ΒΟΑΚ: «Ζεσταίνονται οι μπουλντόζες» στη ΣΔΙΤ των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΒΟΑΚ: «Ζεσταίνονται οι μπουλντόζες» στη ΣΔΙΤ των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat
«Βήμα» προς την είσοδο στη φάση των βασικών εργασιών για την κατασκευή του κεντρικού τμήματος Χερσόνησος - Νεάπολη των 22,5 χιλιομέτρων, που έχει ως ορίζοντα ολοκλήρωσης το πρώτο «μισό» του 2027. Τα αρχικά εργοτάξια υποστήριξης. Ποιο είναι το project. Έρχεται το πρακτικό για τη mega σύμβαση παραχώρησης.

«Πράσινο φως» για την ανάπτυξη δύο εργοταξιακών χώρων για τις ανάγκες κατασκευής του τμήματος «Χερσόνησος – Νεάπολη» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στο πλαίσιο της σχετικής Σύμβασης Σύμπραξης (ΣΔΙΤ), «άναψε» το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η ανάπτυξη των εν λόγω χώρων, ως εργοτάξια υποδομής, είναι απαραίτητη προκειμένου να γίνει η εγκατάσταση του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού και των λοιπών υποστηρικτικών μηχανημάτων έργου (π.χ. μονάδα/συγκρότημα παραγωγής σκυροδέματος και ασφαλτομίγματος, μονάδα/διάταξη επεξεργασίας και παραγωγής αδρανών υλικών, συνεργείο, εργαστήριο, γραφεία κ.α.), για την εκτέλεση του έργου «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης – Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του τμήματος “Χερσόνησος - Νεάπολη” με Σ.Δ.Ι.Τ.», το οποίο περιλαμβάνεται στα έργα που έχουν χαρακτηρισθεί ως γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.

Θέμα χρόνου η παραχώρηση

Να προσθέσουμε επίσης, ότι είναι θέμα χρόνου και η δημοσιοποίηση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών του σχετικού πρακτικού από την επιτροπή διαγωνισμού για τον διαγωνισμό της παραχώρησης του ΒΟΑΚ (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157,5 χλμ. με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων), μια σύμβαση αξίας περί τα 2 δισ. ευρώ, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχει δώσει καλύτερη προσφορά από ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ – Egis – Meridiam.

Βήμα για τις εργασίες

Για να επιστρέψουμε στη ΣΔΙΤ, επί της ουσίας, πρόκειται για ένα «βήμα» προς την είσοδο της φάσης των βασικών εργασιών για την κατασκευή του εν λόγω τμήματος, του κεντρικού μέρους των 22 χιλιομέτρων του ΒΟΑΚ, που έχει ως ορίζοντα ολοκλήρωσης το πρώτο «μισό» του 2027.

Παλιότερες, σχετικά, πληροφορίες έκαναν λόγο ότι τα πρώτα βασικά έργα κατασκευής στο μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος - Νεάπολη αναμένονταν στο πρώτο μισό του 2024, και μάλλον σύμφωνα με εκτιμήσεις μέσα στην Άνοιξη, με την υποσημείωση ότι το έργο σχετίζεται και με το Ταμείο Ανάκαμψης, άρα δεν υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω καθυστερήσεις. Η σύμβαση ΣΔΙΤ που υπεγράφη τον περασμένο Απρίλιο, υλοποιείται από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (55%) - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (20%) – INTRAKAT (25%) που έχει προχωρήσει και στις απαραίτητες μελέτες. Το τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη είναι μήκους 22,5 χλμ. Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ αγγίζει τα 350 εκατ. ευρώ.

Η αποπληρωμή του τελικού ποσού θα γίνεται με σταθερές πληρωμές διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο για χρονικό διάστημα 30 ετών (360 μήνες). Πρόσφατα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας για τις μεγάλες υποδομές στην Κρήτη, είχε αναφέρει ότι «σε ότι αφορά το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, έργο ΣΔΙΤ, σύμβασης ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 90 εκατ. ευρώ, οργανώνονται τα εργοτάξια, συντάσσονται οι οριστικές μελέτες και αναμένονται οι δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις».

Τα τμήματα του ΒΟΑΚ

Η σύμβαση ΣΔΙΤ θα έχει διάρκεια 30 χρόνια και τα τέσσερα εξ αυτών θα αφορούν την περίοδο κατασκευής του έργου (προβλέπονταν 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 12 γέφυρες μονού κλάδου 1,7 χλμ., 5 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 6,75 χλμ., 1 cut & cover διπλού κλάδου, 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους). Ο βασικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει τις αναγκαίες εργασίες κατασκευής για τη βελτίωση και λειτουργική αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (22,5 Km. περίπου), με διαπλάτυνση αυτής (προσθήκη νέου κλάδου) καθώς και νέες χαράξεις (στις περιοχές με μορφολογικές δυσχέρειες), ώστε ακολούθως η οδός να αποκτήσει και να λειτουργήσει με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου.

Σε ότι αφορά το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (ανάδοχος ΑΚΤΩΡ), συμβατικού ποσού άνω των 150 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 137 εκατ. ευρώ, εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, εγκρίθηκαν οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, εκδόθηκαν αποφάσεις απαλλοτριώσεων, ενώ εκκρεμεί μία ακόμη, τις προσεχείς ημέρες.

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των οικονομικών προσφορών για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχει δώσει την καλύτερη προσφορά. Η ανακήρυξη του οριστικού αναδόχου εκτιμάται ότι θα γίνει στις αρχές καλοκαιριού. Η σύμβαση παραχώρησης, διάρκειας 30 ετών, προβλέπεται να υπογραφεί προς το τέλος του 2024. Το έργο έχει χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 200 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέραμε, αναμένεται σύντομα σχετικά η γνωστοποίηση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών του σχετικού πρακτικού της επιτροπής διαγωνισμού.

Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.

Τα εργοτάξια

Όσον αφορά στα 2 εργοτάξια για τα οποία είχαμε έγκριση της Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης, σημειώνεται ότι «οι ανωτέρω χώροι θα εξυπηρετήσουν αποκλειστικά το σύνολο των εργοταξιακών εγκαταστάσεων υποδομής και υποστήριξης (μηχανολογικός εξοπλισμός) που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ στο υποτμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη που περιλαμβάνει (συνοπτικά):

  1. Χωματουργικές εργασίες για τη διάνοιξη νέας οδού με ενιαία τετράιχνη διατομή διαχωρισμένης επιφάνειας κυκλοφορίας,
  2. Τα επιμέρους σημειακά οδικά τεχνικά έργα (π.χ. σήραγγες, ανισόπεδοι κόμβοι, άνω/κάτω διαβάσεις, τοίχοι αντιστηρίξεις κ.λπ.), με τις τεχνικές λεπτομέρειες σχεδιασμού τους,
  3. Τα επιμέρους σημειακά υδραυλικά τεχνικά έργα (π.χ. γέφυρες, οχετοί, αγωγοί καθοδήγησης, δίκτυο αποστράγγισης κ.λπ.), με τις τεχνικές λεπτομέρειες σχεδιασμού τους,
  4. Το Παράπλευρο και Κάθετο οδικό δίκτυο προς αποκατάσταση της πρόσβασης και την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών και χρήσεων, την εξυπηρέτηση της τοπικής κυκλοφορίας και εκατέρωθεν επικοινωνίας, καθώς και την αποσυμφόρηση και σύνδεση της βασικής αρτηρίας με όλες τις κατευθύνσεις».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Η ημέρα της ΕΤΕ – «Φωτιά» στα ηλεκτρονικά σφυριά - Χρειάζονται δύο για να πουλήσουν

Έρχεται η σειρά του Λιμένα Ζακύνθου – Το master plan και η γειτονική Μαρίνα για τα σκάφη

Πώς «ξετυλίγεται το κουβάρι» για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ

gazzetta
gazzetta reader insider insider