Ελλάδα
28-01-2021 | 18:11

Εισαγωγή …πληθωρισμού μέσω Πειραιά;

Γιάννης Αγγέλης
Μοιράσου το
Εισαγωγή …πληθωρισμού μέσω Πειραιά;

Μια πρωτοφανής άνοδος των τιμών στις δια θαλάσσης μεταφορές προϊόντων  από την Κίνα στην Ευρώπη και ειδικά στην Μεσόγειο (Πειραιάς-Cosco, κ.α.) έχει προκαλέσει ισχυρή ανησυχία για το ενδεχόμενο αύξησης των πληθωριστικών πιέσεων.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία από τον Freightos Baltic Index το κόστος μεταφοράς κοντέινερ (διαστάσεις 12,19 μέτρων) έχει υπερ-τριπλασιασθεί στην διαδρομή Κίνα – Μεσόγειος από τον περασμένο Νοέμβρη μέχρι και σήμερα.

Συγκεκριμένα το κόστος μεταφοράς από 2100 δολ. εκτινάχθηκε στα 2700 δολ. και τις τελευταίες ημέρες στα 2900 δολ. (!). Η αύξηση όπως φαίνεται και στο ακόλουθο σχετικό διάγραμμα που αφορά τις διαδρομές Κίνα – Ευρώπη (Μεσόγειος) και Ευρώπη - Κίνα παρουσιάζει και ένα δεύτερο εκπληκτικό στοιχείο, με τις δύο αντίστροφες διαδρομές να ακολουθούν ακραία αποκλίνουσα πορεία. Ενώ έχει υπερ-τριπλασιασθεί το κόστος μεταφοράς από Κίνα στην Μεσόγειο, παραμένει σχεδόν σταθερό το κόστος μεταφοράς από Ευρώπη προς Κίνα, ενώ ανέκαθεν τα διαγράμματα τιμών στα δύο μεγέθη ακολουθούσαν σχεδόν παράλληλη πορεία με το κόστος διαδρομής από Κίνα προς Ευρώπη να είναι σχετικά ακριβότερο, από την αντίστροφη διαδρομή.

Η πρωτοφανής απόκλιση άρχισε να ξεπερνάει τα όρια στα οποία είχε φτάσει στο παρελθόν από το περασμένο φθινόπωρο, όταν η κινέζικη οικονομία άρχισε να επανέρχεται σε παραγωγική δράση αφού περιορίσθηκε η εξάπλωση του covid 19.

insider

Ο κίνδυνος που έχει εντοπισθεί στο «φαινόμενο» αυτό έχει να κάνει με το κατά πόσο η κατακόρυφη αύξηση του κόστους μεταφοράς θα μετακυληθεί στις τιμές των καταναλωτικών κατά βάση προϊόντων που έρχονται από την Κίνα και συνεχίζουν να κατακλύζουν τις ευρωπαϊκές αγορές. Το πρόβλημα έχει εντοπισθεί από τις στατιστικές υπηρεσίες αλλά, σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν παράγοντες της ΕΛΣΤΑΤ στους οποίους απευθύνθηκε το Insider.gr «είναι πολύ νωρίς για να εκτιμήσει κανείς το πώς αυτή η κατακόρυφη αύξηση του κόστους στις θαλάσσιες μεταφορές θα επηρεάσει τις τιμές λιανικής. Αυτό (σ.σ. η επίδραση) θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το αν η τάση αυτή θα έχει διάρκεια, όπως επίσης και από το αν το εμπόριο θα απορροφήσει την αύξηση αυτή ή θα την μεταφέρει και σε τι βαθμό στον καταναλωτή…».

Σε κάθε περίπτωση το παράδοξο της ακραίας απόκλισης στο κόστος μεταφοράς, ανάλογα με την κατεύθυνση, δηλαδή από το αν έρχεται ή πηγαίνει προς την Κίνα, δεν έχει αποδοθεί ακόμα σε συγκεκριμένη «μοναδική» αιτία, αλλά έχει συνδεθεί με τρείς τουλάχιστον λόγους.

Πέραν της αυξομειούμενης ζήτησης των κοντέινερς, η αύξηση αυτή σύμφωνα με μελέτη της ιταλικής τράπεζας Unicredit αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό αφ’ ενός στην αυξημένη ζήτηση κινεζικών προϊόντων που συνδέονται με την αντιμετώπιση του covid 19 και αφ’ εταίρου σε …αλλαγές της καταναλωτικής συνήθειας λόγω της καραντίνας σ’ ολόκληρη την Ευρώπη. Οσο αφορά το δεύτερο σημείο, αυτό της αλλαγής των καταναλωτικών συνηθειών, η μελέτη της Unicredit αποδίδει στα αλλεπάλληλα lockdown την αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης σε είδη ηλεκτρονικά, καταναλωτικά, λόγω της μείωσης της δυνατότητας κατανάλωσης που συνδέονται με εστιατόρια κ.λ.π.

Συγκεκριμένα επισημαίνεται αυξημένη ροή προϊόντων ηλεκτρονικών συσκευών κ.λ.π. εις βάρος της καταναλωτικής δαπάνης σε εστιατόρια, τουριστικές υπηρεσίες κ.λ.π.

Σε κάθε περίπτωση ο κίνδυνος αύξησης των πληθωριστικών πιέσεων… κινεζικής προέλευσης – ήτοι το απολύτως αντίθετο φαινόμενο της προηγούμενης δεκαετίας (2010 – 2019) – εφ’ όσον επιβεβαιωθεί, θα υποχρεώσει την Ευρώπη σε αναθεώρηση κεντρικών στοιχείων της πολιτικής της. Αλλά όπως επισημαίνεται από πλευράς παραγόντων της ΕΛΣΤΑΤ ίσως είναι πολύ νωρίς για να βγάλει κανείς τέτοιας κατεύθυνσης συμπεράσματα..           

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.