Καθυστερήσεις σημειώνονται στην υλοποίηση του έργου ανάπτυξης και βελτίωσης των υποδομών του αεροδρομίου Πάρου, αρχικού προϋπολογισμού άνω των 45 εκατ. ευρώ. Η αρχική σύμβαση προέβλεπε την ολοκλήρωση των εργασιών στις 10 Ιουλίου 2025, ωστόσο η αδυναμία προμήθειας των απαιτούμενων υλικών έχει επιφέρει προβλήματα και παρατάσεις στο χρονοδιάγραμμα.
Μάλιστα, όπως πέρυσι είχε αναδείξει το insider.gr για τον λόγο αυτό (ή και άλλους), είχε δοθεί παράταση στον ανάδοχο, τον AKTOR Group (το έργο είχε αναλάβει η πρώην Intrakat, με ποσοστό έκπτωσης 10,54% και συνολική προσφορά 33.412.763,90 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ), αρκετών μηνών, για τον Απρίλιο του 2026, όσον αφορά στη συνολική προθεσμία περαίωσης, χωρίς, βέβαια, να υπάρχει θέα αποκλειστικής υπαιτιότητας του αναδόχου.
Όμως, αν και βάσει της σύμβασης που υπεγράφη στις αρχές του 2023 η προβλεπόμενη προθεσμία περαίωσης των συνολικών εργασιών είχε τεθεί για τις 10-07-2025 (30 μήνες), φαίνεται ότι το χρονοδιάγραμμα ξεχείλωσε και άλλο, φτάνοντας έως τις αρχές του 2028 ως προς υποέργα. Κάτι που μένει αν φανεί αν επηρεάζει συνολικά το χρονοδιάγραμμα του έργου.
Το νέο χρονοδιάγραμμα
Αυτό τουλάχιστον φαίνεται να προκύπτει και από σχετικό έγγραφο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που χτες ανέβηκε στη «Διαύγεια», βάσει του οποίου αποφασίστηκε σχετική απένταξη της πράξης «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΠΑΡΟΥ» από συγκεκριμένα τομεακά προγράμματα. Όπως σημειώνεται, αυτό γίνεται «διότι, η Πράξη δεν ολοκληρώνεται στο χρονικό πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος ήτοι έως την υποβολή της τελικής έκθεσης τον Φεβρουάριο του 2026 ώστε να συμπεριληφθεί σε αυτήν ως ολοκληρωμένη και λειτουργική πράξη και δεν μπορεί να παραμείνει στο πρόγραμμα χαρακτηρισμένη ως “ημιτελής”, καθώς σύμφωνα με την νέα αιτούμενη παράταση, η σύμβαση της εργολαβίας κατασκευής (Υποέργα 1,2 & 3) ολοκληρώνεται την 10η.01.2028 ημερομηνία που υπερβαίνει την κανονιστική ημερομηνία ολοκλήρωσης των ημιτελών πράξεων (02.2027)». Ακόμα και αν πρόκειται για διαδικαστικό θέμα, αυτό που προκύπτει είναι η παράταση αποκλειστικών προθεσμιών και παράταση συνολικής προθεσμίας της σύμβασης κατασκευής του έργου (για τα Υποέργα 1,2 & 3) έως 10.1.2028, όσον αφορά στο project αναβάθμισης του αεροδρομίου της Πάρου στις Κυκλάδες.
Η έλλειψη υλικών
Να αναφέρουμε, επίσης, ότι σύμφωνα με τοπικά μέσα, έγινε σχετική ερώτηση της δημοτικής αρχής για τις καθυστερήσεις, με την απάντηση του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να «δείχνει» προς την κατεύθυνση της αδυναμίας προμήθειας του έργου με τα απαιτούμενα υλικά, πράγμα το οποίο προέκυψε μετά τη συμβασιοποίησή του, με τις αρμόδιες υπηρεσίες προφανώς να κάνουν ενέργειες για τη διαχείριση του διαφορετικού τρόπου εξεύρεσης υλικών. Όπως από πέρυσι είχαμε αναφέρει, και στην τότε απόφαση παράτασης των προθεσμιών υλοποίησης του έργου ως ένας εκ των βασικών λόγων φαίνονταν να αποτελεί η έλλειψη αδρανών υλικών απαραίτητων για εργασίες επέκτασης του διαδρόμου, δαπέδων, του περιβάλλοντος χώρου των κτηρίων του νέου τερματικού σταθμού κ.α..
Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι τα νέα χρονοδιαγράμματα είχαν δοθεί χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου AKTOR που βρέθηκε με το έργο στο χαρτοφυλάκιό του όταν προ ετών είχε επικρατήσει η Intrakat, κερδίζοντας το έργο με… ανατροπή από την ΕΚΤΕΡ. Μάλιστα, η διοίκηση της τελευταίας, στην πρόσφατη Γ.Σ. της εισηγμένης, αναφέρθηκε και στο θέμα των καθυστερήσεων στην προώθηση και ολοκλήρωση των έργων στο αεροδρόμιου Πάρου, τονίζοντας ότι αυτό επί της ουσίας είναι ένα πρόβλημα καθώς η ίδια προωθεί τουριστικές αναπτύξεις στο νησί, ή έχει ήδη μονάδα σε λειτουργία.
«Πρέπει δε να επισημανθεί πως ο μεγάλος καθοριστικός παράγοντας για την πλήρη εδραίωση της Πάρου ως διεθνούς προορισμού -δηλαδή η ολοκλήρωση του νέου διεθνούς αεροδρομίου- παρουσιάζει σημαντικές καθυστερήσεις, οι οποίες επηρεάζουν δυσμενώς το τουριστικό προϊόν ολόκληρης της περιοχής», σημείωνε ο κ. Σίψας.
Το έργο και τα οφέλη
Ειδικότερα, βάσει της παλιάς προκήρυξης, το έργο περιλαμβάνει:
- Την κατασκευή νέου κτιρίου αεροσταθμού συνολικής έκτασης περίπου 12.000 τ.μ. και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου αυτού και του εσωτερικού υπηρεσιακού οδικού δικτύου αεροδρομίου.
- Την Κατασκευή Φυλακίου ασφαλείας και τη δημιουργία μόνιμης εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων μέσης ημερήσιας παροχής λυμάτων.
- Την κατασκευή επεκτεινόμενου δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών και επεκτεινόμενου διαδρόμου προσαπογειώσεων.
- Την κατασκευή νέου πύργου ελέγχου και πυροσβεστικού σταθμού.
- Την κατασκευή καταστημάτων αφορολόγητων ειδών – κυλικείων – γραφείων εμπορικής χρήσης και χώρων στάθμευσης οχημάτων.
Με την κατασκευή των νέων έργων στο αεροδρόμιο το νησί της Πάρου θα αποκτήσει καλύτερη συνδεσιμότητα με την ηπειρωτική χώρα και το εξωτερικό και θα αποτελεί έναν ουσιαστικό συγκοινωνιακό κόμβο στην καρδιά των Κυκλάδων με δυνατότητα να προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες, σε μια περίοδο που οι αφίξεις στο νησί αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο και οι τουριστικές-οικιστικές αναπτύξεις «χτυπάνε κόκκινο».
Στα οφέλη από την αναβάθμιση του αεροδρομίου συγκαταλέγονται η άμεση βελτίωση συνδεσιμότητας της Πάρου με την ηπειρωτική χώρα και το εξωτερικό, η διεύρυνση της τουριστικής αγοράς του εσωτερικού και του εξωτερικού, η αύξηση της απασχόλησης με τις νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν τόσο κατά την εκτέλεση των έργων, όσο και κατά τη λειτουργία του αεροδρομίου αλλά και η προσέλκυση νέων επενδύσεων στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης και της προστασίας της ιδιαίτερης τοπικής φυσιογνωμίας.