«Χτίζουν» άμυνες τα σούπερ μάρκετ στη σκιά των πληθωριστικών πιέσεων – Οι προτεραιότητες του κλάδου για το 2024

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Χτίζουν» άμυνες τα σούπερ μάρκετ στη σκιά των πληθωριστικών πιέσεων – Οι προτεραιότητες του κλάδου για το 2024
Σε θέση μάχης η οργανωμένη λιανική ενόψει της νέας χρονιάς κι ενώ πληθαίνουν οι προκλήσεις. Τα επόμενα βήματα για τις αλυσίδες καθώς εντείνεται ο ανταγωνισμός και οι πληθωριστικές πιέσεις καλά κρατούν. Η λίστα των προτεραιοτήτων για τους βασικούς «παίκτες» της αγοράς.

Αντιμέτωπο με μια σειρά σημαντικών προκλήσεων θα βρεθεί και το 2024 το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, γεγονός που κρίνει ως επιτακτική ανάγκη την ανάπτυξη γρήγορων αντανακλαστικών από το σύνολο των σούπερ μάρκετ προκειμένου να βιώσουν όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα τους κραδασμούς που διαμορφώνουν οι ιδιαίτερες συνθήκες της τρέχουσας συγκυρίας.

«Δεν πνιγόμαστε στο χρήμα παρ’ όλα αυτά ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων επενδύει πολλά», ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα του 14ου συνεδρίου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ο Διευθύνων Σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, ενώ περιγράφοντας τα προβλήματα του κλάδου τη δεδομένη στιγμή, πέραν των επιπλοκών που δημιουργούν οι πληθωριστικές πιέσεις, στάθηκε στα μεγάλα διοικητικά βάρη που καλούνται να «σηκώσουν» τα σούπερ μάρκετ λόγω της πληθώρας των ρυθμίσεων και των υπουργικών αποφάσεων που υποχρεούνται να εφαρμόσουν, καθώς και στην σχεδόν παγιωμένη αντίληψη των καταναλωτών ότι τα σούπερ μάρκετ αισχροκερδούν.

«Τα σούπερ μάρκετ βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Τζίροι υπάρχουν αλλά όχι κερδοφορία και αυτό μπορεί κανείς να το επιβεβαιώσει αν δει τους ισολογισμούς των επιχειρήσεων», σημείωσε από την πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής της αλυσίδας Δ. Μασούτης, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης. «Δηλώνουμε όμως όλοι παρόντες», έσπευσε να επισημάνει, προσθέτοντας πως «εμείς θα συνεχίσουμε να παλεύουμε».

Διαβάστε ακόμα: Ακρίβεια: Διετής «πυρετός» στα τρόφιμα - Ποια προϊόντα έχουν εκτοξευτεί από το 2021

Απόλυτη προτεραιότητα η εύρεση προσωπικού…

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στο πλαίσιο των εργασιών του συνεδρίου, ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ και καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γεώργιος Δουκίδης, το μεγαλύτερο «αγκάθι» που αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα είναι η έλλειψη εργαζομένων, πρόβλημα το οποίο συναντάται και σε άλλους κλάδους της οικονομίας όπως ο τουρισμός και η εστίαση. Αυτόματα, λοιπόν, γίνεται αντιληπτό πως υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητα της οργανωμένης λιανικής για τη νέα χρονιά είναι η εύρεση προσωπικού.

Με το ανθρώπινο δυναμικό να αποτελεί την πραγματική ατμομηχανή ανάπτυξης για κάθε επιχείρηση, ολοένα και περισσότεροι παράγοντες της αγοράς που βλέπουν το πρόβλημα να παίρνει μεγάλες διαστάσεις, εκφράζουν έντονη ανησυχία για το μέλλον, εκφράζοντας ρεαλιστικούς φόβους για ακόμη μεγαλύτερη διόγκωσή του τα επόμενα χρόνια.

«Το 2022 έφυγαν 878 άτομα από την ΑΒ Βασιλόπουλος. Δεν μιλάμε για 878 θέσεις εργασίας που χάθηκαν. Δεν βρίσκουμε προσωπικό να στελεχώσουμε τα καταστήματά μας και τις αποθήκες μας», εξηγούσε τον περασμένο Σεπτέμβριο ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας, αποσαφηνίζοντας τους λόγους για τους οποίους η αλυσίδα κατέγραψε μείωση του προσωπικού της. «Σύμφωνα με έρευνα που κάναμε, το 87% των εργαζομένων μας είναι ευχαριστημένοι και δεν επιθυμούν να φύγουν», είχε επισημάνει τότε ο κ. Λαβίδας για να συμπληρώσει πως η αλυσίδα επιχειρεί να μειώσει το πρόβλημα και μέσω της μεταβολής αρκετών συμβάσεων σε πλήρους απασχόλησης, από μερικής.

Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε τον περασμένο Μάιο και ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, αναφερόμενος στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η αλυσίδα METRO AEBE ως προς τη στελέχωση των καταστημάτων. Όπως είχε δηλώσει τότε, το 2022 οι εισροές νέων εργαζομένων στην εταιρεία ανέρχονταν σε 2.048 ενώ οι αποχωρήσεις σε 2.236, σε ένα σύνολο που αριθμεί 11.500 εργαζομένους και με τις κενές θέσεις εργασίας -την περασμένη άνοιξη- να απαριθμούνται σε 1.147, που στην πλειοψηφία τους αφορούσαν σε θέσεις μόνιμης και πλήρους απασχόλησης.

… αλλά υπάρχουν κι άλλες

Σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, η βαριά σκιά που ρίχνει ο επίμονος πληθωρισμός στην ελληνική οικονομία και δη στις ελληνικές επιχειρήσεις, υποχρεώνει τα σούπερ μάρκετ να θέσουν μια δέσμη επιπλέον προτεραιοτήτων, με στόχο την άμεση υλοποίησή τους.

Στην… καυτή λίστα και στη σκιά του έντονου ανταγωνιστικού περιβάλλοντος που διέπει την οργανωμένη λιανική φιγουράρουν η μείωση του κόστους λειτουργίας, η διαχείριση των ανατιμήσεων και η ενίσχυση των πωλήσεων.

Παράλληλα, στη μάχη της καθημερινότητας τα σούπερ μάρκετ θέτουν ως κορυφαία προτεραιότητα την εξυπηρέτηση των πελατών τους μέσω της ομαλής λειτουργίας της αγοράς, η οποία ωστόσο απαιτεί διαρκώς νέες επενδύσεις για την αναβάθμιση των δικτύων διανομών και πωλήσεων.

Σε ένα ταχύτατα μεταλλασσόμενο περιβάλλον, όπως εξήγησε ο καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου και μέλος του Συμβουλίου Νομισματικής Πολιτικής της Τράπεζας της Ελλάδος, Δημήτριος Σιδέρης, η ψηφιακή μετάβαση του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων κρίνεται επιτακτική ανάγκη ενώ στις σημαντικές προκλήσεις για τα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνεται και το στοίχημα της μετάβασής τους σε ένα υπόδειγμα περιβαλλοντικά βιώσιμης ανάπτυξης.

Ο κλάδος των σούπερ μάρκετ σε αριθμούς

Σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων έχει σημαντική συνεισφορά στην ελληνική οικονομία, με συμβολή στο ΑΕΠ άνω του 3,8%.

Πρόκειται για έναν κλάδο με σωρευτικό κύκλο εργασιών άνω των 13 δισ. ευρώ, τον οποίο μοιράζονται περισσότερες από 50 αλυσίδες με περισσότερα από 3.800 καταστήματα, στα οποία απασχολούνται περισσότεροι από 90.000 εργαζόμενοι.

Τέλος, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα δρομολογεί παραγωγικές επενδύσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ ανά έτος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider