ΤΑΙΠΕΔ: Έρχεται ο Σύμβουλος Στρατηγικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης για τον Λιμένα Αλεξανδρούπολης – Πώς θα «χτιστεί» το business plan

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ: Έρχεται ο Σύμβουλος Στρατηγικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης για τον Λιμένα Αλεξανδρούπολης – Πώς θα «χτιστεί» το business plan
Το Ταμείο εκκίνησε διαδικασία για αναζήτηση παροχής υπηρεσιών συμβούλου Στρατηγικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης. Τι θα αναλάβει να κάνει για να γίνει το asset σημείο αναφοράς σε νοτιοανατολική Ευρώπη - Μεσόγειο και Βαλκάνια με ορίζοντα το 2030 – 2040.

Ένα «βήμα» προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, με νέο μοντέλο πλέον μια και ο παλιός διαγωνισμός ακυρώθηκε, κάνει το ΤΑΙΠΕΔ μέσω της πρόσκλησης Υποβολής Προσφορών για την παροχή υπηρεσιών Συμβούλου Στρατηγικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης (έναντι 550 χιλ. ευρώ, διάρκεια σύμβασης 36 μήνες, προσφορές έως τις 20 Μαρτίου) αναφορικά με τον ΟΛΑ ΑΕ.

Βάσει πλάνων του Ταμείου, όπως πρόσφατα ανέδειξε το insider.gr, προβλέπονταν να αναπτυχθεί σε τρία επίπεδα: 1) Παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας, 2) Μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις, 3) Δημιουργία έργου για το λιμάνι με νέους χρήστες, με τις παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας να αφορούν σε έργα για την αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας του λιμένα, αξίας 35 εκατ. ευρώ.

Μετά την ακύρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση πλειοψηφικής συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΑ Α.Ε., το ΤΑΙΠΕΔ, σε συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, θα προβεί σε όλες τις άμεσες και απαραίτητες πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα.

Στο πλαίσιο αυτό, το Ταμείο επιδιώκει να προσελκύσει κορυφαία και άκρως έμπειρη διεθνή εταιρεία, με σταθερό και αποδεδειγμένο ιστορικό στον λιμενικό τομέα, ώστε να λειτουργήσει ως στρατηγικός σύμβουλος επιχειρηματικής ανάπτυξης, για να παρέχει υπηρεσίες σε σχέση με το επιχειρηματικό δυναμικό και τη στρατηγική ανάπτυξης του λιμένος Αλεξανδρούπολης, λαμβάνοντας υπόψη τη στρατηγική σημασία της υποδομής, τις γεωπολιτικές αλλά και οικονομικές εξελίξεις στη νοτιοανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, με ορίζοντα την περίοδο 2030 – 2040.

Πάντως, πρόσφατα έγινε γνωστό ότι η Κυβερνητική Επιτροπή αποφάσισε την υλοποίηση έργων ύψους 23 εκατ. ευρώ στο λιμάνι (εκβάθυνση, διατήρηση του βάθους της λιμενολεκάνης, οδικές συνδέσεις), το οποίο πρόσφατα εντάχθηκε στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, να αναδειχθεί σε κορυφαίο εφοδιαστικό-μεταφορικό κρίκο όχι μόνο της ελληνικής, αλλά κυρίως της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Ο ρόλο του συμβούλου για το μοντέλο ανάπτυξης 2030 - 2040

Ο Σύμβουλος Στρατηγικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης θα βοηθήσει προς την κατεύθυνση της αναπτυξιακής στρατηγικής και τον προβλεπόμενο ρόλο του ιδιωτικού τομέα με σκοπό την αξιολόγηση των επιλογών για μελλοντική ανάπτυξης του ΟΛΑ Α.Ε. Θα χρησιμοποιεί στοιχεία για να «χτιστεί» ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό Επιχειρησιακό Σχέδιο, σε συνεννόηση με τη Διοίκηση της Εταιρείας, με στόχο τη βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη (2030 / 2040) δυνητική ανάπτυξή της. Επί της ουσίας, θα «χαράξει» έναν ολοκληρωμένο και αναλυτικό Οδικό Χάρτη ως προς τη στρατηγική ανάπτυξης του οργανισμού. Θα προβεί σε κινήσεις που σχετίζονται από το περιφερειακό μακροοικονομικό περιβάλλον, την ανάλυση αγοράς, τις βασικές τάσεις του κλάδου καθώς και κινητήριες δυνάμεις ζήτησης / στάδιο του κλάδου, το προφίλ του δυναμικού ανάπτυξης της αγοράς, έως την προβλεπόμενη ανάπτυξη των μεριδίων αγοράς, την οριοθέτηση της πιθανής κάλυψης της Λιμενικής Υποδομής, την προσβασιμότητα, τις πιθανές συνέργειες με άλλους λιμένες και τα συστήματα εσωτερικής μεταφοράς εμπορευμάτων, τον προσδιορισμό του ανταγωνιστικού τοπίου, την κατανομή του ανά είδος εμπορεύματος (π.χ. ξηρό/υγρό, χύμα, σιτηρά, εμπορευματοκιβώτια ή/και άλλα βιομηχανικά προϊόντα) ή την χαρτογράφηση ανταγωνιστών (τοποθέτηση ανταγωνιστών, στρατηγική κατεύθυνση, κ.λπ.).

Ο Σύμβουλος Ανάπτυξης θα αναπτύξει το κατάλληλο επιχειρηματικό σχέδιο για τον ΟΛΑ, που θα αφορά, μεταξύ άλλων, στην αναθεώρηση των λιμενικών τιμολογίων ανά τύπο πελάτη, την ανασκόπηση και επεξεργασία της ιστορικής εμπορευματικής και επιβατικής κίνησης, τις παραδοχές επιχειρηματικού σχεδίου της Λιμενικής Υποδομής, την εκπόνηση αναλυτικής μακροπρόθεσμης πρόβλεψης της κίνησης του Λιμένα με κατανομή της κυκλοφορίας (π.χ. ανά φορτίο, επιβάτες, πλοία κ.λπ.), την εκπόνηση εταιρικών συμβάσεων με ναυτιλιακές εταιρείες και πελάτες, την ανασκόπηση και επεξεργασία του λειτουργικού κόστους ανά τομέα φορτίου αλλά και των προγραμματισμένων κεφαλαιουχικών δαπανών.

Ο ολοκληρωμένος και αναλυτικός οδικός χάρτης θα καθορίζει με σαφήνεια τις κύριες ενέργειες που πρέπει να αναληφθούν, τους ρόλους του ΤΑΙΠΕΔ, του ΟΛΑ και άλλων βασικών ενδιαφερομένων, καθώς και τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης. Θα περιλαμβάνει την επιλογή και ιεράρχηση των έργων και των ευκαιριών ανάπτυξης στις οποίες ο λιμένας θα πρέπει να επικεντρωθεί στα επόμενα χρόνια, ενώ θα παρέχει μια επισκόπηση των επενδύσεων που σχετίζονται με αυτά τα βασικά έργα, να προτείνει μια κατάλληλη δομή για τους ρόλους του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και την πιθανή συνεργασία τους σε ΣΔΙΤ, θα προβεί στην παροχή συγκεκριμένων συστάσεων για τη βελτίωση των μεταφορών και του προφίλ προσβασιμότητας της Λιμενικής Υποδομής.

Το σχέδιο για Αλεξανδρούπολη

Όπως πρόσφατα είχε αναδείξει το insider.gr, αποκατάσταση βαθών και υποδομές περιλαμβάνονται στα έργα ύψους 23 εκατ. ευρώ που θα πρέπει να υλοποιηθούν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και στα οποία άναψε το «πράσινο φως» η Κυβερνητική Επιτροπή. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο αναθεώρησης του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως αρμόδιος φορέας πολιτικής, πρότεινε τα εξής έργα:

  • Την αποκατάσταση βαθών / εκβάθυνση λιμενολεκάνης λιμένα Αλεξανδρούπολης και διαύλου μήκους 2,5 km, προϋπολογισμού 18,5 εκ. ευρώ. Η διατήρηση του βάθους της λιμενολεκάνης στα 12,00 μέτρα θεωρείται αναγκαία συνθήκη και άμεση προτεραιότητα για την ασφαλή και πλήρη λειτουργία και εκμετάλλευση του νέου εμπορικού προβλήτα (ΣΕΜΠΟ).
  • Την οδική σύνδεση της νέας Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης με τις υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις, προϋπολογισμού 4,5 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή του συγκεκριμένου οδικού κλάδου είναι η άμεσης προτεραιότητας απαιτούμενη οδική υποδομή για την εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα (που αυτή τη στιγμή εξυπηρετείται από το αστικό οδικό δίκτυο, με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο οχλήσεων) απ’ ευθείας προς την Εγνατία Οδό, δια μέσου του νέου, ανατολικού κλάδου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης.

Σύμφωνα με την απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής τα παραπάνω έργα εντάχθηκαν στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας σύμφωνα με το ν. 4799/2021.

Το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα αναλάβει την υλοποίηση των ανωτέρω έργων, δεδομένου ότι τα έργα αυτά έχουν εμβληματικό χαρακτήρα και υψηλή προστιθέμενη αξία για την εθνική αλλά και την τοπική οικονομία και κοινωνία.

Σημειώνεται ότι παράλληλα έχει προωθηθεί η χρηματοδότηση επιπλέον δύο έργων μέσω του Περιφερειακού Προγράμματος Αν. Μακεδονίας & Θράκης σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία ΕΣΠΑ και συγκεκριμένα με τον Γενικό Γραμματέα Δημήτρη Σκάλκο.

Τα έργα αυτά αφορούν:

  • Την αντικατάσταση και εγκατάσταση φωτισμού και εγκαταστάσεων Η/Μ και
  • Την προμήθεια ανυψωτικών μηχανημάτων.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων ολοκλήρωσε την διαδικασία απαλλοτρίωσης περίπου 200 στρεμμάτων της χερσαίας ζώνης του λιμένα Αλεξανδρούπολης, ύψους 4,5 εκατ. ευρώ, επιλύοντας έτσι μια εκκρεμότητα που ταλάνιζε για 30 και πλέον χρόνια την τοπική κοινωνία της Αλεξανδρούπολης.

Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, προβλέπεται η ολοκλήρωση των έργων εντός περίπου 24 μηνών, έως τον Ιούνιο του 2025. Το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να ενεργεί ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, ωστόσο, μέσω της Διυπουργικής εκτιμάται ότι θα ξεπεραστούν συντομότερα τυχόν προβλήματα στις διαδικασίες έργων αναβάθμισης.

Το business plan

Όπως και τότε είχαμε αναφέρει, έως το τέλος Φεβρουαρίου, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρούσε σε διεθνή διαγωνισμό για την πρόσληψη εμπορικού και τεχνικού συμβούλου που θα αναλάβει την εκπόνηση Business Plan. Οι σύμβουλοι θα συνδράμουν και στην υλοποίηση του νέου επιχειρηματικού σχεδίου του ΟΛΑ. Ωστόσο, σημαντικό είναι και το θέμα της δημιουργίας έργου για τον ΟΛΑ με νέους χρήστες. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι συζητήσεις με επιχειρηματικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη χρήση των εγκαταστάσεων του ΟΛΑ βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, με την περίπτωση της Gastrade, η οποία ενόψει της ολοκλήρωσης του FSRU θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσει τις εγκαταστάσεις του λιμένα (χώρους αποθήκευσης, χρήση του προβλήτα, κλπ.), να αποτελεί μια χαρακτηριστική περίπτωση. Ο στόχος είναι η εταιρεία να εγκατασταθεί στο λιμάνι έως τον Νοέμβριο του 2023.

Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι στην περιοχή γίνονται και άλλα έργα, όπως οδικά, σιδηροδρομικά κ.α. Εκτός από τη Gastrade ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει και άλλοι δυνητικοί χρήστες που ενδιαφέρονται έντονα να χρησιμοποιήσουν τις λιμενικές υποδομές και να αναπτύξουν αποθηκευτικούς χώρους. Παράλληλα, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς είναι σε εξέλιξη διαβουλεύσεις για τη βέλτιστη αξιοποίηση των χώρων στο λιμάνι. Για παράδειγμα, γίνονται συζητήσεις με την ΑΑΔΕ για την αναδιάταξη του τελωνείου και τη μεταφορά του σε έναν πιο κατάλληλο χώρο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Υποδομές: Τι «τρέχει» με τα κτηριακά έργα – Οι «δεύτερες» σκέψεις, τα ΣΔΙΤ και τα κόστη

Noval Property (Viohalco): Πώς προχωρούν real estate επενδύσεις 350 εκατ. ευρώ – Τα «πράσινα» γραφεία και οι αναπλάσεις

Τέσσερα σχήματα διεκδικούν τα 13 ΣΔΙΤ σχολεία της Ρόδου ύψους 56 εκατ. ευρώ

gazzetta
gazzetta reader insider insider