Στόχος τα 1.500 νέα «πράσινα» λεωφορεία το 2027 για τις Αστικές Συγκοινωνίες – Νοέμβριο ο νέος ΚΟΚ στη Βουλή

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Στόχος τα 1.500 νέα «πράσινα» λεωφορεία το 2027 για τις Αστικές Συγκοινωνίες – Νοέμβριο ο νέος ΚΟΚ στη Βουλή
Πώς ενισχύεται ο στόλος αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με νέα «πράσινα», υβριδικά και ηλεκτρικά, οχήματα. Τι αναφέρουν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Έρχεται νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Πώς προχωρούν «πράσινες» δράσεις και προγράμματα φόρτισης.

Ο γενικός στόχος είναι να κυκλοφορούν περίπου 1.500 νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκης έως το 2027, τα περισσότερα εκ των οποίων θα είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά, ενώ σε λιγότερο από ένα έτος από σήμερα στη χώρα θα κυκλοφορούν 950 λεωφορεία νέας τεχνολογίας, καθώς η τελευταία φορά που αγοράστηκαν οχήματα ήταν το 2009. Αυτό ανέφερε στο πλαίσιο συνεδρίου για τις υποδομές – μεταφορών (7ο ITC) ο αρμόδιος υφυπουργός Μεταφορών, Β. Οικονόμου, κάνοντας λόγο για μια συνολική επένδυση της τάξεως των 2 δις ευρώ σε Αστικές Συγκοινωνίες και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η πρώτη μαζική μετά από δεκαετίες.

Ενισχύονται οι στόλοι Αστικών Συγκοινωνιών

Όπως επίσης πρόσθεσε, ήδη έχουν παραλειφθεί και κυκλοφορούν από το καλοκαίρι 250 συνολικά ηλεκτρικά οχήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (140 +110 αντίστοιχα) που ενισχύουν και κυρίως ανανεώνουν τον στόλο των Αστικών Συγκοινωνιών. Επίσης, έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για τις συμβάσεις που αφορούν στην προμήθεια επιπλέον 330 οχημάτων με καύσιμο φυσικό αέριο, που θεωρούνται επίσης φιλο-περιβαλλοντικά (θα μπούνε στους δρόμους το 2025), αλλά και για 300 οχήματα μέσω μοντέλου leasing. Και βέβαια, υπενθύμισε τις διαδικασίες προμήθειας επιπλέον 211 οχημάτων που θα ενισχύσουν τα περιαστικά δρομολόγια Ανατολικής Αττικής, όπου ήδη τα 50 λεωφορεία έχουν έρθει, ενώ αναμένονται άλλα 50 έως το τέλος Σεπτεμβρίου (τα υπόλοιπα το 2025).

Υπενθυμίζεται ότι ετοιμάζεται και διαγωνισμός για την προμήθεια και νέων 700 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μάλλον 200 τρόλεϊ και 500 ηλεκτρικά, με ανοιχτό το ενδεχόμενο 50 έως 100 να έχουν ως καύσιμο υδρογόνο. Με αυτό το μοντέλο θα εισέλθουν οι αστικές συγκοινωνίες στον κόσμο της υδρογονοκίνησης, που φαίνεται να αποτελεί το επόμενο «πράσινο» στοίχημα στις μεταφορές. Ωστόσο, κατά πληροφορίες, αναζητείται η χρηματοδότηση.

Στις Συγκοινωνίες αναφέρθηκε και η κα Δέσποινα Παληαρούτα, Γενική Γραμματέας Μεταφορών. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «έχουμε να διαχειριστούμε πολλές διαφορετικές καθημερινότητες, για αυτό εφαρμόζουμε ένα συντεταγμένο πλάνο δράσης». Όπως είπε, ήδη στους δρόμους της Αττικής κυκλοφορούν 140 νέα “πράσινα” λεωφορεία και αυτός ο αριθμός θα αυξηθεί, καθώς αναμένονται επιπλέον 300 λεωφορεία φυσικού αερίου. Μέχρι το φθινόπωρο του 2025, συνολικά 951 νέα λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αττικής, όπως είπε, καθώς πάνω από το 70% του στόλου θα ανανεωθεί και πρόσθεσε ότι «θέλουμε και προσπαθούμε να βρούμε χρηματοδότηση για τα τρόλεϊ έτσι ώστε ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί περισσότερο». Σύμφωνα με την κα Παληαρούτα, όταν ανανεώνεται ένας στόλος λεωφορείων η εξυπηρέτηση γίνεται πιο ποιοτική. Όσον αφορά το Μετρό της Αθήνας, τόνισε ότι αποτελεί ένα σπουδαίο έργο αλλά χρειάζεται συντήρηση. Ήδη, έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για την ανακαίνιση 14 συρμών της Γραμμής 1, ανέφερε, προσθέτοντας ότι «οι δράσεις που κάνουμε είναι για να βελτιωθεί η ποιότητα για τον πολίτη, αλλά και για την προστασία του περιβάλλοντος».

Επιπλέον, επεσήμανε ότι μέχρι το 2027 ο στόλος της Θεσσαλονίκης θα φτάσει τα 700 λεωφορεία, το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα εγκαινιαστεί τον Νοέμβριο του 2024 ενώ η επέκτασή του θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025. Όσον αφορά τον στόλο του ΟΑΣΘ, σύμφωνα με την Γενική Γραμματέα Μεταφορών, από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουμε εξασφαλίσει 190 νέους οδηγούς με συμβάσεις μέχρι τέλους του έτους, έτσι έχουμε 40 νέα λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Όπως έκανε γνωστό, στην Αθήνα θα κάνουμε την ίδια άσκηση, γιατί θα απαιτηθεί αύξηση του αριθμού των οδηγών. Επιπλέον, προανήγγειλε πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής, ενώ προωθείται η τεχνολογία του «tap and pay».

Ο νέος ΚΟΚ

Όπως σημείωσε ο κ. Οικονόμου, είναι θέμα χρόνου να έρθει στη Βουλή και ο νέος ΚΟΚ (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας), τοποθετώντας το σχετικό χρονοδιάγραμμα για τον Νοέμβριο. Έκανε λόγο για νέο νομοθετικό πλαίσιο που ετοιμάζεται («από πλευράς Υπουργείου το νομοθετικό κείμενο κλείνει σήμερα», σημείωσε χτες στο συνέδριο), αν και πρέπει να περάσει και από άλλα συναρμόδια υπουργεία, να μπει σε διαβούλευση διάρκειας ενός μήνας στα τέλη Σεπτεμβρίου πριν πάει από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Κατά τον ίδιο, θα είναι ένα πλαίσιο που θα φιλοδοξεί να αλλάξει την κουλτούρα της οδικής ασφάλειας, θα προβλέπει, μεταξύ άλλων, ανώτατο όριο ταχύτητας 30 χλμ. / ώρα, αντί 50 χλμ. / ώρα τώρα, στον αστικό ιστό (δεν θα ισχύει για τις κεντρικές λεωφόρους της πόλης), ενώ θα προβλέπει αυστηρές ποινές για παραβάσεις, αντικοινωνική συμπεριφορά, υποτροπιασμό κ.α., δίνοντας, παράλληλα, χώρο σε πεζούς, ποδήλατα κ.α. Όπως ανέφερε, χάνονται σχεδόν 650 συνάνθρωποί μας στην Ελλάδα ετησίως από τροχαία. Από αυτούς, περίπου 350 απώλειες συμπολιτών μας καταγράφονται σε πόλεις, ενώ 100 είναι πεζοί που παρασύρονται. Η μελέτη που έγινε έδειξε ότι η μείωση και μόνο του σχετικού ορίου ταχύτητας στα αστικά κέντρα «θα σώσει ζωές».

Επίσης, παραδέχτηκε ότι δεν έχει βρει ανταπόκριση το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» (μόνο 100 αιτήσεις έχουν υποβληθεί έναντι υπουργικού στόχου για 1.800 ταξί νέας τεχνολογίας, αναζητείται τρόπος προσέλκυσης των οδηγών ενώ θα δοθεί δίμηνη παράταση), για το δε πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού», έχουν υποβληθεί αιτήσεις από μόνο 15 δήμους, ενώ εκτιμά ότι στο τέλος το νούμερο αυτό θα αυξηθεί σε 50-60 Δήμους. Ο σχετικός στόχος είναι να προστεθούν 4.500 νέα σημεία φόρτισης στα επόμενα χρόνια.

Για το δεν πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», ήδη υπάρχουν περί τις 2.500 αιτήσεις (ο πρώτος κύκλος αθροιστικά προσέλκυσε 10 χιλ. αιτήσεις και το 2ο πρόγραμμα για 13 χιλ. οχήματα κάθε είδους). Ειδικότερα, όπως είπε, στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά Ι» σύμφωνα με τα στοιχεία του Υ.Π.Ε.Ν. από το 2021 έως το 2023, το συνολικό ποσό που καταβλήθηκε ήταν 10.893.667,50 ευρώ και αντιστοιχούσε σε 9.813 αιτήσεις.

Στον δεύτερο κύκλο υποβλήθηκαν 17.671 αιτήσεις, ενώ πληρώθηκαν 12.381 αιτήσεις που αφορούσαν την αγορά 13.370 ηλεκτρικών οχημάτων, συγκεκριμένα, 3.868 αυτοκίνητα, 4.310 ποδήλατα, 4.545 (δίκυκλα-τρίκυκλα, μοτοποδήλατα, μηχανές) και 645 μικροαυτοκίνητα (πόλης). Ενώ στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» υποβλήθηκαν 2.613 αιτήσεις για 352 ηλεκτρικά οχήματα. Η πρώτη πληρωμή πραγματοποιήθηκε στις 2 Αυγούστου, ενώ η δεύτερη θα ολοκληρωθεί τις ερχόμενες ημέρες. Τα ποσά που έχουν καταβληθεί έως τώρα (στο Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ και ΙΙΙ) ανέρχονται σε περίπου 40,7 εκατ. ευρώ.

Τέλος, αναφορικά με τα υδροπλάνα, υπενθύμισε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει το αδειοδοτικά σκέλος για υδατοδρόμια και υδάτινα πεδία (αυτά μαζί με άλλα υπουργεία), με τη χώρα μας, παρά το νησιωτικό της χαρακτήρα, να υστερεί χαρακτηριστικά (έκανε λόγο για μόλις 3 υδατοδρόμια και 11 υδάτινα πεδία που είναι πλήρως αδειοδοτημένα). Πάντως, σε ερανιστικό νομοσχέδιο που προωθεί το υπ. Υποδομών και μεταφορών (δηλαδή θα διαμορφώνει πλαίσιο για πολλά και διαφορετικά θέματα που εκκρεμούν) θα υπάρχουν νομοθετικές ρυθμίσεις και πλαίσιο και για τα υδατοδρόμια. Το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί άμεσα, καθώς θα αφορά και σε άλλα ζητήματα του υπουργείου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αττική Οδός: Σενάριο «παράτασης» της σύμβασης για ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ μέχρι να «περάσει» στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Noval Property: Ποια είναι τα projects που «τρέχει» η ΑΕΕΑΠ – Το portfolio και οι μισθωτές

Υποδομές: «Γκρίζες ζώνες» με φόντο τα μεγάλα έργα – Οι προκλήσεις, η ορατότητα, η επόμενη μέρα

gazzetta
gazzetta reader insider insider