Υπερταμείο: Ξεκινά η αξιοποίηση 22 Περιφερειακών Αεροδρομίων μέσω Παραχώρησης/ΣΔΙΤ - «Μπαράζ» αναβάθμισης υποδομών

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Μοιράσου το
Υπερταμείο: Ξεκινά η αξιοποίηση 22 Περιφερειακών Αεροδρομίων μέσω Παραχώρησης/ΣΔΙΤ - «Μπαράζ» αναβάθμισης υποδομών
(Η ΕΕΣΥΠ αναζητάει συμβούλους που θα «τρέξουν» τη διαδικασία αξιοποίησης των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων. Ποιος είναι ο ρόλος τους. Μετά τα «14» της Fraport Greece, εκσυγχρονίζονται Καστέλι, Πάρος, Νάξος και άλλες υποδομές. Ο διαγωνισμός για την Καλαμάτα και η είσοδος του ΔΑΑ στο ΧΑ.

Προς… «απογείωση» είναι πλέον επισήμως και η διαδικασία αξιοποίησης των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του «Υπερταμείου», πλην του αερολιμένα Καλαμάτας, για τον οποίον, ως γνωστόν, «τρέχει» ξεχωριστός διαγωνισμός.

Το «Υπερταμείο» δημοσίευσε διεθνή πρόσκληση για την επιλογή οικονομικού, τεχνικού και νομικού συμβούλου που θα συνδράμει στη διαγωνιστική διαδικασία για τη μακροχρόνια παραχώρηση των εν λόγω υποδομών. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελλόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Η αξιοποίηση των αεροδρομίων μέσω της παραχώρησης της λειτουργίας τους (μαζί με απαραίτητες σημαντικές επενδύσεις) θα γίνει με δομή σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (PPP structure) ή/και παραχώρησης. Ο σύμβουλος καλείται να παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες με στόχο να «χτιστεί» η δομή της σχετικής σύμβασης και να παραχωρηθούν τα δικαιώματα διαχείρισης σε στρατηγικό επενδυτή (παραχωρησιούχος). Πάντως, ακόμα χρειάζεται χρόνος ωρίμανσης καθώς οι προσφορές για τους συμβούλους έχουν οριστεί για τις 6 Φεβρουαρίου 2023.

Τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις και σημαντικές ενέργειες αναβάθμισης, υπάρχουν και αεροδρόμια που θεωρούνται χαμηλής κίνησης, σε όχι ιδιαίτερα τουριστικές περιοχές, ενώ σε κάποια εμπλέκεται και ο στρατιωτικός παράγοντας. Ωστόσο, υπάρχουν και «φιλέτα», σε περιοχές υψηλού τουρισμού (π.χ. Πάρος, Νάξος κ.α.), αεροδρόμια που ήδη γίνονται εργασίες εκσυγχρονισμού ή έχουν γίνει σχετικοί διαγωνισμοί (τα δύο προηγούμενα αλλά και σε Χίο, Σύρο κ.λπ.), αερολιμένες με αναβαθμισμένο πλέον γεωπολιτικό status (π.χ. Αλεξανδρούπολη). Δεδομένου ότι κάποια είναι υψηλής προβολής και άλλα χαμηλότερης, παλιότερα υπήρχαν σκέψεις για χωρισμό τους σε clusters, ενώ στην συνέχεια ακούστηκαν σενάρια για παραχώρησή τους ως ενιαίο «πακέτο». Ωστόσο, αυτό θα φανεί στην πορεία και αναλόγως των υποδείξεων και των συμβούλων, αλλά και από το ενδιαφέρον που θα προκύψει από πλευράς επενδυτών ή και των τυχόν παραχωρήσεων από πλευράς Δημοσίου (π.χ. φορολογικά κίνητρα κ.α.). Προφανώς βέβαια, ακόμα είναι νωρίς και δεν αναμένονται άμεσα εξελίξεις.

«Μπαράζ» αναβαθμίσεων στα αεροδρόμια της χώρας

Γενικότερα πάντως, «τρέχουν» διαδικασίες αναβάθμισης των εγχώριων αεροδρομίων της χώρας, μετά και τις παλιότερες σημαντικότατες κινήσεις εκσυγχρονισμού στα 14 αεροδρόμια της Fraport. Για παράδειγμα, στις 15/12 εκπνέει το περιθώριο υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάπτυξη του αεροδρομίου της Καλαμάτας, όπου ακούγονται διάφοροι υποψήφιοι επενδυτές (ΤΕΜΕΣ – Κωνσταντακόπουλος και Aegean – Βασιλάκης, αλλά και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR, Fraport Greece και άλλα σχήματα, πάντα όμως σε επίπεδο φημολογίας). Επίσης, σε ποσοστό σχεδόν 20% έχουν προχωρήσει εργασίες (η στήλη BackStory είχε αναφερθεί σε διψήφια πρόοδο, περί το 18%, προ διμήνου) στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου της Κρήτης από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR. Επιπρόσθετα, γίνονται έργα αναβάθμισης σε διάφορα αεροδρόμια, ενώ, όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr, επίκειται η διαδικασία εισαγωγής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο ως προς το ποσοστό του ΤΑΙΠΕΔ (30%), ενώ γίνονται διάφορες ζυμώσεις με την κοινοπραξία που έχει το management υπό την PSP Investments με 40% (το Υπερταμείο ελέγχει 25%, ο όμιλος Κοπελούζου 5%). Κατά συνέπεια, υπό καλές συνθήκες, σε λίγα χρόνια θα έχει αλλάξει άρδην ο χάρτης των υποδομών στα ελληνικά αεροδρόμια.

Ο ρόλος των συμβούλων

Η ανάθεση αναμένεται να περιλαμβάνει (ενδεικτικά), την ανασκόπηση της τρέχουσας κατάστασης των 22 αεροδρομίων από οικονομική, επιχειρησιακή και νομική άποψη, αξιολόγηση, αποτίμηση, κατάρτιση Επιχειρηματικού Σχεδίου – Οικονομικού Μοντέλου, προετοιμασία έκθεσης με την πρόταση βέλτιστης (ανα)διάρθρωσης από πλευράς του οικονομικού συμβούλου με στόχο τη μεγιστοποίηση της αξίας, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα εκκρεμή ζητήματα (π.χ. δαπάνες που χρειάζονται, πιθανοί επιχειρησιακοί, περιφερειακοί, στρατιωτικοί και οικονομικοί περιορισμοί κ.λπ.), σύνταξη εκθέσεων & προτάσεων προς υποβολή στο Δ.Σ. κ.λπ., γενικότερα δηλαδή κάθε αρωγή προς το Υπερταμείο στην υλοποίηση της προτεινόμενης αναδιάρθρωσης και στις διαδικασίες του διαγωνισμού για τη χορήγηση δικαιωμάτων παραχώρησης για τα 22 Περιφερειακά Αεροδρόμια. Προφανώς, θα αναλάβει να αξιολογήσει τα αεροδρόμια, τις πιθανές εναλλακτικές αξιοποίησης αλλά και τυχόν ζητήματα – εμπλοκές που μπορεί να υπάρχουν λόγω π.χ. της παρουσία στρατιωτικών εγκαταστάσεων. Και βέβαια, να συνδράμει την ΕΕΣΥΠ στο πλαίσιο όχι μόνο της αξιολόγησης της υπάρχουσας υποδομής ή της Οικονομικής αξιολόγησης, αλλά και στη β’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση σύμβαση ΣΔΙΤ/Παραχώρησης, αναζητώντας ενδιαφερόμενους επενδυτές, προετοιμάζοντας τεύχη δημοπράτησης κ.α.

Ο τεχνικός σύμβουλος θα προχωρήσει, μεταξύ άλλων, σε εκτίμηση τεχνικής κατάστασης υφιστάμενων εγκαταστάσεων, αξιολόγηση της κατάστασης αδειοδότησης / αδειών, σε ανάλυση και αξιολόγηση των δραστηριοτήτων και της υποδομής πολιτικής και στρατιωτικής αεροπορίας που χρησιμοποιούνται από καθεμία από τις δύο δραστηριότητες, σε εκτίμηση της υπάρχουσας χωρητικότητας του αεροδρομίου (εναέριος χώρος, διάδρομοι προσγείωσης, στάσεις, τερματικός σταθμός επιβατών κ.α.), σε ανάλυση ιστορικής δυναμικής κυκλοφορίας κ.α). Ενώ, σε συνεργασία με τον Οικονομικό Σύμβουλο, θα προβούν σε αξιολόγηση της υφιστάμενης διοίκησης και λειτουργιών, σε επιχειρησιακή και οικονομική ανάλυση / αξιολόγηση (επιχειρησιακά σχέδια, προϋπολογισμός, αεροναυτικά έσοδα και έσοδα από το Ταμείο Ανάπτυξης Αεροδρομίων, υφιστάμενοι μισθωτές, έσοδα από εμπορικές δραστηριότητες, άλλες πηγές εσόδων, σχέδια συντήρησης και κεφαλαίου). Η σύμβαση θα έχει διάρκεια 30 μηνών, συνολική αξία 1,1 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Υπερταμείο: Επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ έως το 2024 – Οι συμμετοχές σε Ακίνητα, Δημόσιο και Folli Follie