Σούπερ μάρκετ: «Χέρι χέρι» στο ράφι ιδιωτική ετικέτα και επώνυμα προϊόντα

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Σούπερ μάρκετ: «Χέρι χέρι» στο ράφι ιδιωτική ετικέτα και επώνυμα προϊόντα
Πώς διαμορφώνονται οι ισορροπίες για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και τα επώνυμα στα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Τι μερίδια αγοράς καταλαμβάνουν και τι προβλέπεται για το μέλλον.

Μεγάλες διαφοροποιήσεις στην αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών έχουν καταγραφεί τα τελευταία χρόνια, καθώς τα νοικοκυριά επιχειρούν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα που επιτάσσει ο σύγχρονος τρόπος ζωής και να ακολουθήσουν τις νέες καταναλωτικές συνήθειες που κάνουν την εμφάνισή τους η μια μετά την άλλη.

Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες ήρθαν για να μείνουν, καθώς όχι απλά παγιώνονται, αλλά και συνθέτουν ένα εντελώς νέο σκηνικό ως προς τον τρόπο που ψωνίζει πλέον ο σύγχρονος καταναλωτής από το ράφι του σούπερ μάρκετ.

Καλά κρατεί η ζήτηση για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ακόμη κι αν η πλειοψηφία θεσμικών και οικονομικών παραγόντων της χώρας εκτιμούν ότι τα χειρότερα για τον πληθωρισμό στην Ελλάδα έχουν περάσει, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να φιγουράρουν μέσα στο καλάθι με τα ψώνια και να κερδίζουν ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Και αυτό γιατί η οικονομική στενότητα στην οποία έχουν περιέλθει τα ελληνικά νοικοκυριά μετά από αρκετά μεγάλο διάστημα πληθωριστικών πιέσεων, τα αναγκάζει να επιμένουν να στρέφονται σε οικονομικές λύσεις για τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, με στόχο την κάλυψη των βασικών τους αναγκών με το μικρότερο δυνατό κόστος.

Ωστόσο, όπως επιβεβαιώνουν το τελευταίο διάστημα αρκετοί εκπρόσωποι της αγοράς, οι καταναλωτές δεν στρέφονται αποκλειστικά για οικονομικούς λόγους στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι πλέον ιδιαίτερα ανταγωνιστικά και από πλευράς ποιότητας και δεν υπολείπονται σε τίποτα έναντι των αντίστοιχων επώνυμων προϊόντων.

Ίση ανάπτυξη

Μάλιστα, όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας Circana για την εικόνα της ελληνική αγοράς, στους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους (Ιανουάριος-Απρίλιος 2025), τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «έτρεξαν» με τον ίδιο ρυθμό ανάπτυξης με τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα.

Ειδικότερα, τα προϊόντα private label κατέγραψαν άνοδο 6%, με τα branded προϊόντα να «τρέχουν» την ίδια ώρα με ανάπτυξη 6,3%. Η ιδιωτική ετικέτα στο τετράμηνο καταλαμβάνει πλέον μερίδιο 27,1% έναντι της συνολικής αγοράς, με το μερίδιο για το επώνυμο προϊόν να αντιστοιχεί στο 72,9%.

Ως προς τις μεγάλες κατηγορίες των ταχυκίνητων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, στα τρόφιμα το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας αγγίζει το 27,4%, στα προϊόντα υγείας και ομορφιάς το 21,3% και στα προϊόντα φροντίδας σπιτιού στο 28,1%.

Πιάνει ταβάνι η ιδιωτική ετικέτα;

Σύμφωνα δε με τα στοιχεία που παρουσίασε τον περασμένο μήνα ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της Circana Hellas, Παναγιώτης Μπορέτος, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα μπορεί να κινείται πέριξ του 27%, όταν στις δυτικό-ευρωπαϊκές χώρες το αντίστοιχο μερίδιο αγγίζει το 39% και στις ΗΠΑ αντιστοιχεί στο 22%.

«Ένα στα τέσσερα προϊόντα που αγοράζει ο καταναλωτής εξακολουθεί να είναι ιδιωτικής ετικέτας, ωστόσο η τάση αυτή δείχνει να πιάνει ταβάνι», σχολίαζε πρόσφατα και ο Διευθύνων Σύμβουλος της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας.

Μειωμένες οι προσφορές

Την ίδια στιγμή, συνεχίζεται η κάμψη στη δυναμική της προωθητικής ενέργειας στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ, λόγω του νέου Κώδικα Δεοντολογίας που τέθηκε σε ισχύ τον περασμένο Μάρτιο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, ποσοστό ίσο με το 25% των πωλήσεων στους πρώτους τέσσερις μήνες του 2025 προήλθε από προϊόντα που πωλήθηκαν σε καθεστώς έκπτωσης. Το εν λόγω ποσοστό μετρά πτώση κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του αντίστοιχου διαστήματος το 2024.

Ως προς τις μεγάλες κατηγορίες των ταχυκίνητων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, στα τρόφιμα οι πωλήσεις σε καθεστώς έκπτωσης υποχώρησαν κατά 0,9 μονάδες στο 25,7%, στα προϊόντα υγείας και ομορφιάς κατά 4,9 μονάδες στο 25,6%, ενώ στα προϊόντα φροντίδας σπιτιού υποχώρησαν κατά 6,6 μονάδες στο 21,4%.

«Η προωθητική πίεση βοηθάει να κρατηθούν οι τιμές χαμηλά», σχολίαζε πρόσφατα ο κ. Μπορέτος.

Να σημειωθεί εδώ ότι το σύνολο της αγοράς ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων κατέγραψε σε αξία πωλήσεων ανάπτυξη κατά 7,4% έως το τέλος Απριλίου 2025, με τα τυποποιημένα προϊόντα να καταγράφουν άνοδο κατά 6,2% και τα επί ζυγίω ή «χύμα» προϊόντα» να σημειώνουν ανάπτυξη κατά 11,7%.

Ο δε συνολικός τζίρος της αγοράς «έπιασε» τα 4,364 δισ. ευρώ έναντι ποσού ύψους 4,063 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο περυσινό διάστημα (σ.σ. πρώτο τετράμηνο του 2024).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider