Βρυξέλλες, Μαρία Βασιλείου
Προειδοποιητικές επιστολές προς την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα για τη μη επιβολή του σωστού ποσού Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) για την παροχή σκαφών αναψυχής έστειλε σήμερα Πέμπτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Πρόκειται για ζήτημα το οποίο μπορεί να προκαλέσει σημαντικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, σύμφωνα με την Κομισιόν, και ήταν ένα από τα σημαντικά θέματα, που κυριάρχησαν στις αποκαλύψεις των Paradise Papers.
Τα κείμενα των Paradise Papers αποκάλυψαν τη διαδεδομένη φοροδιαφυγή στον τομέα του ναυτιλιακού τομέα, η οποία διευκολύνεται από εθνικούς κανόνες που δεν συμμορφώνονται με το δίκαιο της ΕΕ, επισημαίνει η Επιτροπή στην σχετική ανακοίνωση. Εκτός από τις διαδικασίες παραβίασης, που ξεκίνησε η Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δήλωσε πρόσφατα ότι η νέα επιτροπή που επεξεργάζεται ζητήματα, που αφορούν στις αποκαλύψεις των Paradise Papers θα εξετάσει επίσης αυτό το ζήτημα.
Ο αρμόδιος Επίτροπος Οικονομικών και Δημοσιονομικών Υποθέσεων, Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης Πιέρ Μοσκοβισί δήλωσε: «Για να επιτύχουμε δίκαιη φορολογία, πρέπει να αναλάβουμε δράση, όποτε είναι απαραίτητο, για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής στον τομέα του ΦΠΑ. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε αυτό το είδος ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης που χορηγείται σε ιδιωτικά σκάφη, γεγονός που στρεβλώνει επίσης τον ανταγωνισμό στον ναυτιλιακό τομέα. Τέτοιες πρακτικές παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ και πρέπει να τερματιστούν».
Αναλυτικά, οι διαδικασίες παράβασης που ξεκίνησαν σήμερα αφορούν: Πρώτον στη μειωμένη βάση ΦΠΑ για τη μίσθωση γιοτ - ένα γενικό καθεστώς ΦΠΑ που παρέχεται από την Κύπρο, την Ελλάδα και τη Μάλτα. Ενώ οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ για τον ΦΠΑ επιτρέπουν στα κράτη μέλη να μην φορολογούν την παροχή υπηρεσίας όπου η χρήση του προϊόντος γίνεται εκτός της ΕΕ, δεν επιτρέπουν μια γενική κατ 'αποκοπή μείωση χωρίς αποδείξεις για το πού έγινε η πραγματική χρήση. Η Ελλάδα, η Μάλτα και η Κύπρος έχουν θεσπίσει κατευθυντήριες γραμμές σύμφωνα με τις οποίες όσο μεγαλύτερο είναι το σκάφος, τόσο λιγότερο εκτιμάται ότι η μίσθωση θα πραγματοποιηθεί στα ύδατα της ΕΕ, ένας κανόνας που μειώνει σημαντικά τον ισχύοντα συντελεστή ΦΠΑ.
Δεύτερον σε εσφαλμένη φορολόγηση στην Κύπρο και τη Μάλτα των αγορών γιοτ μέσω της λεγόμενης «μίσθωσης-αγοράς». Οι νόμοι της Κύπρου και της Μάλτας χαρακτηρίζουν σήμερα τη μίσθωση ενός γιοτ ως παροχή υπηρεσίας και όχι ως αγαθό. Αυτό συνεπάγεται ότι ο ΦΠΑ εισπράττεται μόνο με τον κατ 'αποκοπή συντελεστή επί ενός μικρού ποσού της πραγματικής τιμής κόστους του σκάφους μόλις το γιοτ τελικά αγοραστεί, ενώ το υπόλοιπο φορολογείται ως παροχή υπηρεσίας και με πολύ μειωμένο συντελεστή.
Εντός δύο μηνών θα πρέπει Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα να απαντήσουν στην επιστολή και τα ζητήματα, που θέτει η Επιτροπή.