«Ζεστός» αέρας εξακολουθεί να φυσά για την ελληνική ξενοδοχία την ώρα που η τουριστική σεζόν φτάνει στο τέλος της, ευνοούμενος από αφίξεις κι έσοδα, τα οποία την τρέχουσα χρονιά κινήθηκαν σε καλύτερο από το αναμενόμενο επίπεδο ενώ εντυπωσιακά καλά αποδείχτηκαν και τα ποσοστά κρατήσεων Σεπτεμβρίου κι Οκτωβρίου, μαρτυρώντας μια κάποια διεύρυνση της τουριστικής περιόδου. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την, έστω και βραδυκίνητη, βελτίωση της ελληνικής οικονομίας, αποτελούν και τους βασικούς λόγους που η χώρα μας μετατρέπεται σταδιακά σε επενδυτικό προορισμό στον κλάδο του τουρισμού, με νέες ξενοδοχειακές μονάδες να προστίθενται συνεχώς στις υφιστάμενες. 

Όπως συνομολογούν παράγοντες της αγοράς, ξενοδοχεία, logistics και γραφεία κυρίως σύγχρονων προδιαγραφών είναι οι κατηγορίες ακινήτων που προσελκύουν το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών, καθιστώντας τον κλάδο βασικό «αιμοδότη» της αγοράς. Τα μεγάλα ονόματα που ήδη δραστηριοποιούνται στη χώρα αναζητούν νέες επενδύσεις ενώ σε αυτά έρχονται να προστεθούν κι άλλοι μεγάλοι παίκτες - όπως η Rosewood - οι οποίοι βολιδοσκοπούν ή βρίσκοναι ήδη σε διαπραγματεύσεις για τη δική τους βουτιά στο «βαθύ γαλάζιο» της χώρας.

Το θετικό κλίμα ενισχύει και η διψήφια ετήσια αύξηση, της τάξεως του 10,7%, των Εσόδων ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο των ξενοδοχείων της Αθήνας (7,2% σε τριμηνιαία βάση) η οποία προκύπτει σύμφωνα με την GBR Consulting από την «ακτινογραφία» ξένων αλλά και ελληνικών ξενοδοχειακών brands. Κι όλα αυτά την στιγμή που ο ανταγωνισμός καταγράφει χαμηλότερες αποδόσεις. Συγκεκριμένα σε ανταγωνίστριες πόλεις της Νότιας Ευρώπης ο δείκτης στο γ' τρίμηνο του 2018 σημείωσε μείωση 1,2% και σε ετήσια βάση άνοδο 1,3%. Στη Μαδρίτη για παράδειγμα η μείωση άγγιξε το 1,1% ενώ σε ετήσια βάση καταγράφηκε άνοδος μόλις 0,6%. Αντιστοίχως και στην περίπτωση της Ρώμης καταγράφηκε μεν αύξηση, αλλά της τάξης του 1,1% η οποία ετησίως μεταφράζεται σε ένα 3,6%, ποσοστό κατά πολύ χαμηλότερο σε σχέση με της Ελλάδας. Βέβαια αν σκεφτεί κανείς την ήδη χαμηλή μέση τιμή στα ξενοδοχεία της χώρα αλλά και τις πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων που βαίνουν μειούμενες στο σύνολο του έτους - εξαιτίας της ανόδου των βραχυχρόνιων μισθώσεων - τα στοιχεία δεν είναι και τόσο θετικά. Ωστόσο παραμένουν αισιόδοξα.

Μεγάλες αφίξεις στη χώρα

Βέβαια η απειλή των μακροχρόνιων μισθώσεων δεν δείχνει να ανησυχεί τις μεγάλες αλυσίδες οι οποίες εντείνουν την παρουσία τους στην πρωτεύουσα. 

Στα γνωστά brands της αθηναϊκής ξενοδοχίας περιλαμβάνονται αυτά της γαλλικής Accor (Νοvotel, Sofitel), η οποία ενδιαφέρεται να ενισχύσει την παρουσία της, της Best Western, της COCO- MAT που συνεχώς επεκτείνεται, της Hapimag, της Ηilton η οποία παρέτεινε για τρία έτη την σύμβασή της με την TEMES - DOGUS για το Hilton των Αθηνών, της Hyatt στη λεωφόρο Συγγρού, της IHG Intercontinental (Athenaeum Intercontinental, Crowne Plaza & Holiday Inn), της Libra Group (Αria), της Marriott (Marriott, Marriott, The Luxury Collection, Design Hotels), της Radisson Hotel Group καθώς και των Somewhere, Tui (Club Lookea, Club Maramara) και Wyndham (Wyndham Grand, Wyndham Hotels & Resorts, Dolce and Ramada). 

Να υπενθυμίσουμε ότι μόνο το τελευταίο τρίμηνο προστέθηκε στο ξενοδοχειακό δυναμικό της Αθήνας το πεντάστερο Grand Hyatt Athens, 309 δωματίων και η νέα μονάδα, η τρίτη στη σειρά, της Coco-Μat, το Coco-Mat Athens Jumelle, με 47 δωμάτια στο Κολωνάκι.  Στους προαναφερθέντες παίκτες έρχεται να προστεθεί και η Melia Hotels International, η οποία εξετάζει να επεκτείνει την παρουσία της στην «Κάνιγγος 21», σε ένα κτήριο ιδιοκτησίας του Ταμείου Επαγγελματικής Ασφάλισης Επικούρησης Ασφαλιστών και Προσωπικού Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων, το οποίο έχει βγει προς μακροχρόνια μίσθωση. Την ίδια στιγμή κι άλλα ξενοδοχειακά projects βρίσκονται υπό κατασκευή γύρω από το εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας, το οποίο συνδέει τις πλατείες του Συντάγματος, της Ομόνοιας και του Μοναστηρακίου. Ενδεικτικά αυτά του ομίλου Λάμψα αλλά και του ομίλου Κόκκαλη που πέρα από τα Αθηναϊκά τείχη συνεχίζει και τις επενδύσεις του στην Μύκονο.

Ο μακρύς κατάλογος όμως δεν σταματά εκεί. Οι πολυάριθμοι επώνυμοι «παίκτες» της αθηναϊκής ξενοδοχειακής αγοράς θα αυξηθούν κι άλλο το 2019. Η GBR Consulting σημειώνει ότι το νέο έτος θα φέρει εντός ελληνικών τειχών αλυσίδες όπως η Four Seasons (στον Αστέρα βουλιαγμένης), τα MGallery of Accor (στην πλατεία Συντάγματος στο νέο ξενοδοχείο του ομίλου Λάμψα) και τα Autograph of Marriott, σε ξενοδοχείο το κέντρο της Αθήνας στην οδό Ακαδημίας. 

Στις νέες αλυσίδες που αυτή τη στιγμή διαπραγματεύονται την είσοδό τους συγκαταλέγεται και η Rosewood, με έδρα το Τέξας και παρουσία σε πάνω από 20 χώρες, εκ των οποίων πέντε Ευρωπαϊκές (Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Αυστρία, Γερμανία). 

Νέα brands αναμένεται να φέρει και η εκμίσθωση του πρώην ξενοδοχείου Esperia στην Σταδίου, ο διαγωνισμός του οποίου έλαβε παράταση έως τις 10 Δεκεμβρίου ώστε να δοθεί περισσότερος χρόνος στους ενδιαφερομένους να συγκεντρώσουν τα δικαιολογητικά, η εκμίσθωση του διατηρητέου της οδού Ζαλοκώστα αλλά και ο διαγωνισμός του πρώην Ambassadeur στην Ομόνοια, ιδιοκτησίας του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.), όπου οι προσφορές έχουν προγραμματιστεί να κατατεθούν στις 15 Νοεμβρίου.

Έντονη δραστηριότητα και εκτός των Αθηναϊκών τειχών

Μάλιστα η έντονη δραστηριότητα ξένων επενδυτών και μεγάλων αλυσίδων δεν περιορίζεται στην ελληνική πρωτεύουσα. Όπως διευρκινίζει η GBR Consulting τον Οκτώβριο η Briq Properties ανακοίνωσε την απόκτηση του White Paros έναντι ποσού 3,5 εκατ. Η ιδιοκτησία περιλαμβάνει ένα ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων στη Νάουσα δυναμικότητας 49 δωματίων το οποίο διαχειρίζεται η Hotel Brain Capital.

Στα μέσα Οκτωβρίου, η Λάμψα ανακοίνωσε την απόκτηση του 50% της Τουριστικά Θέρετρα ΑΕ, ιδιοκτήτριας του Sheraton Rhodes Resort Hotel, δυναμικότητας 401 δωματίων, ιδιοκτησίας μέχρι πρότινος της Golf Residencies έναντι 7,7  εκατ.. Πλέον η εταιρεία έχει και διαχειρίζται το 100% του πεντάστερου ξενοδοχείου. 

Τον Σεπτέμβριο η Alltours απέκτησε στην Κρήτη και 3η ιδιοκτησία της, ένα τετράστερο ξενοδοχείο στα Μάλια δυναμικότητας 280 δωματίων. Να υπενθυμίσουμε ότι η Alltours κατέχει ήδη από το 2017 το Zorbas Village και το Caroline Mare, δύο τετράστερες μονάδες που έχουν ενταχθεί στο brand της AllSun

Στο τέλος του καλοκαιριού, τον Αύγουστο η Grivalia Hospitality εξαγόρασε το 85% του πολυτελούς ξενοδοχειακού συμπλέγματος στο Πόρτο Χέλι, Amanzoe, από την εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου Dolphin Capital Investors («DCI»), έναντι τιμήματος 82,3 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 5,8 είναι το καθαρό τίμημα που θα καταβληθεί στην DCI από τους αγοραστές αφού θα αναλάβουν και δανειακές υποχρεώσεις ύψους 76,5 εκατ. ευρώ. Το υπόλοιπο 15% πέρασε στην Dolphin Capital Partners («Dolphin»).

Τέλος, σε συμφωνία εξαγοράς του 85,6% του Nikki Beach Resort & Spa στο Πόρτο Χέλι, προχώρησε η Invel Real Estate Management Ltd («Invel»), σε συνεργασία με την Dolphin Capital Partners («Dolphin»), από την εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου Dolphin Capital Investors («DCI»), τη Fortress Inestment Group και τη Monarch Alternative Capital σε αναλογία 83.3% η Invel και 16.7% η Dolphin. Mετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας, η Invel και η Dolphin κατέχουν ποσοστό 70.4% και 15.2% αντίστοιχα στο ξενοδοχείο. Το υπόλοιπο ποσοστό 14.4% της ιδιοκτησίας του ξενοδοχείου παραμένει στην Oakhill Advisors. η Dolphin θα συνεχίσει τη διαχείριση της επένδυσης με νέο επιτελείο management, δίνοντας έμφαση στην εισαγωγή νέων γευσιγνωστικών concepts και υψηλού επιπέδου τουριστικών υπηρεσιών οι οποίες θα αναβαθμίσουν την ποιότητα της ξενοδοχειακής μονάδας. Το ΝΒ είναι ξενοδοχείο 5 αστέρων, διαθέτει 66 δωμάτια και σουίτες, (όλα άνω των 50 τμ, και 65 τμ κατά μέσο όρο), beach club, 2 εστιατόρια, γυμναστήριο και spa και βρίσκεται στον κόλπο του Πόρτο Χελίου.