Τα μεγάλα projects υποδομών που «σέρνουν τον χορό» της ανάπτυξης – Τα 37 bankable έργα 15,3 δισ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα μεγάλα projects υποδομών που «σέρνουν τον χορό» της ανάπτυξης – Τα 37 bankable έργα 15,3 δισ. ευρώ
Οι τράπεζες, οι πηγές χρηματοδότησης και οι επενδύσεις που έχουν μπει σε «τροχιά» υλοποίησης, με ανεκτέλεστο capex 11,6 δις. Ο ΒΟΑΚ, ο Ε 65, το Πάτρα - Πύργος, το Ελληνικό, τα αεροδρόμια, τα κτήρια, τα φράγματα, οι μπίζνες των Dimand, Reds, Noval, BrookLane, το Μετρό, ο σιδηρόδρομος, τα logistics, η ΕΥΔΑΠ και τα υπόλοιπα projects

Το insider.gr πρόσφατα ανέδειξε, σε σχετικό του θέμα, ότι ο χώρος των υποδομών είναι ψηλά στην τραπεζική λίστα με τις χορηγήσεις, με τις επενδύσεις αυτές που έχουν μπει σε «τροχιά» υλοποίησης και χρηματοδότησης, να ξεπερνούν τα 15,3 δισ. ευρώ. Αντίστοιχες επενδύσεις άνω των 15 δισ. ευρώ χρηματοδοτούνται και στον τομέα ενέργειας.

Ο πυλώνας υποδομών αποτελεί το 39,7% επί του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων που εξετάζει η έρευνα, με το ανεκτέλεστο υπόλοιπο (capex) να ανέρχεται σε 11,6 δισ. ευρώ. Εξαιτίας του στρατηγικού χαρακτήρα τους και της κλίμακάς τους, τα έργα αυτά θα συμπαρασύρουν πολλές μικρότερες επενδύσεις από συνεργαζόμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και, σε επόμενες φάσεις, εξαιτίας των διαχύσεων ζήτησης και εισοδημάτων που θα δημιουργήσουν.

Ανάμεσα σε αυτά τα έργα που είναι στην «πρώτη γραμμή» (οδικά ή μη), σε αυτά ξεχωρίζουν το τμήμα της Ολυμπία οδού «Πάτρα – Πύργος», ο Οδικός άξονας Ριζόμυλος – Καλαμάτας (ΣΔΙΤ), το FlyOver Θεσσαλονίκης (οδικό ΣΔΙΤ), ο ΒΟΑΚ, οι Αερολιμένες Fraport & ΔΑΑ, ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65, κτηριακά ΣΔΙΤ και φράγματα, έργα ύδρευσης (π.χ. Άρτας - Πρέβεζας) και logistics (Θριάσιο Ι), σιδηροδρομικά έργα σε Αττική, Πελοπόννησο κ.α., η Γραμμή 4 του Μετρό, κάθετοι άξονες της Εγνατίας Οδού, φοιτητικές κατοικίες, οι «έξυπνοι μετρητές» της ΕΥΔΑΠ, το ΣΔΙΤ ανάταξης του ΟΣΕ, το project στο Ελληνικό (μαζί με τα Malls), τα projects της REDS σε Καμπά και Γούρνες, ο Πύργος Πειραιά της Dimand (όπως και το logistics park στη Β. Ελλάδα αλλά και το project στο Ν. Φάληρο, στον Παπαστράτο κ.α.), τα «πράσινα» γραφεία των Noval – Brooklane, το Astakos Terminal κ.α.

Όπως έχει αναδείξει το insider.gr, σύμφωνα με μελέτη της Eurobank, τα επενδυτικά έργα διαρθρώνονται σε 5 βασικούς πυλώνες δραστηριότητας: Πυλώνας 1: Υποδομές - ακίνητα (περιλαμβάνονται έργα logistics και αστικές αναπλάσεις) Πυλώνας 2: Ενέργεια–πράσινη μετάβαση Πυλώνας 3: Τηλεπικοινωνίες–ψηφιακή αναβάθμιση Πυλώνας 4: Τουρισμός, (περιλαμβάνονται ξενοδοχειακές μονάδες και δομές ευεξίας) Πυλώνας 5: Βιομηχανία (περιλαμβάνεται η διαχείριση απορριμμάτων).

Ειδικότερα πρόκειται για σχεδόν 40 έργα που υλοποιούνται ή προωθούνται από την χώρα συνολικού capex 15,345 δισ. ευρώ, ενώ, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη της Eurobank, για κάποια από τα projects αυτά, ύψους 7,744 δισ. ευρώ, υπάρχει περιορισμένη, ωστόσο αξιόπιστη πληροφόρηση ως προς την υλοποίησή τους. Η έρευνα αναφέρει τα έργα, το ύψος της επένδυσης, το μοντέλο και την πηγή χρηματοδότησης και μια μικρή περιγραφή για το κάθε ένα από αυτά.

1. Ολυμπία οδός - Πάτρα - Πύργος (€626 εκατ. - Τραπεζικός δανεισμός 29% Eurobank): Το έργο «ΜΕΛΕΤΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ - ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΚΟΡΙΝΘΟΣ – ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ - ΤΣΑΚΩΝΑ» ανέλαβε η Ολυμπία Οδός με την υποχρέωση να μελετήσει, χρηματοδοτήσει, κατασκευάσει, λειτουργήσει, εκμεταλλευθεί και συντηρήσει είναι ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα. H Περίοδος Παραχώρησης από το Ελληνικό Δημόσιο είναι τριάντα (30) χρόνια έως το 2038 με δικαίωμα παρατάσεως για περίοδο τριών (3) ετών + τριών (3) ετών.

2. Οδικός άξονας Ριζόμυλου – Καλαμάτας (ΣΔΙΤ, σχεδόν 300 εκατ. ευρώ): Το έργο αφορά τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη και αποτελεί τη φυσική επέκταση της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου Μορέας. Το Έργο θα αναληφθεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, με αναθέτουσα αρχή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η Σύμβαση Σύμπραξης θα έχει διάρκεια 30 ετών εκ των οποίων τα 4 χρόνια αφορούν την κατασκευή και τα 26 χρόνια τη λειτουργία.

3. Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης (FlyOver – ΣΔΙΤ, περίπου 370 εκατ. ευρώ): Το έργο «Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης» (Flyover) μέσω ΣΔΙΤ αφορά την κατασκευή οδικού έργου με συνολικό μήκος 20,5χλμ. Το έργο περιλαμβάνει 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας (Flyover), 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. . Η Σύμβαση Σύμπραξης (ΣΠ) θα έχει συνολική διάρκεια 30 έτη (4 κατασκευή, 26 λειτουργία) και θα αφορά τον σχεδιασμό, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του δρόμου.

4. Αναβάθμιση Εγνατίας Οδού στους κάθετους άξονες: Το έργο αναβάθμισης της Εγνατίας Οδού (658χλμ) και των 3 κάθετων οδικών αξόνων που συνδέουν την Ελλάδα με Τουρκία, Αλβανία, Βουλγαρία και Βόρειο Μακεδονία (στα πλαίσια της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού). Η περίοδος παραχώρησης θα ανέρχεται σε συνολικά 35 έτη με τα 5 πρώτα να αποτελούν την περίοδο εργασιών).

5. Αερολιμένες Fraport & ΔΑΑ: Το έργο αφορά την κάλυψη κόστους ήδη υφιστάμενων συμβάσεων για έργα ανάπτυξης καθώς και την κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου εντός της περιμέτρου του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Δεν περιλαμβάνονται οι αναχρηματοδοτήσεις υφιστάμενων δανείων.

6. Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) – ΣΔΙΤ: Το έργο αφορά τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση μέρους του ΒΟΑΚ , τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη μήκους 22.4χλμ. Το Έργο θα αναληφθεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, με αναθέτουσα αρχή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η Σύμβαση Σύμπραξης θα έχει διάρκεια 30 ετών εκ των οποίων τα 4 χρόνια αφορούν την κατασκευή και τα 26 χρόνια τη λειτουργία.

7. Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) – Παραχώρηση: Ύψους €1,5 δις ευρώ, με συμμετοχή από Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (€200 εκατ.), Ταμείο Εγγυοδοσίας Επενδύσεων και Κρατικός Προϋπολογισμός (€600 εκατ.) και Δάνεια + Ιδια Κεφάλαια (€700 εκατ.). Το έργο αφορά τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση μέρους του ΒΟΑΚ , τμήμα Χανιά - Ηράκλειο μήκους 163.0 χλμ.

8. Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (το δημόσιο τμήμα, €137 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας): Το έργο αφορά τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση μέρους του ΒΟΑΚ , τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος μήκους 14.0 χλμ.

9. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65 (€558 εκατ., χρηματοδότηση από Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας): Το έργο στοχεύει στην πλήρη κατασκευή του κυρίως δρόμου, των συνδέσεων και των συμπληρωματικών έργων (Ε-65 Τρίκαλα Εγνατία, 70,47 χλμ.).

10. Τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία (€159,2 εκατ., ΣΔΙΤ): Το έργο αποτελεί μέρος των κτιριακών έργων-ΣΔΙΤ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και περιλαμβάνει την κατασκευή 17 κτιριακών σχολικών κτιρίων στην Κεντρική Μακεδονία. Η διάρκεια του έργου ορίστηκε σε 324 μήνες, δηλαδή 27 έτη. Τα δύο πρώτα χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης θα αφορούν την κατασκευή των σχολικών συγκροτημάτων. Ο ανάδοχος με την ολοκλήρωση του κατασκευαστικού αντικειμένου θα αναλάβει την λειτουργία-συντήρηση και φύλαξη των σχολείων.

11. Υλοποίηση φράγματος Χαβρία Χαλκιδικής εγκαταστάσεων επεξεργασίας νερού & δικτύων (€110 εκατ., ΣΔΙΤ): Το έργο ΣΔΙΤ με διάρκεια σύμβασης 30 ετών, περιλαμβάνει την κατασκευή των εξής υποδομών: 1. Του φράγματος Χαβρία και των συνοδών τεχνικών έργων 2. Των εγκαταστάσεων επεξεργασίας νερού 3. Εξωτερικών δικτύων συνολικού μήκους 62km, δεξαμενών και αντλιοστασίων.

12. Δημιουργία κέντρου καινοτομίας στην Αθήνα - ΧΡΩΠΕΙ (€58,5 εκατ., ΣΔΙΤ): Το αντικείμενο της σύμπραξης αφορά τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση, λειτουργία και εκμετάλλευση των υποδομών ενός κέντρου καινοτομίας, το οποίο θα αποτελέσει ένα φυσικό χώρο, όπου μεγάλες επιχειρήσεις, ακαδημαϊκά ιδρύματα, νεοφυείς επιχειρήσεις (start ups) θα φιλοξενούνται και θα συνεργάζονται ενισχύοντας την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα. Η υλοποίηση του κέντρου καινοτομίας, θα πραγματοποιηθεί στις παλίες εγκαταστάσεις της χρωματουργίας Πειραιώς (ΧΡΩΠΕΙ).

13. Κέντρο Μεταφορών και Logistics στην Αττική (ΘΡΙΑΣΙΟ Ι - €158,4 εκατ., πηγή χρηματοδότησης Τράπεζα Πειραιώς): Το μεγαλύτερο Κέντρου Μεταφορών και Logistics στη ΝΑ Ευρώπη σε έκταση 670 στρεμμάτων στη Φυλή. Οφέλη στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην αποσυμφόρηση της περιοχής του Βοτανικού και της κυκλοφορίας στον Κηφισό.

14. Ύδρευση Νομών Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας (€133 εκατ., Πρόγραμμα Ελλάδα 2.0): Το έργο αφορά την ύδρευση Νομών Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας που περιλαμβάνει έργα υδροληψίας, κατασκευή μεγάλων αγωγών μεταφοράς νερού, αντλιοστασίων και έργα ταμίευσης για την αποθήκευση και διανομή νερού. Πρόκειται για έργο με υπερτοπικό χαρακτήρα, καθώς αναμένεται να καλύψει τις υδρευτικές ανάγκες σε περιοχές των Δήμων Αρταίων, Νικολάου Σκουφά, Ζηρού και Πρέβεζας στην Περιφέρεια Ηπείρου, Λευκάδας και Μεγανησίου στα Ιόνια νησιά και Ακτίου-Βόνιτσας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

15. Έργα υποδομών για την ανάπλαση του Φαληρικού όρμου (Α' και Β' Φάση, €150 εκατ., η πρώτη φάση θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο της Προγραμματικής Περιόδου του ΕΣΠΑ 2014-2020 και η δεύτερη φάση στο πλαίσιο της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027): Το έργο αφορά το οικολογικό πάρκο στο Φαληρικό Όρμο, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο του 2025. Η χρηματοδότηση της Α’ Φάσης του έργου που μέχρι σήμερα εξασφαλίζεται από ίδιους πόρους θα μπορέσει να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020 ενώ η χρηματοδότηση της Β’ Φάσης του έργου εντάσσεται στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, με συγκεκριμένους (δεσμευμένους) πόρους και χρονοδιάγραμμα. Περιλαμβάνονται έργα όπως η εγκάρσια μετατόπιση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, τα συγκοινωνιακά έργα, οδικά και τροχιοδρομικά, τα έργα για το τραμ, τα υδραυλικά έργα υποδομής, η προσβασιμότητα και η περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής (600 στρ. Πάρκου φύτευσης >22.000 δέντρα και θάμνοι κτλ.

16. Ολοκλήρωση και κατασκευή τμημάτων του σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ/Π (€85,2 εκατ., πηγή ΕΣΠΑ 2014-2020): Το έργο περιλαμβάνει α) την ολοκλήρωση της κατασκευής των έργων υποδομής και επιδομής σιδηροδρομικής γραμμής με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και τηλεπικοινωνίες στο τμήμα Διακοπτό - Ροδοδάφνη και β) το έργο «Κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα (ΣΚΑ) - Πάτρα», στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ρίο (επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση).

17. Αναβαθμίσεις στον σιδηροδρομικό άξονα ΠΑΘΕ/Π στην Περιφέρεια Αττικής (€135 εκατ., πηγή ΕΣΠΑ 2014-2020): Το έργο αφορά την αναβάθμιση της υφιστάμενης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής με σύγχρονες προδιαγραφές λειτουργίας, με εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και συστημάτων διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας (π.χ. τμήμα ΣΚΑ - Οινόη), την αναβάθμιση του τμήματος Πειραιάς - Αθήνα - 3 Γέφυρες, καθώς και την εκτέλεση των απαιτούμενων εργασιών υποδομής, επιδομής, ηλεκτροκίνησης και ολοκλήρωσης της αναβάθμισης σιδηροδρομικών σταθμών στην Περιφέρεια Αττικής.

18. Γραμμή 4 του Μετρό, Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός-Φάρος-Μαρούσι (€1.200 εκατ., πηγές ΕΤΕπ €730 εκατ. και το υπόλοιπο ποσό από το ΕΣΠΑ 2014-2020): Το έργο αφορά την δημιουργία μιας νέας γραμμής μετρό στην Αθήνα με 15 νέους σταθμούς.

19. Ολοκλήρωση σύνδεσης του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ και Εγνατίας οδού με τον 6ο προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και το οδικό δίκτυο της περιοχής Καλοχωρίου (€65 εκατ., πηγή ΕΣΠΑ 2014-2020 & ΕΣΠΑ 2021-2027 - έργο γέφυρα): Το έργο αφορά την ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ και Εγνατίας οδού με τον 6ο προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και το οδικό δίκτυο της περιοχής Καλοχωρίου. Περιλαμβάνει και την ημιτελή γέφυρα, που υπάρχει στο μήκος των 3,5 χλμ. του δρόμου, ενώ ήδη είναι σε κυκλοφορία τα 1,4 χλμ. Η εργολαβία περιλαμβάνει και την αναβάθμιση του τοπικού οδικού δικτύου στην περιοχή του Καλοχωρίου (περιλαμβανομένης της ΒΙΠΕ). Η χρηματοδότησή του γίνεται από το πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

20. Ηλεκτροκίνηση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη (€54,8 εκατ., ΕΣΠΑ 2014-2020 & ΕΣΠΑ 2021-2027 - έργο γέφυρα): Το έργο περιλαμβάνει την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης στο τμήμα ΚΙΑΤΟ – ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ της Νέας Διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής Αθήνα – Πάτρα καθώς και όλων των συνοδευτικών έργων. Αποτελεί τμήμα του ευρύτερου έργου εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα.

21. Κατασκευή αυτοκινητοδρόμων του αναλυτικού Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου (ΔΟΔ) (€ 473.5 εκατ., ΕΣΠΑ 2021-2027): Το έργο αφορά στην κατασκευή τμημάτων καθέτων αξόνων της Εγνατίας Οδού καθώς και κρίσιμων τμημάτων του αναλυτικού Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου - ΔΟΔ της ηπειρωτικής χώρας. Δράσεις, οι οποίες ενδεικτικά δύναται να περιλαμβάνονται στην παρούσα πρόσκληση, είναι οι ακόλουθες: το τμηματοποιημένο μεγάλο έργο της σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με την Ιόνια Οδό, το τμηματοποιημένο μεγάλο έργο της αποπεράτωσης του τμήματος Κορομηλιά – Κρυσταλλοπηγή του κάθετου άξονα Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, κτλ..

22. Υλοποίηση φοιτητικών εστιών & λοιπών εκπαιδευτικών και ερευνητικών εγκαταστάσεων σε Βόλο & Λαμία (Διάρκεια υλοποίησης 2 έτη., €92 εκατ., ΣΔΙΤ, δεν προβλέπεται δάνειο στην χρηματοδότηση): Το έργο αφορά την κατασκευή φοιτητικών εστιών & λοιπών εκπαιδευτικών και ερευνητικών εγκαταστάσεων σε Βόλο & Λαμία (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας). Η διάρκεια κατασκευής του έργου ορίζεται στα 2 έτη.

23. Υλοποίηση φοιτητικών εστιών, εκπαιδευτικών, ερευνητικών & λοιπών υποδομών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (Διάρκεια υλοποίησης 2 έτη, ύψους €105,4 εκατ., μέσω ΣΔΙΤ, δεν προβλέπεται δάνειο στην χρηματοδότηση): Το έργο αφορά την κατασκευή φοιτητικών εστιών & λοιπών εκπαιδευτικών και ερευνητικών εγκαταστάσεων και υποδομών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου. Η διάρκεια κατασκευής του έργου ορίζεται στα 2 έτη.

24. ΕΥΔΑΠ (€1,5 δισ.): Το έργο αφορά επενδύσεις σε χρονικό ορίζοντα 10 ετών, που θα μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας, αλλά και τις απώλειες νερού από το δίκτυο.

25. Ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου στις περιοχές Φλώρινα - Πλατύ και Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη (€300 εκατ. μέσω ΣΔΙΤ): Το έργο αφορά την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου στις εν λόγω περιοχές με το κόστος να επιμερίζεται σε παρεμβάσεις ανάταξης (50%) και στην συντήρηση του δικτύου (50%). Το έργο θα προκηρυχθεί ως ΣΔΙΤ με συγχρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης.

26. The Ellinikon Project: Το έργο περιλαμβάνει οικιστικές αναπτύξεις, ξενοδοχειακές μονάδες, εμπορικές δραστηριότητες, χώρους οικογενειακής απασχόλησης και διασκέδασης, μουσεία, κέντρα πολιτισμού, κέντρα υγείας και ευεξίας, αθλητικές εγκαταστάσεις και χώρους αναψυχής, ενώ θα δημιουργηθεί και ένα πρότυπο επιχειρηματικό πάρκο εκπαίδευσης, έρευνας.

27. Hellenikon Malls (σχεδόν 470 εκατ. ευρώ συνολικά): Το έργο περιλαμβάνει την δημιουργία 2 εμπορικών κέντρων στην περιοχή του Ελληνικού κ.λπ.

28. REDS CAMBAS (200 εκατ. ευρώ): Το έργο θα αναπτυχθεί στην περιοχή της Κάντζας Παλλήνης με επίκεντρο το παλιό οινοποιείο Καμπά, συνδυάζοντας γραφειακές, εμπορικές και πολιτιστικές εγκαταστάσεις, με την ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων της έκτασης και την παροχή αναβαθμισμένων κοινόχρηστων χώρων πρασίνου και αναψυχής στους πολίτες και τους επισκέπτες. Πρόκειται για μία επένδυση 200 εκατ. ευρώ περίπου όπου πέρα από τις επενδύσεις για την ανακατασκευή του οινοποιείου Καμπά, το 50% της συνολικής έκτασης, δηλαδή 157 στρέμματα, θα γίνει εισφορά σε γη στο Δήμο Παλλήνης για κοινόχρηστη δημόσια χρήση, πολλαπλασιάζοντας τη διαθέσιμη επιφάνεια πλατειών και παιδικών χαρών.

29. REDS GOURNES (εκτιμωμένη επένδυση 200 εκατ. ευρώ): Το έργο αφορά την αξιοποίηση τμήματος της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου Κρήτης (έκτασης 345.000 τη) με σκοπό την δημιουργία ενός κέντρου αναψυχής που θα περιλαμβάνει καζίνο, ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα, κτίρια γραφείων, μαρίνα, ελικοδρόμιο κτλ.

30. ASTAKOS TERMINAL (Alpha Bank and Piraeus Bank REO): Το έργο περιλαμβάνει την δημιουργία μαρίνας για σκάφη αναψυχής, πολυτελών κατοικιών, ξενοδοχειακών μονάδων κτλ.

31. Dimand Balkan Export (Alpha Bank REO): Το έργο περιλαμβάνει την δημιουργία κόμβου logistics για την περιοχή της Βόρειας Ελλάδας συνολικού μεγέθους 120.0000 τ.μ.

32. Dimand αναβάθμιση περιοχής σταδίου Καραϊσκάκη: Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή 6 κτιρίων σε ακίνητο έκτασης 18.730 τ.μ. στο Φάληρο, δίπλα από το Στάδιο Καραϊσκάκη. Τα 4 κτίρια θα είναι αμιγώς κατοικίες και άλλα δύο μικτές χρήσεις, όπως εστιατόρια και supermarket, αλλά και γραφεία.

33. PIRAEUS TOWER: Το έργο αφορά την ανακατασκευή του Πύργου του Πειραιά (24 όροφοι + 2 υπόγεια). Το επενδυτικό σχέδιο προβλέπει μια ανάπτυξη μεικτής χρήσης γραφείων και εμπορίου.

34. Βιοκλιματικά κτήρια Dimand Insignio - PwC (min Leed Gold): Το έργο περιλαμβάνει την αγορά ακινήτου (39.000 τ.μ.) και την κατασκευή κτιρίου συνολικής επιφάνειας 22.550 τ.μ.. επί της Λεωφόρου Κηφισιάς 65, στο Μαρούσι, που αναμένεται να πιστοποιηθεί σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα LEED και WELL καθώς θα πληροί όλες τις προϋποθέσεις βιωσιμότητας. Το κτίριο αναμένεται ότι θα στεγάσει την PwC.

35. Βιοκλιματικά κτήρια Dimand - PPP3: Teleperformance, Eurobank, Alpha Bank (Building A Leed Platinum, Buildings C Parksmart, B,D Leed Gold): Το έργο αφορά την αξιοποίηση των βιομηχανικών εγκαταστάσεων της Παπαστράτος ΑΕ στον Πειραιά για την δημιουργία ενός σύγχρονου χώρου γραφείων.

36. Mixed Used Tower (JV BROOKLANE - Hellinikon | 70% - 30%): Το έργο περιλαμβάνει την αγορά οικοπέδου στο Ελληνικό, στην πλευρά της Λεωφόρου Βουλιαγμένης και δημιουργία πύργου μικτής χρήσης γραφείων, πολυτελούς ξενοδοχείου και κατοικιών.

37. Marousi Office Building (JV BROOKLANE - NOVAL |50% - 50%): Το έργο περιλαμβάνει την αγορά οικοπέδου στο Μαρούσι Αττικής (πρώην κτίριο Kodak, συνολικής έκτασης 16.907 τμ) με σκοπό την δημιουργία κτιρίου γραφείων σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα LEED συνολικού εμβαδού 28.000 τμ + υπόγεια 29.000 τμ.

Όπως σημειώνεται στην έρευνα της Eurobank για τον «Πυλώνας 1: Υποδομές – ακίνητα» , στον οποίο περιλαμβάνονται και έργα logistics και αστικές αναπλάσεις), η δημιουργία, συντήρηση και αναβάθμιση των γενικών υποδομών αποτελεί βασική παράμετρο ευημερίας του κοινωνικού συνόλου αλλά παράλληλα προϋπόθεση για την ισόρροπη, βιώσιμη ανάπτυξη μιας οικονομίας δεδομένου ότι διαμορφώνει τις συνθήκες και οικονομίες κλίμακας και φάσματος για την ανάπτυξη όλων των υπόλοιπων οικονομικών δραστηριοτήτων. Σε αυτή την ενότητα περιλαμβάνονται, όχι μόνο οι δημόσιες υποδομές μεταφορών και εκπαίδευσης, αλλά και κατασκευές που αφορούν υπηρεσίες εφοδιαστικών αλυσίδων (logistics) και ιδιωτικά κτήρια για επαγγελματικές χρήσεις. Εξαιρείται το τμήμα του real estate που αφορά την κατασκευή κατοικιών, δεδομένου ότι αυτό συσχετίζεται λιγότερο άμεσα με την παραγωγική δραστηριότητα. Ο ρόλος του τραπεζικού συστήματος στην αναβάθμιση και συντήρηση των γενικών υποδομών μιας χώρας και του αποθέματός της σε κατασκευές είναι καθοριστικός.

Ο πυλώνας περιλαμβάνει: 1) τις δραστηριότητες οι οποίες συμμετέχουν στις κατασκευαστικές διαδικασίες, μεταξύ των οποίων όσες κατασκευάζουν και εμπορεύονται τα δομικά υλικά και τις πρώτες ύλες για αυτά, 2) τον κλάδο διαχείρισης ακίνητης περιουσίας, ο οποίος έχει κεντρικό ρόλο στην ελληνική οικονομία διαχρονικά, 3) τους κλάδους οι οποίοι διαχειρίζονται και αξιοποιούν τις υποδομές, στον ιδιωτικό (εταιρίες διαχείρισης οδικών δικτύων, αεροδρομίων, λιμένων, σιδηροδρόμων κ.ά.) και τον δημόσιο τομέα (π.χ. σχολεία, πανεπιστήμια, νοσοκομεία). Εξαιρούνται οι υποδομές τηλεπικοινωνιών και ενέργειας, που αποτελούν σημαντικούς διακριτούς πυλώνες σε κάθε σύγχρονη οικονομία κι εξετάζονται ξεχωριστά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Επενδυτικά έργα σε 5 πυλώνες δίνουν ώθηση έως 91,3 δισ. στο ΑΕΠ - Φέρνουν 813.000 θέσεις εργασίας

Υπεράκτια αιολικά: Ιδιωτικές επενδύσεις 6,3 δισ. ευρώ και 8.220 νέες θέσεις εργασίας

Αττική Οδός: Η «προίκα» σε κυκλοφορία (και έσοδα) εν όψει της «μάχης» για τη νέα σύμβαση παραχώρησης

gazzetta
gazzetta readerinsiderinsider