Η ΑΚΤΩΡ, οι «BIG 5», τα δισεκατομμύρια των «συμβολαίων» και τα κατασκευαστικά μερίδια

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η ΑΚΤΩΡ, οι «BIG 5», τα δισεκατομμύρια των «συμβολαίων» και τα κατασκευαστικά μερίδια

Η εκκίνηση των αλλαγών στον όμιλο Ελλάκτωρ από την παραδοσιακά ισχυρή θυγατρική κατασκευαστική, ΑΚΤΩΡ, πέρα από… σημειολογικό χαρακτήρα είχε προφανώς και δεδομένη οικονομική-επιχειρηματική διάσταση.

Μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα οι ισχυροί του κλάδου των κατασκευών, δηλαδή οι ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat και βέβαια ο όμιλος Mytilineos, θα «κληθούν» να… υπερασπιστούν ή να διευρύνουν, ανά περίσταση, τα μερίδιά τους στην «κατασκευαστική πίτα».

Αν τελικά επιβεβαιωθούν οι εξαγγελίες αλλά και οι προθέσεις συνολικά της κυβέρνησης και ειδικότερα του αρμόδιου υπουργού Υποδομών, κ. Κ. Αχ. Καραμανλή, οι ισχυροί του κλάδου μπορούν να προσβλέπουν σε «συμβόλαια» που ξεπερνούν τα 13 δισ. ευρώ. Διεκδικώντας ένα πακέτο μεγάλων αλλά και μικρότερων έργων υποδομής (οδικά, σιδηροδρομικά ύψους 3,3 δις ευρώ, κτηριακά, απορρίμματα, ενεργειακά, logistics, διαγωνισμούς ΤΑΙΠΕΔ, αντιπλημμυρική θωράκιση συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ, εγγειοβελτιωτικά, ύδρευση, πακέτο έργων αναβάθμισης αεροδρομίων-λιμανιών, διασύνδεσης υποδομών και συνδυασμένων μεταφορών, οδικής ασφάλειας κ.λπ.), είτε μέσω των projects του Ταμείου Ανάπτυξης, είτε με τα μοντέλα των ΣΔΙΤ, του ΕΣΠΑ, του ΠΔΕ κ.α.

Ο κ. Καραμανλής μάλιστα, το Σάββατο, μιλώντας στο 4ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλονίκης, επισήμανε ότι το πλάνο έργων είναι το μεγαλύτερο που έχει δει η χώρα, μετά την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων και την περίοδο 2004-2009 που ξεκίνησαν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι.

Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης γενικής συνέλευσης, ο μέχρι πρότινος ισχυρός άνδρας του ομίλου, Αν. Καλλιτσάντσης, παρουσίασε κάποια στοιχεία, κάποιες διαφάνειες. Σύμφωνα με αυτές, και όσον αφορά στα μερίδια μόνο στην κατασκευή, η Ελλάκτωρ εμφανίζονταν με μερίδιο 29,9%, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 28,4%, η ΑΒΑΞ με 23,9%, η Intrakat με 10,4% και η Mytilineos με 7,4%.

Βέβαια, πρέπει να σημειώσουμε ότι ο κ. Αν. Καλλιτσάντσης κατά βάση παρουσίασε τον πίνακα με στόχο να καταδείξει τη… συγκέντρωση μεριδίων αθροιστικά των Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (αποτελούσε και μέρος της επιχειρηματολογίας του αν και οι αρμόδιες αρχές δεν έχουν δείξει να συμφωνούν), ενώ μάλλον τα στοιχεία βασίζονταν σε δημοσιευμένα αποτελέσματα 6μήνου ή 9μήνου2020 (και περιλάμβαναν μόνο τους 5 ισχυρούς) βάσει των τζίρων.

Ωστόσο, αν πάνω-κάτω είναι έτσι τα μερίδια, η «μάχη για την πίτα» θα έχει ενδιαφέρον. Τόσο για τους ομίλους που έχουν αυξημένο ποσοστό, όσο και για τα σχήματα που επιθυμούν να «κερδίσουν» μερίδια, να κερδίσουν «χώρο». Πάντως, λογικά, στον τομέα των παραχωρήσεων υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη συγκέντρωση μεριδίων στα «χέρια» των Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ. Βέβαια, ενδεχομένως κάπως να έχουν διαφοροποιηθεί τα ποσοστά από διαγωνισμούς και συμβάσεις που προχώρησαν το προηγούμενο διάστημα, δίχως βέβαια να έχουμε δραματικές αλλαγές.

Είναι λοιπόν προφανές, ακόμα και αν λάβουμε υπόψη μας τις ενστάσεις των κατασκευαστικών ομίλων για αργούς ρυθμούς προώθησης διαγωνισμών, ότι υπάρχει ένα μεγάλο προς διεκδίκηση πακέτο, με κάποια συμβόλαια πραγματικά να θεωρούνται «χρυσά» (ειπώθηκε για την Γραμμή 4 του Μετρό, ισχύει για την Αττική Οδό κ.α.). Σε αυτό το πακέτο πρέπει να προσθέσουμε και το κατασκευαστικό αντικείμενο ιδιωτικών έργων, όπως η επέκταση της προβλήτας 6 του ΟΛΘ, το project του Ελληνικού και πλήθος άλλων διαγωνισμών σε όλους τους τομείς. Και ήδη κάποιες διαδικασίες σε διαγωνισμούς έχουν εκκινήσει ή αναμένονται άμεσα (ΟΛΘ, σιδηροδρομικά, έρχεται η Εγνατία, ο ΒΟΑΚ κι η Αττική Οδός και πάει λέγοντας).

Άρα, η «μάχη» για τα αμιγώς κατασκευαστικά συμβόλαια και μερίδια θα είναι έντονη, αν και ήδη πολλά κυκλοφορούν στο παρασκήνιο για συγκεκριμένες συμμαχίες, για συμφωνίες ομίλων να συνεργαστούν στη διεκδίκηση έργων αλλά και αργότερα με τη μορφή του… υπεργολάβου.

Το πως θα διαμορφωθεί η εικόνα, λοιπόν, στην ΑΚΤΩΡ τις επόμενες εβδομάδες ή τους προσεχείς μήνες, όπως και άλλη φορά έχουμε αναδείξει στο insider, θα επηρεάσει τόσο τον ίδιο τον όμιλο Ελλάκτωρ, όσο και τον ανταγωνισμό, κυρίως δηλαδή τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat, Mytilineos. Και μοιραία θα επηρεάσει τις συμμετοχές στους διαγωνισμούς.

Εύλογα λοιπόν στον όμιλο Ελλάκτωρ ξεκίνησαν τις διοικητικές αλλαγές στις θυγατρικές από την ΑΚΤΩΡ, με την τοποθέτηση νέου δ.σ. (πρόεδρος ο κ. Χρ. Παναγιωτόπουλος, διευθύνων σύμβουλος ο κ. Κωτούλας, επέστρεψαν οι Λ. Μπόμπολας και Εδ. Σαραντόπουλος κ.α.) καθώς η θυγατρική είχε μείνει χωρίς διοίκηση, έπειτα από την αποχώρηση του Αν. Καλλιτσάντη από τον όμιλο (είχε τη θέση του προέδρου) και την παραίτηση του Αλ. Εξάρχου (ήταν διευθύνων σύμβουλος).

Η επιλογή της νέας διοίκησης του ομίλου υπό τον Αρη Ξενόφο που είναι ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ, πέρα από σημειολογική ή τυπική, ήταν αναγκαία, υπαγορευόταν από τις ίδιες τις συνθήκες. Η κατασκευαστική θυγατρική Άκτωρ ακούστηκε ότι επιβάρυνε τα προηγούμενα χρόνια με ζημίες 300-400 εκατ. ευρώ τον όμιλο, έχει πρόβλημα ρευστότητας. Ενώ κατά τους Ολλανδούς της Reggeborgh έδειχνε να έχει χάσει τη δυναμική της και την αξιοπιστία της, κάτι που φαίνονταν, κατά τους ίδιους, στους διαγωνισμούς και στα… παγωμένα εργοτάξια.

Βέβαια, ο οικονομικός έλεγχος που θα γίνει συνολικά στον όμιλο θα καταδείξει την «επόμενη ημέρα» και στην ΑΚΤΩΡ όπως και τις χρηματοδοτικές της ανάγκες. Και παράλληλα, θα επηρεάσει τον ανταγωνισμό και το «μέτωπο» των μεγάλων projects.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider