Τα επιδοτούμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ ανοίγουν παράθυρο για περισσότερα... ευρωομόλογα

Γιάννης Αγγέλης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα επιδοτούμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ ανοίγουν παράθυρο για περισσότερα... ευρωομόλογα
Οι ανατροπές στις σχέσεις ανταγωνισμού ΗΠΑ – Ευρωζώνης προκαλούν ρήξεις στα ευρωπαϊκά ταμπού και ανοίγουν παράθυρο σε περισσότερα ευρωομόλογα. Το 2023 τελικά αποδεικνύεται περισσότερο... σύνθετο από ό,τι φαινόταν αρχικά.

Το 2023 τελικά αποδεικνύεται περισσότερο... σύνθετο από ό,τι φαινόταν αρχικά.

Η μεγάλη και μάλλον αναπάντεχη ανατροπή έρχεται από το Βερολίνο, αλλά οι αιτίες της βρίσκονται στην Ουάσιγκτον και την Μόσχα.

Η ενεργοποίηση του νόμου για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού από την κυβέρνηση Μπάιντεν την 1/1/2023 αφ' ενός και η εκκίνηση της απαγόρευσης εισαγωγής ντίζελ από την Ρωσία στις 5/2/2023, αλλάζουν εκ νέου το σκηνικό της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη.

Ο ανταγωνισμός πέραν της Κίνας για την ευρω-οικονομία και ειδικά για την γερμανική, αποκτά και αμερικάνικη διάσταση.

Ο νόμος κατά του πληθωρισμού της κυβέρνησης Μπάιντεν έχει ενεργοποιήσει ένα επιδοματικό πλαίσιο για την αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία, όπως επίσης και για τις επενδύσεις με στόχο την πράσινη μετάβαση, με τρόπο που «τσακίζει» κυριολεκτικά την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, αφ' ενός και την ελκυστικότητα των «πράσινων» επενδύσεων της Ευρωζώνης αφετέρου.

Για παράδειγμα στην αμερικάνικη αγορά αυτοκινήτου, την μεγαλύτερη στον κόσμο μαζί με την κινεζική για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, κάθε Αμερικανός έχει επιδότηση 7.000 δολάρια για να αγοράσει καινούργιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και 4.500 αν αγοράσει μεταχειρισμένο. Αρκεί αυτό να είναι αμερικανικής κατασκευής... Ταυτόχρονα έχει ενεργοποιηθεί ένα ισχυρότατο πλαίσιο χρηματοδότησης για επενδύσεις στην τεχνολογία εναλλακτικών πηγών ενέργειας που ήδη έχει αρχίσει να λειτουργεί σαν «μαγνήτης» για τα ευρωπαϊκής προέλευσης κεφάλαια.

Μέσα σ' αυτό το περιβάλλον οι εκτιμήσεις για το αυξημένο κόστος αντικατάστασης του ρωσικού ντίζελ από τις 5/2, με εναλλακτικές πηγές από την Μ. Ανατολή και τις ΗΠΑ στην ευρωπαϊκή βιομηχανία, προδικάζει ένα νέο κύκλο αυξημένων τιμών παραγωγού στην οικονομία της Ευρωζώνης...

Το 2022 οι εισαγωγές στην Ευρώπη ξεπέρασαν τα 220 εκατομμύρια βαρέλια προϊόντων τύπου ντίζελ από τη Ρωσία... Από τις 5/2 αυτά θα πρέπει να αντικατασταθούν με ακριβότερο ντίζελ από άλλους προμηθευτές.

Το μείγμα φαίνεται να γίνεται εκ νέου εκρηκτικό για την ευρωπαϊκή βιομηχανία και το εμπορικό της ισοζύγιο με τις ανατροπές αυτές, γεγονός που έχει αρχίσει να κλονίζει πλέον «θέσεις» που εμφανίζονταν ως ακλόνητες ιδιαίτερα για την Γερμανία και τις άλλες βορειο-ευρωπαϊκές οικονομίες.

Ειδικά το Βερολίνο φαίνεται να ετοιμάζεται να σπάσει άλλο ένα ταμπού, όπως για παράδειγμα το ταμπού της χρηματοδότησης με ένα νέο κύκλο εκδόσεων ευρωομολόγων.

Η συζήτηση που ήδη έχει πάρει διαστάσεις στο πλαίσιο της Κομισιόν αφορά στην δημιουργία ενός ενιαίου Ταμείου για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και το οποίο θα χρηματοδοτηθεί κατά ένα μέρος του από υπάρχοντες πόρους και κατά ένα άλλο – απροσδιόριστο ακόμα – από εκδόσεις κοινού ευρωπαϊκού χρέους, ήτοι Ευρωομολόγων.

Οι ζυμώσεις αυτές, σχετίζονται και με την αναμόρφωση του ESM και την ένταξή του σε ένα τέτοιο χρηματοδοτικό σχήμα.

Πριν από δύο χρόνια αναθεωρήθηκε ο ρόλος του ESM ως διακρατικού Ταμείου με την προσθήκη στις αρμοδιότητές του του ρόλου δημοσιονομικής εποπτείας των οικονομιών των χωρών μελών, όπως επίσης και του αξιολογητή της βιωσιμότητας του χρέους, παράλληλα με τον ρόλο του ως δανειστή (είναι ο βασικός δανειστής της Ελλάδας) ή του επικουρικού δανειστή του Ενιαίου Ταμείου Αναδιάρθρωσης των ευρωπαϊκών τραπεζών.

Η αναθεώρηση αυτή έχει εγκριθεί από όλα τα ευρωπαϊκά κοινοβούλια εκτός του ιταλικού, παρ' ότι η Ιταλία είναι από τους βασικούς του μετόχους.

Επισήμως και μέχρι να λυθεί το πρόβλημα της άρνησης της Ιταλίας να εγκρίνει την τελευταία αναθεώρηση του ρόλου του, στις Βρυξέλλες αποφεύγουν να συνδέσουν τον ESM με το Ταμείο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης (στην πραγματικότητα για την αντιμετώπιση του αμερικάνικου ανταγωνισμού), αλλά ήδη κάποιοι εκφράζονται ανοικτά.Όπως π.χ. πρόσφατα ο αρμόδιος Επίτροπος Τζεντιλόνι, που ανοικτά μίλησε για την ανάγκη του.

Βέβαια ούτε ο κ. Τζεντιλόνι, ούτε κανείς άλλος δεν θα ανέφερε σχετικά τίποτα αν δεν είχε προηγηθεί η ανοικτά θετική τοποθέτηση του Ολαφ Σόλτς ενα 24ωρο νωρίτερα.

Σε κάθε περίπτωση φαίνεται πλέον ότι είναι θέμα εβδομάδων το να τεθεί ανοιχτά στην ατζέντα του Eurogroup και να δρομολογηθούν εξελίξεις...

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Γιατί «ξαφνικά» πέφτουν τα spreads στα ελληνικά (και στα ιταλικά) ομόλογα;

Ακριβότερο και το δανεικό «πράσινο χρήμα» (ομόλογα) αλλά η ΕΚΤ έχει και ένα... «δωράκι»

gazzetta
gazzetta reader insider insider