Ακρίβεια: Σε τεντωμένο σκοινί οι σχέσεις σούπερ μάρκετ – προμηθευτών για τα νέα μέτρα

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ακρίβεια: Σε τεντωμένο σκοινί οι σχέσεις σούπερ μάρκετ – προμηθευτών για τα νέα μέτρα
Πώς επηρεάζει τη διαπραγμάτευση των δύο πλευρών η υποχρέωση των προμηθευτών να μειώσουν κατά 30% τις προσφορές προς τις εταιρείες λιανεμπορίου. Ο κίνδυνος να πληγούν έτι περαιτέρω τα κέρδη των σούπερ μάρκετ και οι σκιές στις συζητήσεις με τους προμηθευτές.

Από μια… κλωστή κρέμεται το τελευταίο διάστημα η ισορροπία στις σχέσεις μεταξύ των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών, στη σκιά της νέας δέσμης μέτρων που έλαβε στις αρχές Μαρτίου η κυβέρνηση με στόχο την ανάσχεση της ακρίβειας και την ελάφρυνση των νοικοκυριών από το διαρκές ράλι τιμών που καταγράφεται σε είδη πρώτης ανάγκης, στον πυρήνα των οποίων βρίσκονται τα τρόφιμα.

«Υπάρχει κίνδυνος για τις σχέσεις μας με τους προμηθευτές λόγω των νέων μέτρων», παραδέχθηκε την Παρασκευή ο Διευθύνων Σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ και πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλης Παντελιάδης, συμμετέχοντας στις εργασίες του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών. Εκ των βασικών εκπροσώπων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων της χώρας μας, ο κ. Παντελιάδης εξήγησε ότι μετά την επιβολή των νέων μέτρων, τα σούπερ μάρκετ βρίσκονται σε «μια μεγάλη κουβέντα και σε συνεχή διαπραγμάτευση» με τους προμηθευτές.

Στο επίκεντρο η μείωση των προσφορών…

Οι τεταμένες σχέσεις μεταξύ των εταιρειών – προμηθευτών και των σούπερ μάρκετ αποδίδονται στο πιο δραστικό από τα κυβερνητικά μέτρα που ελήφθησαν τον περασμένο μήνα και το οποίο αφορά στην υποχρέωση των προμηθευτών να μειώσουν κατά 30% τις προσφορές προς τις εταιρείες λιανεμπορίου, με την υποχρέωση να μειώσουν ισόποσα τις τιμές τιμοκαταλόγου. Το εν λόγω μέτρο απευθύνεται στις εξής κατηγορίες προϊόντων: γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες).

…και η επίδρασή της στην κερδοφορία των σούπερ μάρκετ

Κατά τις πληροφορίες, το εν λόγω μέτρο έχει αντίκτυπο στην κερδοφορία των σούπερ μάρκετ, δεδομένου ότι τα κέρδη των αλυσίδων προέρχονται κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό από τις παροχές των προμηθευτικών επιχειρήσεων.

Μπροστά λοιπόν στον κίνδυνο περαιτέρω συρρίκνωσης της κερδοφορίας τους, οι αλυσίδες της οργανωμένης λιανικής βρίσκονται σε σκληρή διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές τους, διεκδικώντας επιπλέον παροχές. Παροχές οι οποίες αν δοθούν, θα περιορίσουν τα κέρδη των εταιρειών – προμηθευτών που δραστηριοποιούνται στους κλάδους καθαριστικών και προϊόντων προσωπικής υγιεινής, αλλά και εάν δεν δοθούν, τότε θα περιοριστούν αυτόματα τα κέρδη των σούπερ μάρκετ. Να σημειωθεί εδώ ότι στους εν λόγω κλάδους, οι προμηθευτικές εταιρείες με τις οποίες συνομιλεί το οργανωμένο λιανεμπόριο είναι κυρίως θυγατρικές πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

«Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων έχει εξαντληθεί οικονομικά. Το 2022 στα αποτελέσματα των 35 μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ καταγράφηκε μείωση της αποδοτικότητάς τους, με τα προ φόρων αποτελέσματα να μην ξεπερνούν το 1,5% επί του κύκλου εργασιών παρά τους αυξημένους τζίρους λόγω του πληθωρισμού», δήλωσε πριν από μερικά 24ωρα ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, συμμετέχοντας στο 14ο Food Retail Conference. «Σε ό,τι αφορά το 2023, το 1,5% δεν έχει αλλάξει, ενώ το πιθανότερο είναι πως έχει πιεστεί περισσότερο καθοδικά», εξήγησε, σπεύδοντας να επισημάνει πως «τα στοιχεία των εταιρειών μετρήσεων NielsenIQ και Circana μπορεί να μιλούν για αύξηση του τζίρου κατά 8% στον κλάδο των σούπερ μάρκετ την περασμένη χρονιά, αλλά πρόκειται για καθαρά πληθωριστικούς τζίρους».

Το σενάριο επέκτασης του μέτρου και στα τρόφιμα

Την ίδια ώρα, μεγάλη μερίδα καταναλωτών εκφράζει τη δυσαρέσκειά της για το γεγονός ότι το μέτρο που αφορά στη μείωση των εκπτώσεων των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% εστιάζει σε καθαριστικά και προϊόντα προσωπικής υγιεινής και άρα σε μη τρόφιμα, την ώρα που οι τιμές των τροφίμων σέρνουν τον χορό των ανατιμήσεων εδώ και πολλούς μήνες, ροκανίζοντας επικίνδυνα το διαθέσιμο εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών.

Ωστόσο, η κυβέρνηση δεν έχει αποκλείσει το εν λόγω μέτρο να επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα είδη διατροφής, ώστε να γίνει άμεσα ορατή η αποκλιμάκωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

«Θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε να μειωθούν οι τιμές στα ράφια και να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων», δήλωνε τον περασμένο Μάρτιο ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, προαναγγέλλοντας επέκταση του μέτρου.

Ωστόσο, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ εμφανίζεται αρνητικός, προειδοποιώντας για περαιτέρω επιδείνωση των σχέσεών του με τους προμηθευτές. «Ζητούμε από την κυβέρνηση το μέτρο να μείνει ως έχει και να μην επεκταθεί σε άλλες κατηγορίες. Αν αυτό συμβεί, θα υπάρξει μεγαλύτερος κίνδυνος για τις σχέσεις μεταξύ λιανεμπορίου και προμηθευτών», προειδοποίησε από τους Δελφούς ο κ. Παντελιάδης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Μαρινάκης: 3 πυλώνες πολιτικής για την αντιμετώπιση της ακρίβειας

Αναγνωστόπουλος: Παρέρχεται ο χρόνος για ορισμένα έκτακτα μέτρα κατά της ακρίβειας

gazzetta
gazzetta reader insider insider