Sustainability
31-07-2021 | 09:25

Aνδριοσόπουλος: Με στοχευμένη απορρόφηση των πόρων και εστιασμένες πολιτικές η επόμενη μέρα στην Ενέργεια

Πένη Χαλάτση
Μοιράσου το
Aνδριοσόπουλος: Με στοχευμένη απορρόφηση των πόρων και εστιασμένες πολιτικές η επόμενη μέρα στην Ενέργεια
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Για τα βήματα που έχουν γίνει στην Ελλάδα κατά την ενεργειακή μετάβαση και τις προοπτικές που υπάρχουν σε νευραλγικούς τομείς της ενέργειας μιλά στο Insider.gr, ο Δρ. Κώστας Ανδριοσόπουλος, Καθηγητής Ενεργειακής Οικονομίας, Audencia Business School και Πρόεδρος της Επιτροπής του ΥΠΕΝ για το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών. Ο Δρ. Ανδριοσόπουλος σημειώνει ότι τομείς όπως η ηλεκτροκίνηση και η εξοικονόμηση ενέργειας, οι οποίοι αντιμετώπιζαν στο παρελθόν αρκετά προσκόμματα για να αναπτυχθούν, καταγράφουν σταθερή πρόοδο ενώ αναφερόμενος στην απανθρακοποίηση, επισημαίνει τον κομβικό ρόλο των ΑΠΕ αλλά και του φυσικού αερίου ως μεταβατικού καυσίμου, το οποίο θα συνδυαστεί με νέες τεχνολογίες όπως είναι αυτές του υδρογόνου. 

Ακολουθεί η συνέντευξη που παραχώρησε ο Δρ. Ανδριοσόπουλος στο Insider.gr:

Πώς αξιολογείτε τους ρυθμούς με τους οποίους συντελείται η απανθρακοποίηση στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στα νησιά; 

Η σταδιακή απομάκρυνση της λιγνιτικής παραγωγής, η οποία ανακοινώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2019 επιταχύνεται. Η ΔΕΗ ορίζει την ημερομηνία λήξης της λειτουργίας των λιγνιτικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής νωρίτερα από ό,τι είχε προβλεφθεί με την Πτολεμαΐδα 5 να αλλάξει καύσιμο σε φυσικό αέριο έως το 2025. Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης θα συνδράμει τις λιγνιτικές περιοχές της Ελλάδας με περίπου 750 εκατ. ευρώ να κατευθύνονται στην καθαρή ενέργεια, στην έξυπνη αγροτική παραγωγή, στον βιώσιμο τουρισμό, τη βιομηχανία, το εμπόριο, την τεχνολογία και την εκπαίδευση. Η διασύνδεση των νησιών και η εφαρμογή πράσινων τεχνολογιών αποτελούν τον κύριο πυλώνα της ενεργειακής μετάβασης στην Ελλάδα. Τα επόμενα χρόνια η Αστυπάλαια, η Χάλκη και άλλα ελληνικά νησιά θα ενσωματώσουν την πράσινη ενέργεια, την ηλεκτροκίνηση και άλλες έξυπνες καινοτόμες τεχνολογίες.  

Έχει επικρατήσει η ιδέα ότι το φυσικό αέριο είναι το μεταβατικό καύσιμο ενώ οι απόψεις για την περίοδο της μετάβασης διίστανται. Από την μία πλευρά, κάποιοι αναλυτές θεωρούν ότι ο χρόνος ζωής του φυσικού αερίου περιορίζεται στην επόμενη δεκαετία ενώ από την άλλη, υπάρχει η άποψη ότι το φυσικό αέριο θα παραμείνει για πολλές δεκαετίες ακόμη ως βασική ενεργειακή πηγή καθώς αποτελεί φθηνό καύσιμο, στηρίζει αρκετές οικονομίες και καλύπτει τα γνωστά «κενά» των ΑΠΕ. Ποια είναι η άποψή σας για το θέμα;

Το φυσικό αέριο αδιαμφισβήτητα είναι το καύσιμο μετάβασης και κατά την διάρκεια αυτής της δεκαετίας θα πρωταγωνιστήσει για να στηρίξει την ανάπτυξη των ΑΠΕ. Η ολοκλήρωση του TAP, η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, ο σημαντικός ρόλος του φυσικού αερίου  στην απολιγνιτοποίηση και η επέκταση του δικτύου σε νέες περιοχές υποστηρίζουν την χώρα με σημαντικές υποδομές. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι ο χρόνος ζωής του φυσικού αερίου δεν θα περιοριστεί σε αυτή την δεκαετία, αλλά θα  συνδυαστεί με αέρια καύσιμα, όπως είναι το υδρογόνο σε ενεργοβόρους τομείς, όπως είναι η βιομηχανία, η θέρμανση και οι μεταφορές, έτσι ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα τους στο δρόμο για μια οικονομία κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. Ποια θεωρείτε ότι είναι τα βήματα για να ωριμάσει η αγορά και σε πόσο καιρό θεωρείτε ότι θα υπάρξουν οι πρώτες ενδείξεις ότι ο κλάδος εξελίσσεται πλέον με ικανοποιητικό ρυθμό;

Η αγορά της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα εμφανίζει σταθερά αυξητική τάση, ενώ βλέπουμε πως η χώρα ξεκινά να κερδίζει το στοίχημα των πράσινων μεταφορών. Το ελληνικό νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που κατευθύνεται από το ΕΣΕΚ, έχει θέσει τις βάσεις και ένα σταθερό πλαίσιο ανάπτυξης, ενώ τα οικονομικά κίνητρα που δόθηκαν από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» ενίσχυσαν σημαντικά την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Προς επίρρωση του εν λόγω ισχυρισμού, αναφέρουμε ότι το 2020, βάσει των στοιχείων του ΣΕΑΑ, ταξινομήθηκαν συνολικά 2.131 ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2021 ο ετήσιος στόχος του ΕΣΕΚ για το ’21 επετεύχθη ήδη κατά 63%. Επιπλέον, σε σύγκριση με το 2019, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων οκταπλασιάστηκαν. Μάλιστα, τα οικονομικά κίνητρα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» αναμένεται να επεκταθούν, αυξάνοντας τα ποσά επιδοτήσεων για τα ταξί, τον αριθμό των επιδοτούμενων οχημάτων για τα νομικά πρόσωπα, ενώ στην επιδότηση θα συμπεριληφθούν και οι οικιακοί φορτιστές για την περίπτωση των επιχειρήσεων.

Οι υποδομές φόρτισης της ηλεκτροκίνησης αποτελούν μια αγορά που πρέπει να δραστηριοποιείται παράλληλα με αυτή των ηλεκτρικών οχημάτων προκειμένου να εξελιχθεί ο κλάδος σε ανταγωνίσιμους, με τις κεντροευρωπαϊκές χώρες, ρυθμούς. Πρόσθετα κίνητρα αλλά και σαφείς ρυθμιστικές οδηγίες απαιτούνται για την επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου των 10 ηλεκτρικών οχημάτων ανά 1 φορτιστή, όπως ορίζει η Οδηγία. Αξίζει να αναφερθεί, βέβαια, πως το 2020 εγγράφηκαν 334 υποδομές φόρτισης στο δίκτυο της χώρας, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 475% συγκριτικά με το 2019.

Συμπεραίνουμε, λοιπόν, πως η αγορά της ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα αναπτύσσεται, όπως και στις περισσότερες χώρες των Βαλκανίων με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς, ακολουθώντας τα προστάγματα της Ένωσης για μία κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη, έως το 2050.

Ως προς την ενεργειακή απόδοση και την εξοικονόμηση , η ΕΕ ανέβασε πρόσφατα τον πήχη, ειδικά για τα δημόσια κτίρια. Στη χώρα μας υπάρχουν κάποια προγράμματα (Εξοικονομώ, Ηλέκτρα κλπ) τα οποία θεωρούνται αρκετά επιτυχημένα, όμως οι πόροι δεν επαρκούν για να καλυφθεί ο μεγάλος όγκος των παρεμβάσεων που απαιτούνται στη χώρα μας…..

Η εξοικονόμηση ενέργειας είναι ένας πολύ σημαντικός, αλλά και ο πιο δύσκολος βραχίονας της ενεργειακής μετάβασης της χώρας. Είναι γεγονός ότι η χώρα μας έχει θέσει στόχο για επενδύσεις ύψους 11 δις ευρώ ως το 2030 και μεταξύ άλλων πρέπει να βελτιώσει σημαντικά την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων που βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα με το 67% αυτών στην χαμηλή κλάση Ε. Το Ταμείο Ανάκαμψης και το «Ελλάδα 2.0» θα διαθέσει κονδύλια ύψους 1,081 δις ευρώ για την ενίσχυση δράσεων ενεργειακής αναβάθμισης κυρίως κατοικιών, 450 εκ. ευρώ για τις επιχειρήσεις και 250 εκ. ευρώ για τα δημόσια κτίρια, πολύ σημαντική χρηματοδότηση, που τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχε. Η ενεργειακή αναβάθμιση σε μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα, θεωρούμε ότι ξεπερνάει το ζήτημα της διαθέσιμης χρηματοδότησης και επικεντρώνεται στην σωστή πολιτική, στην έγκαιρη και στοχευμένη απορρόφηση των πόρων και στην αλλαγή της κουλτούρας στην κοινωνία.

 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ανδριοσόπουλος: Το διεθνές ενεργειακό περιβάλλον και η ελληνική πραγματικότητα

Η απολιγνιτοποίηση, ο ρόλος του φυσικού αερίου ως μεταβατικό καύσιμο και οι επενδύσεις σε ΑΠΕ

Ηλεκτροκίνηση: «Φωτιά» έχουν πάρει τα τμήματα R&D κατασκευαστών και αυτοκινητοβιομηχανιών