα από την αύξηση των πληροτήτων και της επιβατικής κίνησης μάλιστα, δείχνει να επιτυγχάνει να κλείσει την ψαλίδα και της μέσης τιμής, έναντι των βασικών ανταγωνιστών του. Γεγονός που καθιστά την στιγμή καθοριστική και περαιτέρω παρεμβάσεις των φόρεων ώστε να κατοχυρωθεί η αναπτυξιακή του πορεία.
Οι City break αποδράσεις ενίσχυσαν τις πληρότητες
Ενδεικτικά προς αυτή την κατεύθυνση είναι τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) τα οποία παρουσίασε σε συνεργασία με την GBR Consulting. Bάσει αυτών, η επίδοση των ξενοδοχείων της Αθήνας αλλά και οι πτήσεις του ΔΑΑ εμφάνισαν θετικό πρόσημο.
Στην περίπτωση του Αεροδρομίου η επιβατική κίνηση του Ελ. Βενιζέλος αυξήθηκε κατά 1,6% κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου, με την πρωτεύουσα να υποδέχεται 8,52 εκατ. επιβάτες. Ο καλύτερος μήνας δε αποδείχτηκε ο Ιανουάριος όπου η αύξηση έφτασε στο 14,5% έναντι κοντά στο 10% των επόμενων τριών μηνών.

Με θετικό πρόσημο κινήθηκαν και τα ξενοδοχεία της Αθήνας τόσο από άποψη πληρότητας όσο κι από άποψη μέσης τιμής. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΞΑΑΑ, η μέση πληρότητα το πρώτο τετράμηνο διαμορφώθηκε στο 63,5%, αυξημένη κατά 5,2% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2024. Ο Μάρτιος ήταν δε ο καλύτερος μήνας του πρώτου τριμήνου προσελκύοντας ακόμα περισσότερους τουρίστες για city break αποδράσεις. Ωστόσο και οι προηγούμενοι μήνες ήταν ικανοποιητικοί με τον Φεβρουάριο η πληρότητα να αυξάνει κατά 2,5% - παρουσιάζοντας την μεγαλύτερη άνοδο της τελευταίας διετίας.
Αξιοσημείωτες ήταν οι επιδόσεις και έναντι των πόλεων – ανταγωνιστών της ελληνικής πρωτεύουσας. Για παράδειγμα ενώ η αύξηση της πληρότητας στην περίπτωση της Αθήνας έφτασε το 5,2%, η πληρότητα της Μαδρίτης κινήθηκε σε παρόμοια επίπεδα με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024 +0.3% ενώ η μέση πληρότητα της Βαρκελώνης σημείωσε οριακή μείωση κατά -0.4% παρότι το δεύτερο μήνα του έτους φιλοξενείται σε αυτή κι ένα από σημαντικότερα event συνεδριακού τουρισμού - το MWC -που τροφοδοτεί μεγάλο μέρος της τουριστικής της κίνησης. Μικρότερη από της Αθήνας αύξηση σημείωσε και η πληρότητα της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης, φτάνοντας το 2,7% και 1,2% αντίστοιχα.
Κλείνει η ψαλίδα στη Μέση Τιμή
Η αύξηση της ζήτησης βέβαια, φάνηκε να πριμοδοτεί και τις τιμές επιτυγχάνοντας να περιορίσει τις μεγάλες διαφορές που παρουσίαζε η ελληνική πρωτεύουσα με άλλες δημοφιλείς ευρωπαϊκές πόλεις.
Το πρώτο τρίμηνο του έτους η Μέση Τιμή Δωματίου (ADR) διαμορφώθηκε στα 125 ευρώ ενώ το Έσοδο ανά διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPar) στα 79,43ευρώ (RevPar) σημειώνοντας αντίστοιχα αύξηση κατά 7,8% και κατά 13,5% έναντι του πρώτου τριμήνου του 2024.

Σε σχέση με τους ανταγωνιστές η Μαδρίτη ήταν η πόλη που σημείωσε την μεγαλύτερη αύξηση της Μέσης Τιμής Δωματίου συγκεκριμένα 11,4% με την Αθήνα να ακολουθείς τη δεύτερη θέση. Αμέσως μετά ήρθε η Βαρκελώνη όπου η μέση τιμή αυξήθηκε κατά 7,6%, η Ρώμη με αύξηση Μέσης Τιμής Δωματίου κατά 5,3% και η Κωνσταντινούπολη με την αύξηση να φτάνει το 2,2%.
Αντίστοιχα στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (Rev Par) στο α’ 3μηνο του 2025 παρατηρήθηκε αύξηση για την Αθήνα κατά 13,5%, για την Μαδρίτη κατά 11,7%, για την Βαρκελώνη κατά 7,1%, για την Ρώμη κατά 8,1% και για την Κωνσταντινούπολη κατά 3,4%.
Οι προοπτικές και οι αστερίσκοι
Οι παραπάνω ενδείξεις υπογραμμίζουν την προοπτική που έχει η Αθήνα να αναπτύξει εξίσου και τους πλάγιους μήνες του έτους, δηλαδή τους μήνες εκτός σεζόν, και να μετατραπεί σε έναν 12μηνο προορισμός χωρίς σημάδια εποχικότητας.
Παρατηρώντας κανείς τα στοιχεία σε βάθος χρόνου παρατηρεί ότι οι επιδόσεις της Αθήνας βελτιώνονται αργά αλλά σταθερά τα δύο τελευταία χρόνια. Παρά τη προσθήκη πολλών νέων κλινών κυρίως σε τουριστικά καταλύματα εκτός ξενοδοχείου, η δημοφιλία της Αθήνας εξακολουθεί να τροφοδοτεί την ζήτηση και την προσφορά.
Χάρη στην προαναφερθείσα βελτίωση βέβαια, η στιγμή, σύμφωνα με την ΕΞΑΑΑ, αποδεικνύεται καθοριστική με τους φορείς να είναι ανάγκη να εστιάσουν πέρα από την ποσότητα και στους ποιοτικούς στόχους.
«Η τουριστική κίνηση, άρα και τα έσοδα της Αθήνας θα μπορούν να ακολουθήσουν αναπτυξιακή πορεία εάν και εφόσον βαδίσουμε οι εμπλεκόμενοι με τον Τουρισμό και την Τοπική Αυτοδιοίκηση συνεργατικά, με μακρόπνοο σχέδιο για την «αυριανή» εικόνα της πόλης στα μάτια του επισκέπτη και με γνώμονα την διαρκή βελτίωση της ποιότητας της προσφοράς μας» επισημαίνει η ένωση.
Για παράδειγμα, όπως εξηγεί, για να διατηρήσουμε σε ισορροπία την αναγκαία σχέση ‘value for money’ που ελκύει τον τουρίστα στην Αθήνα, δεν αρκούν πλέον μόνο τα πολυτελή ή ανακαινισμένα δωμάτια διαμονής. Απαιτείται καλύτερη εξυπηρέτηση για τους επισκέπτες στην Ακρόπολη, στους αρχαιολογικούς χώρους και αναβαθμισμένα Μουσεία, απαιτούνται σύγχρονα δίκτυα και ασφαλείς υποδομές, απαιτείται πρόβλεψη για τις νέες ανάγκες σε ύδρευση, αποχέτευση, καθαριότητα, ασφάλεια κ.λπ. μιας πόλης που σταθερά πολλαπλασιάζει τον πληθυσμό της τόσο σε μόνιμους κατοίκους όσο και σε επισκέπτες – προκειμένου να βελτιωθεί η καθημερινότητα πρωτίστως των πολιτών και εν συνεχεία των επισκεπτών.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ΕΞΑΑΑ, το Εμπορικό και Ιστορικό Κέντρο είναι αναγκαίο να συνδεθεί με κάθε παράκτια και τουριστικού ενδιαφέροντος γωνιά της Αττικής, τα νησιά του Αργοσαρωνικού πρέπει να συνδεθούν μεταξύ τους με συχνές και γρήγορες μεταφορές, αλλά και δρόμοι, λιμάνια και μαρίνες πρέπει πλέον να εκσυγχρονιστούν.