Πτώση 7% στην αγορά καυσίμων το 2023 - Οι τιμές στην ελληνική αγορά και τα «υπερκέρδη» των επιχειρήσεων

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πτώση 7% στην αγορά καυσίμων το 2023 - Οι τιμές στην ελληνική αγορά και τα «υπερκέρδη» των επιχειρήσεων
Γιατί οι τιμές των καυσίμων παραμένουν υψηλές στην ελληνική αγορά. Τι κερδίζουν οι εταιρείες του κλάδου.

Πτώση 7% κατέγραψε η αγορά καυσίμων το 2023 σε σχέση με το 2022 εξαιτίας της υποτονικής ζήτησης για το πετρέλαιο θέρμανσης ενώ οι τιμές, παρά την σταθεροποίηση των τελευταίων εβδομάδων, παραμένουν υψηλές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι καταναλωτές καλούνται να πληρώσουν ακριβότερα τα καύσιμα κίνησης, οι τελικές τιμές των οποίων επηρεάζονται πρωτίστως από φόρους και δασμούς.

Εκπρόσωποι της αγοράς θεωρούν ότι οι καλές εποχές για το πετρέλαιο θέρμανσης αποτελούν πλέον παρελθόν λόγω των τιμών, του μετασχηματισμού της αγοράς και των καιρικών συνθηκών αλλά ο τομέας των καυσίμων κίνησης «κρατά γερά». Το 2023 οι πωλήσεις των καυσίμων συνολικά κατέγραψαν πτώση 7% λόγω του πετρελαίου θέρμανσης το οποίο κατέγραψε πτώση 32% σε σχέση με το 2022. Από την άλλη, οι βενζίνες κατέγραψαν άνοδο 4% και το diesel κίνησης 3%, ποσοστά ικανοποιητικά τα οποία όμως υπολείπονται των επιδόσεων της περυσινής χρονιάς. Η ζήτηση δείχνει να παρουσιάζει μικρή κάμψη σε σχέση με το 2022, κάτι που εν μέρει οφείλεται και στο ψαλίδισμα του διαθέσιμου εισοδήματος αλλά και στις τιμές που καταγράφονται στην εγχώρια αγορά.

Γιατί οι τιμές παραμένουν υψηλές στην ελληνική αγορά – Τι κερδίζουν οι εταιρείες του κλάδου

Όπως εκτίμησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), στη συνέντευξη Τύπου τη Τετάρτη για την πορεία του κλάδου, κατά το τελευταίο δίμηνο οι τιμές αποκλιμακώθηκαν και τώρα παρουσιάζουν σταθεροποιητικές τάσεις, ωστόσο η αγορά παρακολουθεί τις εξελίξεις στην Μέση Ανατολή και το πως αυτές επηρεάζουν τις διεθνείς τιμές και προμήθειες. Ωστόσο, όπως επανέλαβε, καθοριστικό παράγοντα στην διαμόρφωση των τιμών στην αντλία αποτελούν οι φόροι και οι δασμοί οι οποίοι (ΕΦΚ και ΦΠΑ) οι οποίοι διατηρούν τις τιμές στην ελληνική αγορά σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες καθώς αντιπροσωπεύουν το 50%-60% της τελικής τιμής ανάλογα με τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών ενώ η τιμή προμήθειας των εταιρειών αντιπροσωπεύει ποσοστό της τελικής τιμής που κυμαίνεται μεταξύ 30% και 47%. Προκειμένου να βελτιωθεί η κατάσταση για τους καταναλωτές θα πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις σε ενδογενείς παράγοντες όπως είναι ο περιορισμός της παραβατικότητας κα η άρση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους.

Τι συμβαίνει με τα «υπερκέρδη» των επιχειρήσεων εμπορίας πετρελαιοειδών

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022), το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών στην εσωτερική αγορά από το 2016 συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5% (4,6% το 2017, 4% το 2018, 4,3% το 2019, 4,5% το 2020, 4,4% το 2021, 3% το 2022) και όπως ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης, σήμερα το περιθώριο καθαρού κέρδους των επιχειρήσεων φθάνει στο 0,5%. Υπό αυτό το πρίσμα, υποστήριξε ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν καταγράφουν «υπερκέρδη» και επομένως δεν είναι υπεύθυνες για τις όποιες υψηλές τιμές καταγράφονται. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022) o κλάδος σημείωσε οριακή κερδοφορία το 2022, αν αφαιρεθούν από τα αποτελέσματα τα αεροπορικά καύσιμα και οι διεθνείς πωλήσεις. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 1,9 εκατ. μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις ενώ οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας, όπως σημείωσε ο επικεφαλής του ΣΕΕΠΕ.

Καλύτερη χρονιά το 2022 σε σχέση με το 2021 – Αύξηση 5,7% στην συνολική κατανάλωση

Πάντως, το 2022, το οποίο λαμβάνεται ως έτος σύγκρισης για την χρονιά που μόλις πέρασε, αποτελεί μια χρόνια που κατέγραψε συνολική αύξηση 5,7% στη συνολική κατανάλωση πετρελαιοειδών σε σχέση με το έτος 2021 (έτος κατά το οποίο η χώρα μας βίωσε το δεύτερο κύμα κορονοϊού), με τις αντίστοιχες ποσότητες να ανέρχονται σε 7.071.820 μετρικούς τόνους για το έτος 2022 και 6.687.434 μετρικούς τόνους για το έτος 2021

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, παρατηρείται αύξηση της ετήσιας κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης κατά 12,6%, του υγραερίου κατά 10,1%, του μαζούτ υψηλού θείου κατά 7,5%, του πετρελαίου κίνησης κατά 5,8%, της αμόλυβδης βενζίνης κατά 5,2% και του μαζούτ χαμηλού θείου κατά 3,1%. Αντίθετα, μείωση της ετήσιας κατανάλωσης παρατηρείται στη βενζίνη 98/100 κατά 15,2%.

Οι περιφέρειες που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση είναι η Αττική και η Κεντρική Μακεδονία και ακολουθούν οι περιφέρειες Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου, Κρήτης, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Ηπείρου, Νοτίου Αιγαίου και Δυτικής Μακεδονίας. Οι χαμηλότερες καταναλώσεις παρατηρούνται στις περιφέρειες των Ιονίων Νήσων και του Βορείου Αιγαίου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Καύσιμα: Τι προτείνει ο ΣΕΕΠΕ για την καταπολέμηση της παραβατικότητας – Το σύστημα εισροών και το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους

Καύσιμα: Σταθερές οι τιμές αλλά για πόσο - Τι φοβάται η αγορά

Πετρέλαιο θέρμανσης: Ο ζεστός καιρός «πάγωσε» την αγορά – Αλλαγή σκηνικού από το νέο έτος

gazzetta
gazzetta reader insider insider