Έτος εξελίξεων το 2019 για το φυσικό αέριο στην Ελλάδα

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Έτος εξελίξεων το 2019 για το φυσικό αέριο στην Ελλάδα
Επενδυτικές, πολιτικές και ενεργειακές εξελίξεις οι οποίες θα επηρεάσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους καταναλωτές θα επιφέρουν τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Επενδυτικές, πολιτικές και ενεργειακές εξελίξεις οι οποίες θα επηρεάσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους καταναλωτές θα επιφέρουν τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη (η ξεκινούν μέσα στο επόμενο διάστημα) αλλά και η πολιτική που προβλέπει ο Εθνικός Ενεργειακός Σχεδιασμός.

Τα έργα υποδομών στα οποία εμπλέκεται η Ελλάδα δεν αποτελούν μόνο ένα «σινιάλο» προς τους ξένους επενδυτές ότι η χώρα ανακάμπτει και ότι μετατρέπεται σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο. Εκτός από την αναβάθμιση του ενεργειακού ρόλου της χώρας θα συμβάλουν στην ικανοποίηση καθημερινών, πρακτικών αναγκών όπως είναι η κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης για φυσικό αέριο.

Σύμφωνα με τον Δρ. Κώστα Ανδριοσόπουλο, πρόεδρο της HAEE, «η ζήτηση στην Ελλάδα για φυσικό αέριο αυτή τη στιγμή υπολογίζεται σε 4-4,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως και το 65% των όγκων αυτών χρησιμοποιείται για την ηλεκτροπαραγωγή. Όπως προβλέπουν όμως ο Εθνικός Ενεργειακός Σχεδιασμός και οι κοινοτικές οδηγίες οδεύουμε σαφώς προς την απανθρακοποίηση και στο νέο αυτό πλαίσιο το φυσικό αέριο στην Ελλάδα έχει ένα λαμπρό μέλλον, το οποίο δεν θα αφορά μόνο στην ηλεκτροπαραγωγή αλλά και σε άλλες χρήσεις. Το φυσικό αέριο διεισδύει σε νέες πόλεις και απομακρυσμένες περιοχές καθώς το δίκτυο επεκτείνεται και έτσι αυξάνονται σταδιακά οι χρήστες (ιδιώτες και επιχειρήσεις). Εκτιμάται ότι η ζήτηση στην Ελλάδα θα σημειώσει άνοδο κατά 2 δις. κυβικά μέτρα τον χρόνο».

Οι Έλληνες εφοπλιστές στρέφονται στα πλοία LNG

Το 2019 είναι ένα κομβικό έτος και για τη ναυτιλία καθώς αποτελεί ένα «προπαρασκευαστικό έτος» λίγο προτού τεθούν σε εφαρμογή (από αρχές του 2020) οι νέοι παγκόσμιοι κανόνες για τις εκπομπές θείου στα πλοία. Συγκεκριμένα, ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ), δηλαδή η υπηρεσία των Ηνωμένων Εθνών που είναι υπεύθυνη για τη ρύθμιση της ναυτιλίας έχει φθάσει σε συμφωνία με τους πλοιοκτήτες για την απαγόρευση ναυτιλιακών καυσίμων με υψηλή περιεκτικότητα θείου.

Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις που θα μπουν σε λειτουργία από την 1η Ιανουαρίου του 2020, θα απαγορεύεται η καύση οποιουδήποτε ναυτιλιακού καυσίμου με περιεκτικότητα σε θείο υψηλότερη του 0.5%. H πολιτική αυτή στρέφει τους ναυτιλιακούς ομίλους στο υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων διαθέτουν ήδη ισχυρούς στόλους LNG (Maran Gas του Γιώργου Αγγελικούση,Gaslog του Πήτερ Λιβανού κλπ) ενώ υπό ναυπήγηση βρίσκονται νέα πλοία τα οποία θα παραδοθούν μέχρι το 2021.

Ο τερματικός σταθμός στην Αλεξανδρούπολη δίνει ώθηση σε νέες επενδύσεις και ωθεί τους εφοπλιστές σε νέες παραγγελίες. Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει 26 νέα πλοία μεταφοράς LNG συνολικής αξίας 5,805 δισ. δολ ενώ σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Vesselsvalue ο ελληνόκτητος στόλος πλοίων μεταφοράς LNG είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος στον κόσμο μετά τον ιαπωνικό, αριθμώντας συνολικά 71 πλοία αξίας 13,03 δισ. δολαρίων.

Ψηλά στην ενεργειακή πολιτική ατζέντα

Οι αγωγοί φυσικού αερίου που διέρχονται από την Ελλάδα βρίσκονται σε «καλό δρόμο» με τον Διαδρατικο Αγωγό, TAP , να προχωρά σύμφωνα με το πρόγραμμα και τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό IGB να έχει μόλις λάβει το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο IGB είναι σχεδιασμένος για να μεταφέρει 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα/έτος (δισ. κ.μ./έτος) φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη Βουλγαρία έως το 2021. Παράλληλα, μια ενδεχόμενη μελλοντική φάση του έργου θα μπορούσε να αυξήσει αυτήν τη δυναμικότητα σε 5 κ.μ./έτος και να επιτρέψει τη ικανότητα αντίστροφης ροής από τη Βουλγαρία στην Ελλάδα.

Όσον αφορά στον αγωγό East Med , η προετοιμασία εκκίνησής του προχωρά σημαντικά. Μάλιστα όπως ανέφερε σχετικά ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, μιλώντας στη ο «Thessaloniki Summit», η κατασκευή του συνδέεται με την αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων που εντοπίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Στο ίδιο πλαίσιο, το FSRU της Αλεξανδρούπολης θεωρείται έργο που μπορεί να διασφαλίσει νέες ποσότητες φυσικού αερίου για την τροφοδοσία της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς της ΝΑ Ευρώπης. Μάλιστα, ατά την Σύνοδο στη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη, ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας, Boyko Borissov, τόνισε το ενδιαφέρον της χώρας να συμμετάσχει στο market test μέχρι το τέλος του έτους.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider