Τα «πυροσβεστικά» μέτρα για να «σωθούν» τα έργα και οι πρώτες αντιδράσεις των κατασκευαστών

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα «πυροσβεστικά» μέτρα για να «σωθούν» τα έργα και οι πρώτες αντιδράσεις των κατασκευαστών
Οι παρεμβάσεις του υπ. Υποδομών με νέους συντελεστών αναθεώρησης, τιμολόγηση σε υλικά, πριμ ολοκλήρωσης έργων και 6μηνη παράταση στα χρονοδιαγράμματα. Άγνωστα προς το παρόν το κόστος των μέτρων και η «χαρτογράφηση» των εργοταξίων. Μερική ικανοποίηση από τους φορείς, ποιες είναι οι «γκρίζες ζώνες».

Μέτρα - «ανάσες» στον τομέα των μεγάλων έργων και στις κατασκευαστικές εταιρείες που έχουν «πληγεί» από την ραγδαία άνοδο του κόστους σε υλικά και ενέργεια επιχειρεί να δώσει με πιο θεσμικό τρόπο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Χτες, κατόπιν της νέας συνάντησης που είχαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής και ο υφυπουργός, αρμόδιος για τις υποδομές κ. Γιώργος Καραγιάννης, με εκπροσώπους των εργοληπτών, το αρμόδιο υπουργείο σκιαγράφησε μια σειρά από μέτρα – παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της αύξησης στις τιμές των υλικών τα οποία φέρονται να ικανοποιούν σε έναν βαθμό, αλλά όχι ολικώς, την κατασκευαστική αγορά, χωρίς σε αυτήν την φάση να υπάρχει κάποια κοστολόγηση για το βάρος που θα επωμιστεί το δημόσιο.

Το υπουργείο θα προχωρήσει άμεσα στην υιοθέτηση και προώθηση παρεμβάσεων με στόχο τη θωράκιση των εκτελούμενων και δημοπρατούμενων έργων καθώς, όπως πολλές φορές έχει αναδείξει το insider.gr μεταφέροντας τις επισημάνσεις ή την «αγωνία» φορέων και ομίλων, η αντιμετώπιση της αύξησης στις τιμές των υλικών αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Όπως ανέφερε χτες το υπουργείο, στη συνάντηση, ο Υπουργός ενημέρωσε τους εκπροσώπους των εταιρειών ότι άμεσα προωθείται διπλό πακέτο παρεμβάσεων: τέσσερεις θεσμικές για τη συνέχιση των έργων και μια τεχνικής φύσεως-με επιμήκυνση προθεσμιών.

Ειδικότερα, οι τέσσερεις θεσμικές παρεμβάσεις είναι η έκδοση συντελεστών αναθεώρησης για το Δ’ τρίμηνο του 2021 εντός Μαΐου, η τιμολόγηση ασφάλτου, PVC και πολυαιθυλενίου με απολογιστικό τρόπο, η θέσπιση πριμ ολοκλήρωσης έργων, η ενεργοποίηση επιτροπής διαπίστωσης τιμών Δημοσίων έργων. Επίσης, επιμηκύνεται η προθεσμία εκτέλεσης των έργων έως 6 μήνες. Μέτρα που λίγο ως πολύ είχε «φωτογραφήσει» πρόσφατα αλλά και χτες το insider σε σχετικά του θέματα.

Με τις κινήσεις αυτές, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δίνει κίνητρο στους αναδόχους να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τα έργα, αφού το πριμ θα δίνεται μόνο σε ολοκληρωμένα και χωρίς καθυστερήσεις έργα. Παράλληλα, με τις πέντε παρεμβάσεις, το υπουργείο εκτιμά ότι παρέχεται η αναγκαία ανάσα στην αγορά με την επιμήκυνση των έργων χωρίς τον κίνδυνο δικαστικών εμπλοκών.

Σε κάθε περίπτωση, μέχρι να εξειδικευτούν κάποιες σημαντικές και βασικές λεπτομέρειες (όπως και μέχρι να γίνει μια συνολικότερη αντιμετώπιση του θέματος με πρόσθετα μέτρα όπως Παρατηρητήριο Τιμών κ.α.) θα χρειαστεί εύλογο χρονικό διάστημα αλλά ίσως και συνεχή «πυροσβεστικά μέτρα» από το υπ. Υποδομών το οποίο πάντως, στο μέτρο προφανώς που μπορεί, επιχειρεί να επιτύχει τη θωράκιση των εκτελούμενων και δημοπρατούμενων έργων.

Επί της ουσίας έχουμε να κάνουμε με πολιτική απόφαση – παρέμβαση υπό την πίεση των έκτακτων γεγονότων και εξελίξεων που έχουν εκτινάξει το κόστος κατασκευής με αποτέλεσμα πολλά δημόσια έργα (συμπεριλαμβανομένων περιφερειών, δήμων κ.λπ.) να βρίσκονται στον αέρα.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη στο τέλος του 2021 με Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) είχαμε μια πρώτη παρέμβαση με την οποία ορίστηκαν συντελεστές αναθεώρησης για έναν αριθμό εργασιών – υλικών που σε έναν βαθμό, όχι και αυτή πλήρως, ικανοποίηση την αγορά η οποία θεωρούσε ότι οι τιμές είχαν αυξηθεί περισσότερο από την παρέμβαση της κυβέρνησης που αναγνώριζε ποσοστό 10%.

Δεδομένων των συνθηκών και λόγω της ιδιάζουσας κατάστασης που έχει διαμορφωθεί και λόγω του πολέμου στην Ουκρανία δεν είναι εύκολο να προκύψει ασφαλής εκτίμηση για το ύψος της νέας αύξησης στο κατασκευαστικό κόστος που παραμένει ευμετάβλητο ενώ είναι άγνωστο πότε θα εξισορροπήσουν οι τιμές. Επίσης, ίσως να μην είναι απλή και εύκολη υπόθεση μια «χαρτογράφηση» όλων των έργων που «τρέχουν» εσχάτως ή θα «τρέξουν» άμεσα ώστε να βγει ένα κονδύλι συνολικό, κι ενώ είναι δεδομένο ότι τα δημοσιονομικά περιθώρια είναι «σφιχτά» και στο ΥΠΟΙΚ συνήθως… δεν θέλουν να ακούμε για γενναίες παρεμβάσεις που «τινάζουν τον δημόσιο κορβανά».

Σε κάθε περίπτωση, οι φορείς φέρονται να δείχνουν μια αρχική σχετική ικανοποίηση ωστόσο, υπάρχουν βήματα ακόμα να γίνουν. Επιπρόσθετα, ίσως κάποια υλικά να μπήκαν στη «λίστα» μέτρων του υπουργείου και άλλα να απουσιάζουν με συνέπεια κάποια έργα να τυγχάνουν μεγαλύτερου οφέλους σε σχέση με άλλα. Όπως σημειώνουν στελέχη του χώρου, για τις παρεμβάσεις που αποφασίστηκαν να εφαρμοστούν ενιαία από όλες τις αναθέτουσες αρχές χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση και στη συνέχεια εξειδίκευσή της με Υπουργική Απόφαση, ενώ σύμφωνα με κάποια σενάρια ενδεχομένως να εμπλακεί στην υπόθεση και το ΤΕΕ επιχειρώντας να «βγάλει άκρη» με τα «ανοιχτά εργοτάξια».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Το «στοίχημα» των κατασκευαστικών εν μέσω «καταιγίδας» – Το «καλάθι» των 12 δισ. ευρώ της «Big 5», τα κόστη και το slow down στα εργοτάξια

Χρηματιστήριο – Κατασκευαστικές: Τα συμβόλαια, οι προοπτικές, τα ερωτηματικά και οι «δύο όψεις του νομίσματος»

gazzetta
gazzetta reader insider insider