Ακόμη μεγαλύτερο «γκάζι» για την ενίσχυση της παρουσίας του στις τουριστικές περιοχές της χώρας πατάει ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, επιχειρώντας να δρέψει τα οφέλη της ισχυρής ανόδου που καταγράφει τα τελευταία χρόνια ο ελληνικός τουρισμός.
Με επίκεντρο τα νησιά και ορισμένους από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ανά την Ελλάδα, τα σούπερ μάρκετ συνεχίζουν εντατικά τις διεργασίες επέκτασης του δικτύου τους, ποντάροντας σε μια ακόμη καλύτερη θερινή σεζόν, καθώς το 2025 «τρέχει» με τους πλέον θετικούς οιωνούς για τον ελληνικό τουρισμό. Καθώς δε τα ελληνικά νησιά και άλλοι αγαπημένοι προορισμοί «σφύζουν» από κόσμο, στέλνουν ισχυρό σήμα για σημαντική αύξηση της κατανάλωσης.
Ενδεικτικά είναι τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana. Το πρώτο δίμηνο του έτους (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2025), η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ καταγράφηκε στην Κρήτη, με άνοδο 8,8% και ακολούθησαν η Πελοπόννησος με 8,2% και τα νησιά του Αιγαίου με 7,9%. Ακόμη πιο πίσω βρίσκονται η Αττική με αύξηση πωλήσεων κατά 6,6% και η Θεσσαλονίκη με 6,5%, ενώ έπονται Κεντρική Ελλάδα με 4,8% και Βόρεια Ελλάδα με 4,6%. Καθώς δε πρόκειται για ποσοστά που αφορούν στην πορεία των πωλήσεων καταμεσής του χειμώνα, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο μεγαλύτερο βάρος αποκτά το «στοίχημα» της κατανάλωσης των σούπερ μάρκετ κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
Σκλαβενίτης
Προς αυτή την κατεύθυνση, ο όμιλος Σκλαβενίτης, ο leader του οργανωμένου λιανεμπορίου με κύκλο εργασιών που ξεπερνάει τα 5 δισ. ευρώ, άνοιξε ένα νέο κατάστημα λίγο πριν το Πάσχα. Το νέο κατάστημα βρίσκεται στο Κρανίδι, επί της Επαρχιακής οδού Κρανιδίου - Λυγουριού, έχει εκθεσιακούς χώρους 1.200 τ.μ. και διαθέτει συνολικά 114 υπαίθριες θέσεις στάθμευσης.
Το νέο σημείο πώλησης έρχεται να προστεθεί σε ένα ευρύ δίκτυο καταστημάτων που διατηρεί στην Πελοπόννησο ο όμιλος Σκλαβενίτης, διαθέτοντας ισχυρή παρουσία σε όλες τις πόλεις και κωμοπόλεις όπως Πάτρα, Πύργος, Κόρινθος, Άργος, Τρίπολη, Καλαμάτα, Κυπαρισσία, Λουτράκι, Μεγαλόπολη, Ναύπλιο, Ξυλόκαστρο, Σπάρτη, Αίγιο, Αμαλιάδα, Άστρος, Κιάτο κ.α.
Προηγήθηκε τον Ιανουάριο του 2025 το άνοιγμα καταστήματος στην Πάτμο, το πρώτο στο νησί. Το κατάστημα βρίσκεται στην περιοχή Σκάλα, στη συνοικία Κονσολάτο, διαθέτει εκθεσιακούς χώρους συνολικής έκτασης 430 τ.μ. και απασχολεί 20 εργαζόμενους.
Το κατάστημα στην Πάτμο έρχεται λίγους μήνες μετά την απόφαση του ομίλου Σκλαβενίτης να διευρύνει την παρουσία του στη Ρόδο, προκειμένου να είναι σε θέση να καλύψει ακόμη πιο αποτελεσματικά τις ανάγκες των καταναλωτών στα Δωδεκάνησα. Η Σκλαβενίτης λειτουργούσε τέσσερα καταστήματα στο νησί των Ιπποτών, ενώ στις αρχές του περασμένου Ιουλίου άνοιξε ακόμη δύο - ένα στον οικισμό Κολύμπια και ένα στην Κάλαθο - αυξάνοντας σε έξι καταστήματα συνολικά το δίκτυό της στη ροδιακή αγορά. Τα δύο νέα καταστήματα προήλθαν από συμφωνία του ομίλου Σκλαβενίτης με την τοπική αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Φλεβάρης», η οποία προχώρησε σε οριστική διακοπή της λειτουργίας της τον Μάιο του 2024.
Στο μεταξύ, η… κάθοδος στην Κρήτη το 2014, μέσω της εξαγοράς τότε του 60% της αλυσίδας Χαλκιαδάκης, είναι ένα στοίχημα που έχει από καιρό κερδηθεί για τον όμιλο Σκλαβενίτης.
Lidl Ελλάς
H Lidl Ελλάς που επισήμως φιγουράρει στη δεύτερη θέση στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, επιχειρεί να αυξήσει έτι περαιτέρω το αποτύπωμά της στη νησιωτική Ελλάδα.
Μάλιστα, στο πλαίσιο του στρατηγικού της σχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου της, εγκαινίασε τη Δευτέρα 5 Μαΐου το πλήρως ανακατασκευασμένο κατάστημά της στη Χερσόνησο Κρήτης, επί της Παλαιάς Εθνικής Οδού Ηρακλείου – Αγίου Νικολάου. Η συνολική επένδυση αναμένεται να ξεπεράσει τα 5,9 εκατ. ευρώ, ενώ επιβεβαιώνει τη διαρκή δέσμευση της εταιρείας για την αναβάθμιση της αγοραστικής εμπειρίας.
Το νέο κατάστημα εκτείνεται πλέον σε 1.269 τ.μ. ενώ μεταξύ των σημαντικότερων βελτιώσεων περιλαμβάνονται ανανεωμένος και αισθητικά αναβαθμισμένος χώρος πώλησης, νέα, εμπλουτισμένα σημεία παρουσίασης προϊόντων, σύγχρονος χώρος Bake Off, ανακαίνιση βοηθητικών και υποστηρικτικών χώρων, χώρος ανακύκλωσης και νέο στέγαστρο για τα καρότσια.
Το κατάστημα διαθέτει συνολικά 12 ταμεία (5 παραδοσιακά και 7 Self Check-Out), καθώς και 106 θέσεις στάθμευσης, εξασφαλίζοντας άνετη και ασφαλή πρόσβαση για όλους τους πελάτες.
ΑΒ Βασιλόπουλος
Όπως αποκάλυψε πρόσφατα στους δημοσιογράφους ο brand president της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας, για την αλυσίδα παρουσιάζουν ενδιαφέρουν οι μεμονωμένες εξαγορές, για αυτό και σε συνέχεια της πρόσφατης απόκτησης της αλυσίδας Τερζής στην Πελοπόννησο, έχει δρομολογήσει την εξαγορά ενός καταστήματος στη Μήλο, σε ένα νησί όπου δεν διέθετε παρουσία.
Καθώς μάλιστα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το στρατηγικό πλάνο μετασχηματισμού της, η ΑΒ Βασιλόπουλος προσβλέπει τα επόμενα χρόνια και στην ισχυροποίηση της παρουσίας της στην Κρήτη. Εκεί η αλυσίδα διαθέτει ένα δίκτυο 15 καταστημάτων, 12 εταιρικών και τριών που λειτουργούν με τη μέθοδο της δικαιόχρησης (franchise), με την κρητική αγορά να συνεισφέρει περί το 10% επί του συνόλου του κύκλου εργασιών της ΑΒ Βασιλόπουλος. Όραμα, δε, είναι η δημιουργία ακόμη και 30 καταστημάτων - καθώς παρά την όξυνση του ανταγωνισμού, η δυναμική της κρητικής αγοράς είναι μεγάλη. Η επέκταση σχεδιάζεται γίνει με καταστήματα franchise, κυρίως στις πόλεις του νησιού, αλλά και όπου αλλού θα παρουσιάζονται τυχόν ευκαιρίες.
Προς αυτή την κατεύθυνση, τον Απρίλιο του 2024 άνοιξε νέο κατάστημα ΑΒ Βασιλόπουλος στη Χερσόνησο του νομού Ηρακλείου. Πρόκειται για ένα εταιρικό, διώροφο κατάστημα που λειτουργεί με διευρυμένο ωράριο λόγω της σημαντικής τουριστικής του θέσης, εκτείνεται σε 1.100 τμ και απασχολεί 24 άτομα προσωπικό. Σημαντική ιδιαιτερότητά του είναι η ποικιλία των τοπικών προϊόντων που διαθέτει στα ράφια του. Το κατάστημα συνεργάζεται με περίπου 65 τοπικούς προμηθευτές, φιλοξενώντας περίπου 355 κρητικής προέλευσης προϊόντα σε ένα σύνολο 13.000 περίπου κωδικών. Μάλιστα για την ανάδειξή τους, υπάρχει ειδική ευκρινής σήμανση, η οποία ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό για την κρητική προέλευση των προϊόντων, ενώ απώτερος στόχος της αλυσίδας είναι το «πάντρεμα» της τοπικότητας με τις εβδομαδιαίες προσφορές που διαθέτει.
Ακολούθησε τον Αύγουστο του 2024 η λειτουργία ενός νέου καταστήματος ΑΒ Βασιλόπουλος στην Πάρο. Το κατάστημα βρίσκεται στην περιοχή Άνω Παρασπόρος – Κουκουμαυλές, ενώ για τους επισκέπτες διατίθενται 27 θέσεις στάθμευσης και πέντε ταμεία συνολικά, με τα τρία εξ αυτών να είναι self-check out, για ακόμη πιο άμεση και γρήγορη εξυπηρέτηση.
METRO AEBE
Όπως έχει γράψει από καιρό το insider.gr, την είσοδό τους στην κρητική αγορά δρομολογούν τα My market και δη ο βραχίονας της λιανικής του ομίλου METRO AEBE.
Ήδη στο Ηράκλειο της Κρήτης κατασκευάζεται ένα σούπερ μάρκετ, ενώ έχει κλειστεί και ένα ακόμη οικόπεδο, ώστε μελλοντικά να χτιστεί και δεύτερο σούπερ μάρκετ. Πιθανότατα και τα δύο θα λειτουργήσουν το 2026. Τα καταστήματα στο Ηράκλειο αφορούν σε μια επένδυση ιδιαίτερης σημασίας, δεδομένου ότι θα είναι τα πρώτα My market στην Κρήτη, αφού μέχρι τώρα ο όμιλος έχει παρουσία στο νησί μόνο μέσω τριών METRO Cash & Carry σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Παράλληλα, ο όμιλος «σκανάρει» και άλλες τουριστικές περιοχές, όπως τα νησιά του Αιγαίου.
Δ. Μασούτης – ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός
Εντελώς νέα δεδομένα στον εγχώριο χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αναμένεται να δημιουργήσει η εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Δ. Μασούτης, σε ένα deal που εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025.
Όπως είναι φυσικό, το εν λόγω deal αναμένεται να πυροδοτήσει μεγάλη αλλαγή συσχετισμών και δυνάμεων και στις τουριστικές περιοχές, καθώς εκεί μεταφέρεται η μάχη της κατανάλωσης. Μένει, δε, να φανεί σε τι βαθμό θα αλλάξουν οι συσχετισμοί σε επίπεδο δικτύου καταστημάτων στα νησιά και τους άλλους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι στις αρχές του 2022 η αλυσίδα Μασούτης προχώρησε σε στρατηγική συνεργασία με τη συνεταιριστική αλυσίδα ΣΥΝΚΑ, με παρουσία σε Κρήτη, Αιγαίο και Κέρκυρα. Μέσω της εν λόγω εξαγοράς, η αλυσίδα εξασφάλισε ένα σημαντικό «εισιτήριο» εισόδου στην κρητική αγορά, καθώς και σε αρκετά νησιά της χώρας. Ταυτόχρονα, τον Απρίλιο του 2024 εγκαινίασε το πιο μεγάλο κατάστημα που διαθέτει στην Κέρκυρα, ενώ έκανε άνοιγμα και στην υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα, αποκτώντας τον έλεγχο των καταστημάτων χονδρικής και λιανικής πώλησης της Αφοί Ιωάννου Δεναξά ΕΠΕ σε Σαντορίνη, Μύκονο και Αττική.
Από την πλευρά της η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ανακοίνωσε μέσα στο 2024 την έναρξη λειτουργίας νέων καταστημάτων σε αρκετά νησιά, όπως η Λευκάδα, η Κύθνος, η Μύκονος, η Κάρπαθος κ.α. H αλυσίδα, δε, πάτησε το… πόδι της στην Κρήτη τον Οκτώβριο του 2022, με την εξαγορά της κρητικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Μαθιουδάκης, μέσω της οποίας απέκτησε 17 καταστήματα σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.