Σε κεντρικό ζήτημα της τρίτης αξιολόγησης αναμένεται να αναδειχθούν τα ζητήματα της Παιδείας όπως προέκυψε από το χθεσινό υπουργικό συμβούλιο. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση καλείται να υιοθετήσει τις συστάσεις του ΟΟΣΑ για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, οι οποίες θα αποκρυσταλλωθούν το αργότερο έως το Νοέμβριο του 2017.
ΔΝΤ, ΕΕ, ΕΚΤ και ESM έχουν ζητήσει από την κυβέρνηση να υιοθετήσει τις βέλτιστες πρακτικές του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη και να επικουρήσει τον Οργανισμό, ώστε να καταρτίσει το κείμενο των οριστικών προτάσεων του σύμφωνα με τους όρους που έχουν συμφωνηθεί ανάμεσα στον ΟΟΣΑ, τις ελληνικές αρχές και τους θεσμούς.
Η κυβέρνηση θα πρέπει ακολούθως να συμφωνήσει με τους θεσμούς για όλες τις δημοσιονομικές πλευρές των αλλαγών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια. Ιδιαίτερα, μέχρι το Νοέμβριο του 2017, θα πρέπει να έχει εφαρμοστεί νέο πλαίσιο για τον αριθμό των ωρών διδασκαλίας ανά εκπαιδευτικό και την αναλογία μαθητών ανά τάξη και μαθητών ανά εκπαιδευτικό, σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, ώστε να εφαρμοστούν μέχρι τις αρχές της σχολικής χρονιάς 2018-2019.
Βασικός στόχος της μεταρρύθμισης είναι να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη καθώς σήμερα είναι από τους χαμηλότερους στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ και να συμπιεστεί ο χρόνος διδασκαλίας ανά εκπαιδευτικό.
Σημαντικό κομμάτι των προαπαιτούμενων σχετίζεται και με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, για τους οποίους οι δανειστές ζητούν να εφαρμοστεί το γενικό σύστημα αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης. Στη βάση αυτή το αναθεωρημένο Μνημόνιο προβλέπει πως θα πρέπει να διασφαλιστεί μια δίκαιη μεταχείριση όλων των φορέων εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων και των ιδιωτικών, θέτοντας προδιαγραφές ποιότητας οι οποίες θα πρέπει να ικανοποιηθούν από όλους όσους παρέχουν εκπαίδευση και ένα πλαίσιο κοινών κανόνων χωρίς διακρίσεις που θα επιτρέπουν υψηλές προδιαγραφές.
Εξαιρετικά μεγάλες είναι οι πιέσεις των δανειστών ώστε η κυβέρνηση να ευθυγραμμίσει τον νόμο περί ιδιωτικής εκπαίδευσης (νόμος 4415/2016) με τις δεσμεύσεις του προγράμματος. Ειδικότερα, όσον αφορά στην ιδιωτική εκπαίδευση ΔΝΤ, ΕΕ, ΕΚΤ και ESM ζητούν η αιτιολόγηση των απολύσεων να πρέπει να προσαρμόζεται και να εξετάζεται αποκλειστικά από δικαστήρια με σύνθεση που θα εξασφαλίζουν αντικειμενική εκτίμηση κάθε περίπτωσης. Σε κάθε περίπτωση η μέθοδος αυτή θα αξιολογηθεί το Δεκέμβριο και εάν χρειαστεί οι αναγκαίες τροποποιήσεις θα συμφωνηθούν με τους θεσμούς και θα εισαχθούν έως τον Φεβρουάριο 2018.