ΑΒΑΞ: Η «προίκα» των Παραχωρήσεων, η αναδιάρθρωση δανεισμού και τα «πωλητήρια»

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΑΒΑΞ: Η «προίκα» των Παραχωρήσεων, η αναδιάρθρωση δανεισμού και τα «πωλητήρια»
Ποιο είναι το νέο μοντέλο που προωθεί η κατασκευαστική μέσω της ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις. Η αποτύπωση της αξίας των 500 εκατ. ευρώ, τα έργα που θα μπούνε στο «καλάθι». «Πωλητήριο» στη «Γέφυρα», ενδέχεται και στην Κύπρο. Πώς επηρεάζεται θετικά η χρηματοοικονομική εικόνα του γκρουπ. Αναδιάρθρωση δανεισμού το 2023.

Ιδιαίτερα αναβαθμισμένο ρόλο αναμένεται να έχει ο τομέας παραχωρήσεων στον κατασκευαστικό όμιλο ΑΒΑΞ, μέσω της διακριτής οντότητας ΑΒΑΞ Παραχωρήσεων στην οποία θα εισφερθούν τα οδικά assets – «φιλέτα», τόσο για την ανάδειξη της αξίας των συμμετοχών της εισηγμένης στο «κομμάτι» αυτό, όσο και ευρύτερα για την χρηματοοικονομική «εικόνα» του γκρουπ μέσω και αναδιάρθρωσης συνολικά του δανεισμού, όπως άλλωστε από παλιότερα έχει αναφέρει το insider.gr.

Σε ένα καθεστώς δημιουργίας μιας πιο αυτόνομης θυγατρικής, μέρος του δανεισμού του ομίλου μπορεί να μεταφερθεί στον τομέα παραχωρήσεων (που δύναται να «σηκώσει» δανεισμό) με τη μητρική να παίρνει ανάλογες ανάσες στο χρηματοοικονομικό μέτωπο, με ότι αυτό θετικό μπορεί να σημαίνει για την «εικόνα» της, την εξυπηρέτηση του δανεισμού, την προώθηση επενδύσεων, τη διεκδίκηση νέων διαγωνισμών και έργων κ.α. Την ίδια ώρα, όπως έχει αποκαλύψει από την Παρασκευή το πρωί το insider.gr και η στήλη BackStory, η ΑΒΑΞ προχωρά στην ρευστοποίηση «ώριμων» περιουσιακών στοιχείων όπως το μερίδιο 20,5% στη «Γέφυρα», ενώ «ανοιχτό» είναι το θέμα ανάλογων κινήσεων στην Κύπρο.

Ποιες συμμετοχές θα «γεμίσουν το καλάθι»

Στην εταιρεία ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις, στα πρότυπα ανάλογων κινήσεων που έχουν κάνει όμιλοι όπως η ΑΚΤΩΡ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ΑΒΑΞ εισφέρει μερίδια σε συμβάσεις παραχώρησης, κυρίως οδικές.

Βασικά assets στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΑΒΑΞ είναι η Αττική Οδός με μερίδιο 34,21%, η Μαρίνα Λεμεσού μερίδιο 33,50%, η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου με ποσοστό συμμετοχής 20,53%, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου με μερίδιο 23,61%, η Ολυμπία Οδός ποσοστό με 19,10%, ο Αυτοκινητόδρομος Μορέας με 15,00%, Διάφοροι Χώροι Στάθμευσης Αυτοκινήτων (σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη) μερίδιο κάτω του 20% κ.α.

Ωστόσο, η ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις θα έχει ως βασική «προίκα» συμμετοχές όπως αυτή στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος), τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, σε επόμενη φάση το οδικό ΣΔΙΤ «Fly Over» Θεσσαλονίκης (αναμένονται και υπογραφές προσεχώς) των 370 εκατ. ευρώ όπου η ΑΒΑΞ έχει ποσοστό 50% (το υπόλοιπο η Μυτιληναίος), ενώ μελλοντικά θα «μπούνε στο καλάθι» συμμετοχές από τυχόν Παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ κερδίσει η κατασκευαστική σε άλλους διαγωνισμούς.

«Πωλητήριο» στη «Γέφυρα», ερωτηματικό ο «Μορέας»

Ερωτηματικό αποτελεί η συμμετοχή στον Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη) καθώς πέρα του ότι πρόκειται για μικρό ποσοστό, η φύση του επιδοτούμενου, λόγω χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου, οδικού άξονα είναι τέτοια που δεν αλλάζει κατά πολύ τα δεδομένα. Ωστόσο, όπως ανέφερε την Παρασκευή η στήλη BackStory, η ΑΒΑΞ θα πουλήσει τη συμμετοχή της στην «Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο» (20,53%), αποτίμησης περί τα 60 εκατ. ευρώ, στους μετόχους της κοινοπραξίας (Vinci με περίπου 57,45% και ΕΛΛΑΚΤΩΡ με 22,02%). Άλλωστε, όπως έχουμε και πρόσφατα αναφέρει, όπως έγινε και με τη Volterra, η εταιρεία είναι «ανοιχτή» σε ενδεχόμενο πώλησης μεριδίων σε παραχωρήσεις που θεωρεί «ώριμες», ότι έχουν κάνει κύκλο, οπότε, έρχεται η ώρα της ρευστοποίησης ώστε τα κεφάλαια αυτά να χρησιμοποιηθούν σε άλλα projects και διαγωνισμούς. Για την Αττική Οδό προφανώς δεν μπορεί για την ώρα να γίνει λόγος καθώς «τρέχει» διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης.

Αξίζει πάντως να αναφέρουμε ότι, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, η ΑΒΑΞ δεν θα έλεγε «όχι» σε πρόταση για πωλήσεις και άλλων συμμετοχών σε παραχωρήσεις, είτε στην Ελλάδα (εκτός από τις «καλές» οδικές), είτε και στην Κύπρο. Για παράδειγμα, πληροφορίες από την Κύπρο αναφέρουν ότι υπάρχει ενδιαφερόμενος όχι μόνο για το μερίδιο της ΑΒΑΞ στο μεγάλο project ανάπτυξης στη Μαρίνα Λεμεσού, αλλά και για ολόκληρη την επένδυση. Εάν προχωρήσουν σχετικές διεργασίες, προφανώς και η κατασκευαστική θα συζητήσει την «έξοδό» της έναντι αντιτίμου που βέβαια θα την ικανοποιεί.

Η «αξία» του μισού δις ευρώ, η αναδιάρθρωση δανεισμού

Σημειώνεται ότι με στοιχεία 6μήνου 2022 η «αξία» των συμμετοχών της ΑΒΑΞ σε παραχωρήσεις ανέρχεται σε επίπεδα άνω των 500 εκατ. ευρώ (ειδικότερα στα 515 εκατ.), συνυπολογίζοντας όμως και το μερίδιο σε «Γέφυρα» και «Μορέα». Το «καλάθι» αυτό όμως μπορεί να αποτελέσει και μοχλό βελτίωσης της χρηματοοικονομικής εικόνας του γκρουπ. Η ύπαρξη ενός τέτοιου φορέα και η μεταφορά σε αυτόν των μεριδίων από διάφορες συμβάσεις παραχώρησης (απαιτεί βέβαια νομικές και τραπεζικές διαδικασίες που είναι προχωρημένες) θα «τραβήξει» και από τη μητρική τον δανεισμό που αναλογεί στις παραχωρήσεις (τα ποσά που δανείστηκε η ΑΒΑΞ προκειμένου να εισφέρει μετοχικά στους παραχωρησιούχους), «ελαφρύνοντας» δηλαδή το συνολικό χρέος της ΑΒΑΞ. Έναντι της μετοχικής εισφοράς της σε παραχωρήσεις, η εισηγμένη έχει πάρει ομολογιακά δάνεια. Να σημειωθεί ότι σε επίπεδο εταιρείας, βάσει στοιχείων 6μήνου 2022 που δημοσίευσε η ΑΒΑΞ, σε συνεχιζόμενες δραστηριότητες ο ομολογιακός δανεισμός ήταν 353 εκατ. ευρώ (έναντι 380 εκατ. στις 31.12.2021).

Επί της ουσίας, θα πρόκειται για ενός τύπου αναδιάρθρωση δανεισμού, που θα αποτυπωθεί καλύτερα από το 2023, με καλύτερες προϋποθέσεις. Γενικότερα, ο συνολικός δανεισμός σε συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανέρχονταν στο 6μηνο στα 395 εκατ. ευρώ (290 εκατ. τα μακροπρόθεσμα δάνεια), ενώ το ταμείο ξεπερνούσε τα 60 εκατ. ευρώ.

Οι εγγυήσεις

Επίσης, στο «όνομα» των Παραχωρήσεων, δηλαδή με εγγύηση τα μερίδια αυτά που έχουν σταθερά έσοδα και ροές από διόδια και μερίσματα, η ΑΒΑΞ θα μπορεί να δανειστεί ευρύτερα, να εκδώσει ομολογιακά δάνεια κ.α. με ευνοϊκότερους όρους. Και αυτά πέραν από την ανάδειξη ενός σημαντικού μέρους της αξίας αυτών των παραχωρήσεων η οποία στην παρούσα φάση δεν καταγράφεται στον ενοποιημένο ισολογισμό, μειώνοντας έτσι τα Ίδια Κεφάλαια του ομίλου. Η ύπαρξη ξεχωριστού φορέα, ο οποίος θα αποτυπώνει την πλήρη αξία και τις συνδεδεμένες υποχρεώσεις του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων του ομίλου, όπως αναφέρουν αναλυτές και στελέχη της χρηματιστηριακής αγοράς, διευκολύνει την άντληση κεφαλαίων μέσω της έκδοσης ομολόγου με εγγύηση τις ίδιες τις παραχωρήσεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider