«Πράσινο φως» για τον νέο Τουριστικό Λιμένα Ηγουμενίτσας – Θα «φιλοξενεί» έως 340 σκάφη

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Πράσινο φως» για τον νέο Τουριστικό Λιμένα Ηγουμενίτσας – Θα «φιλοξενεί» έως 340 σκάφη
Εγκρίθηκε η ΚΥΑ για χωροθέτηση και περιβαλλοντικούς όρους. Το έργο αφορά στην κατασκευή και λειτουργία των λιμενικών και χερσαίων υποδομών, δυναμικότητας 340 θέσεων για σκάφη αναψυχής. Οι χρήσεις και οι συντελεστές δόμησης.

Το «πράσινο φως» για τη χωροθέτηση του Νέου Τουριστικού Λιμένα Ηγουμενίτσας γνωστοποιήθηκε προ ημερών. Με κοινή απόφαση των υπουργείων Τουρισμού, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Περιβάλλοντος και Ενέργειας επικυρώθηκε η χωροθέτηση του Νέου Τουριστικού Λιμένα Ηγουμενίτσας και η έγκριση των περιβαλλοντικών έργων του project.

Το έργο αφορά στην κατασκευή και λειτουργία των λιμενικών και χερσαίων υποδομών τουριστικού λιμένα (Μαρίνας) Ηγουμενίτσας, δυναμικότητας 340 θέσεων ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής διαφόρων κατηγοριών, που θα αναπτυχθεί στο βόρειο άκρο του παραλιακού μετώπου της Ηγουμενίτσας.

Οι εγκαταστάσεις της χερσαίας ζώνης περιλαμβάνουν το φυλάκιο και πύργο ελέγχου, το κτίριο διοίκησης, κτίρια εμπορικών δραστηριοτήτων, χώρους εστίασης και αναψυχής, κτίρια χώρων υγιεινής, σταθμό παραλαβής καταλοίπων, θέσεις στάθμευσης οχημάτων, δεξαμενή νερού, πρακτορεία και γραφεία, ζώνη διαχείμασης και συντήρησης σκαφών, σούπερ μάρκετ, εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, αναψυκτήρια, μπαρ κ.α.

Με την προτεινόμενη διάταξη έργων δημιουργούνται συνολικά 340 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής διαφόρων μεγεθών, η κατανομή των οποίων έχει ως εξής: 149 σκάφη με μήκος έως 12μ., 120 με μήκος έως 14μ., 30 σκάφη με μήκος έως 16μ., 25 σκάφη με μήκος έως 20μ. και 16 σκάφη έως 25 μέτρα μήκος. Σε όλες τις θέσεις ελλιμενισμού σκαφών προβλέπεται η παροχή νερού, ηλεκτρικού ρεύματος κ.λπ.

Η εν λόγω «αναβάθμιση» προβλέπει την κατασκευή νέων ή την αναβάθμιση υφιστάμενων λιμενικών υποδομών που ενισχύουν τον τουρισμό μέσω ανάπτυξης της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού. Σημειώνεται ότι η Ηγουμενίτσα περιλαμβάνεται στις διεθνείς πύλες της χώρας προς την Αδριατική/Ιταλία, ενώ «τρέχει» και διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του λιμένα σε ιδιώτες.

Όπως σημειώνεται, η μαρίνα καταλαμβάνει συνολικά θαλάσσιο μέτωπο μήκους 700 μ περίπου. Το εξωτερικό έργο προστασίας της μαρίνας από τους κυματισμούς συνίσταται από τον πλωτό κυματοθραύστη συνολικού μήκους 520 μ. Ανατολικά του κυματοθραύστη διαμορφώνονται παραλιακά κρηπιδώματα μήκους 517 μ. , ενώ πίσω από αυτά διαμορφώνεται με επίχωση, η χερσαία ζώνη της μαρίνας. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας εκτείνεται και δυτικά του κυματοθραύστη (και της παραλιακής κρηπίδωσης) κατά 80 μ. περίπου. Οι επιχώσεις του τμήματος αυτού προστατεύονται/επενδύονται από πρανές από φυσικούς ογκολίθους.

Για την πρόσδεση των σκαφών χρησιμοποιούνται τέσσερις (4) πλωτοί προβλήτες συνολικού μήκους 860 μ περίπου, που διατάσσονται κάθετα στα παραλιακά κρηπιδώματα. Η μαρίνα διαθέτει νηοδόχο για την εξυπηρέτηση travelift, καθώς και ράμπα για την ανέλκυση/καθέλκυση σκαφών.

Ο λιμένας θα διαθέτει όλες τις απαραίτητες λιμενικές και χερσαίες εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση των ελλιμενιζόμενων σκαφών και των επιβαινόντων σε αυτά, καθώς και των επισκεπτών. Στην χερσαία ζώνη του λιμένα θα αναπτυχθούν όλες οι αναγκαίες κτιριακές εγκαταστάσεις σύμφωνα με την αρχιτεκτονική μελέτη (π.χ. πύργος ελέγχου, κτίριο διοίκησης, εμπορικές δραστηριότητες, χώροι εστίασης και αναψυχής, ζώνη διαχείμασης και συντήρησης σκαφών κ.λπ.), για την εύρυθμη λειτουργία ενός σύγχρονου τουριστικού λιμένα (μαρίνας).

Η χερσαία ζώνη της μαρίνας οριοθετείται προς τα βόρεια από τον παραλιακό πεζόδρομο/ποδηλατόδρομο που διέρχεται μπροστά από το συγκρότημα των Τ.Ε.Ι., καθώς και από το κρηπιδωμένο παραλιακό μέτωπο της πόλης μπροστά από τις αθλητικές εγκαταστάσεις (γήπεδα τένις) και το πάρκο. Προς τα νότια και δυτικά οριοθετείται αντίστοιχα από τα νέα παραλιακά κρηπιδώματα και το πρανές προστασίας της μαρίνας.

Η οδική πρόσβαση στον Τουριστικό Λιμένα Ηγουμενίτσας θα πραγματοποιείται μέσω ισόπεδου κυκλικού κόμβου (roundabout), ο οποίος σύμφωνα με την μελέτη οδοποιίας προβλέπεται/διαμορφώνεται στο βόρειο τμήμα και περί το μέσον της χερσαίας ζώνης του λιμένα και συγκεκριμένα στο πέρας του υφιστάμενου πεζόδρομου/ποδηλατόδρομου (που διέρχεται μπροστά από το συγκρότημα των Τ.Ε.Ι.) και καταλήγει στον κεντρικό δρόμο της πόλης). Συνεπώς, η οδική πρόσβαση στη χερσαία ζώνη της μαρίνας θα γίνεται μέσω του κεντρικού δρόμου της πόλης της Ηγουμενίτσας (οδός Εθν. Αντίστασης).

Λειτουργίες και χρήσεις γης της χερσαίας ζώνης`

Η χερσαία ζώνη οργανώνεται σε Τομείς – Οικόπεδα με προσδιορισμένους όρους δόμησης έτσι ώστε να διευκολυνθεί η ανάπτυξη των αναγκαίων κτιριακών εγκαταστάσεων, ενώ παράλληλα να διαμορφωθούν κατάλληλα όλες οι υπόλοιπες χρήσεις και λειτουργίες στο χερσαίο χώρο του λιμένα. Στην χερσαία ζώνη χωροθετούνται οι κτιριακές εγκαταστάσεις και οι υπόλοιποι στεγασμένοι ή υπαίθριοι χώροι.

Οι εγκαταστάσεις της χερσαίας ζώνης, οι οποίες είναι απαραίτητες για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του τουριστικού λιμένα, έχουν ως εξής:

  • Φυλάκιο εισόδου με υπαίθριο χώρο (πέργκολα)
  • Κτίριο διοίκησης και υπηρεσιών (λιμενικός σταθμός, ταχυδρομείο, ιατρείο Α’ βοηθειών, αναψυκτήριο, ΑΤΜ, υπαίθριοι χώροι – πέργκολες, κλπ.)
  • Πύργος ελέγχου
  • Σούπερ Μάρκετ με ημιυπαίθριους χώρους
  • Εστιατόριο με υπαίθριους χώρους, μικρή πισίνα / υδάτινο στοιχείο, παιδική χαρά κλπ.
  • Συγκρότημα εμπορικών καταστημάτων με υπαίθριους χώρους (πέργκολες)
  • Αναψυκτήριο-μπαρ με υπαίθριους χώρους
  • Πρακτορεία - γραφεία (ενοικίασης σκαφών, αυτοκινήτων, δικύκλων κλπ.) με υπαίθριους χώρους
  • Εστιατόριο και γραφεία Ναυτικού Ομίλου με υπαίθριους χώρους (πέργκολες)
  • Υπόστεγο συντήρησης/επισκευής σκαφών και βοηθητικοί χώροι με γραφεία συντηρητών
  • Κτίριο με αποθηκευτικούς χώρους, χώρους Η/Μ εγκαταστάσεων (κεντρικού υποσταθμού, αντλιοστασίου κλπ.) και βοηθητικούς χώρους
  • Κατάστημα ναυτιλιακών ειδών με υπαίθριους χώρους
  • Κτίρια χώρων υγιεινής με WC, ντους, πλυντήρια, αποδυτήρια προσωπικού λιμένα κλπ.
  • Σταθμός παραλαβής καταλοίπων
  • Δεξαμενή νερού
  • Υπαίθριος χώρος διαχείμασης – συντήρησης σκαφών
  • Θέσεις στάθμευσης οχημάτων
  • Ελεύθεροι χώροι πεζών.

Τομέας 1

Ο Τομέας 1 βρίσκεται στο βορειοδυτικό άκρο της χερσαίας ζώνης και έχει έκταση 2.676 m2. Οσον αφορά στους επιτρεπόμενοι όρους δόμησης, προβλέπεται συντελεστής δόμησης 0,15, ποσοστό κάλυψης 15%, μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος 8.5 μ + στέγη. Επιτρεπόμενες χρήσεις: • Κτιριακές εγκαταστάσεις ή / και Υπόστεγα φύλαξης και συντήρησης σκαφών αναψυχής (γραφεία, εργαστήρια συντηρητών, αποθήκες, χώροι υγιεινής κτλ.) • Ελεύθερος χώρος διαχείμασης και συντήρησης σκαφών αναψυχής

Τομέας 2

Ο Τομέας 2 βρίσκεται στο δυτικό τμήμα της χερσαίας ζώνης, έχει έκταση 6.304 m2 και συνιστά μια μικτή ζώνη, που περιλαμβάνει τη στέγαση των υπηρεσιών διοίκησης του λιμένα, καταστήματα εξυπηρέτησης κοινού (πρακτορεία - γραφεία ενοικίασης σκαφών, αυτοκινήτων κτλ.) καθώς και αποθηκευτικούς χώρους. Επιτρεπόμενοι όροι δόμησης: • Συντελεστής δόμησης: 0.25 • Ποσοστό κάλυψης: 25% • Μέγιστο Επιτρεπόμενο Ύψος: 7.5 m + στέγη. Επιτρεπόμενες χρήσεις: • Κτίριο διοίκησης και υπηρεσιών (περιλαμβάνεται ιατρείο Α’ βοηθειών) • Πύργος ελέγχου • Εμπορικά καταστήματα, γραφεία ενοικίασης σκαφών, αυτοκινήτων κ.λ.π. • Κτιριακές εγκαταστάσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστιατόρια, σνακ μπαρ, καφετέριες, αναψυκτήρια). • Αποθήκες, Χώροι υγιεινής, Στεγασμένοι χώροι Η/Μ Εγκαταστάσεων, Δεξαμενές νερού • Κυκλοφορία (οδοί ήπιας κυκλοφορίας), Στάθμευση οχημάτων, Ελεύθεροι χώροι πεζών, Φύτευση.

Τομέας 3

Ο Τομέας 3 βρίσκεται στο μέσο της χερσαίας ζώνης και έχει έκταση 130 m2 . Επιτρεπόμενοι όροι δόμησης: • Συντελεστής δόμησης: 0.3 • Ποσοστό κάλυψης: 30% • Μέγιστο Επιτρεπόμενο Ύψος: 4.0 m + στέγη. Επιτρεπόμενες χρήσεις: • Φυλάκιο εισόδου.

Τομέας 4

Ο Τομέας 4 βρίσκεται στο ανατολικό τμήμα της μαρίνας και έχει έκταση 5.999 m2. Περιλαμβάνει την ζώνη αναψυχής του λιμένα, συμπεριλαμβανομένων και των χώρων αναψυχής του Ναυτικού Ομίλου. Επιτρεπόμενοι όροι δόμησης: • Συντελεστής δόμησης: 0.25 • Ποσοστό κάλυψης: 25% • Μέγιστο Επιτρεπόμενο Ύψος: 6.0 m + στέγη. Επιτρεπόμενες χρήσεις: • Εμπορικά καταστήματα, γραφεία ενοικίασης σκαφών, αυτοκινήτων κ.λ.π. • Κτιριακές εγκαταστάσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστιατόρια, σνακ μπαρ, καφετέριες, αναψυκτήρια). • Χώροι Υγιεινής – WC – Πλυντήρια, Στεγασμένοι χώροι Η/Μ Εγκαταστάσεων • Γραφεία Ναυτικού Ομίλου • Κυκλοφορία ( οδοί ήπιας κυκλοφορίας), Στάθμευση οχημάτων, Ελεύθεροι χώροι πεζών, Φύτευση.

Το εστιατόριο και τα γραφεία του Ν.Ο. χωροθετείται στο ανατολικό άκρο του λιμένα, εξασφαλίζοντας έτσι την ιδιωτικότητα αυτών των χρήσεων. Η ζώνη αυτή είναι άμεσα προσπελάσιμη από τους κατοίκους της πόλης, μέσω των εισόδων πεζών που διαμορφώνονται στο όριο της χερσαίας ζώνης του λιμένα στην περιοχή αυτή. Το super market καθώς και τα γραφεία (π.χ. ενοικίασης σκαφών), τοποθετείται σχετικά κοντά στην κεντρική είσοδο.

Τομέας 5

Ο Τομέας 5 βρίσκεται στο δυτικό τμήμα της χερσαίας ζώνης, πλησίον του κρηπιδότοιχου και έχει έκταση 74 m2. Επιτρεπόμενοι όροι δόμησης: • Συντελεστής δόμησης: 0.20 • Ποσοστό κάλυψης: 20% • Μέγιστο Επιτρεπόμενο Ύψος: 4.0 m. Επιτρεπόμενες χρήσεις • Κτίριο Σταθμού Παραλαβής Καταλοίπων.

Η ΚΥΑ προβλέπει σειρά υποχρεώσεων και ρυθμίσεων που πρέπει να ικανοποιούνται και να πληρούνται για την ελαχιστοποίηση και την αντιμετώπιση δυνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Επίσης, αναφέρεται ότι οι αρχιτεκτονικές επιλογές διαμόρφωσης της χερσαίας ζώνης και των κτιρίων εντός αυτής θα πρέπει να ενσωματώσουν εξαρχής την ανάγκη συμβατότητας και τήρησης αναλογιών σε σχέση με τα χαρακτηριστικά της άμεσης και ευρύτερης περιοχής του έργου. Επίσης, οι οριστικές μελέτες των κτιρίων και του χώρου που τα περιβάλλει, καθώς και των ανοικτών χώρων της χερσαίας ζώνης, θα πρέπει να ενσωματώσουν, ιδίως μέσω συστημάτων «αειφορικής δόμησης» (π.χ. LEED, BREEAM, DGNB κ.ά.): πρόνοιες εξοικονόμησης ενέργειας, μέτρα ορθολογικής χρήσης νερού, με εφαρμογή προηγμένων μεθόδων εξοικονόμησης, αποτελεσματικής άρδευσης και αξιοποίησης ομβρίων υδάτων, προβλέψεις χρήσης υλικών κατασκευής (δηλαδή υλικών δόμησης, επάλειψης, στεγανοποίησης, προστασίας από διάβρωση, εμποτισμού, βαφής, συγκολλήσεων κ.ά.) με τεκμηριωμένη φιλικότητα προς το περιβάλλον κ.α. Ενώ υπάρχουν πρόνοιες για τον σχεδιασμό του πρασίνου σε κάθε επιμέρους έκταση της χερσαίας ζώνης, τη διαχείριση αποβλήτων, για αντιρρυπαντικά μέσα, για τα υλικά κατασκευής και πλήθος άλλων θεμάτων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Θερμό» καλοκαίρι στους διαγωνισμούς για τα περιφερειακά λιμάνια – Το (νέο) timing για τις προσφορές

gazzetta
gazzetta reader insider insider