«Ψήνονται» deals (και) στις μικρές κατασκευαστικές – Ο Δ. Κούτρας, η Δομική Κρήτης και η «πίτα» των υποδομών

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Ψήνονται» deals (και) στις μικρές κατασκευαστικές – Ο Δ. Κούτρας, η Δομική Κρήτης και η «πίτα» των υποδομών
Κινητικότητα καταγράφεται το τελευταίο χρονικό διάστημα στις τάξεις και των μικρότερων ή μικρομεσαίων κατασκευαστικών ομίλων. Το σενάριο για Κούτρα – Δομική Κρήτης με συμμετοχή ομίλου ελληνοκυπριακών συμφερόντων. Τα μεγάλα projects και οι ανακατατάξεις στον κλάδο ενεργοποιούν αντανακλαστικά εγχώριων και ξένων «δυνάμεων». Οι μικρομεσαίοι προσδοκούν σε μερίδια και υπεργολαβίες.

Κινητικότητα καταγράφεται το τελευταίο χρονικό διάστημα στις τάξεις και των μικρότερων (ή μικρομεσαίων) κατασκευαστικών ομίλων, πέραν δηλαδή του κλαμπ των ισχυρών του τομέα υποδομών (ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, INTRAKAT αλλά και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ). Η… ενεργητικότητα αυτή διαχέεται τόσο προς την κατεύθυνση της (προσπάθειας) διεκδίκησης μεριδίων από το μεγάλο «πακέτο» των υποδομών δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ που δημοπρατούνται ή αναμένεται να υλοποιηθούν (και μέσω Ταμείου Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ κ.α.), είτε απευθείας είτε μέσω υπεργολαβιών από τους μεγάλους του κλάδου, όσο όμως και σε επίπεδο περαιτέρω ενίσχυσης, χρηματοοικονομικής, στελεχιακής και μετοχικής («οχήματα» ή μη). Ξεκινώντας ανάποδα, από το τελευταίο, όπως ανέδειξε και χτες η στήλη «BackStory», εσχάτως κυκλοφορούν σενάρια για επικείμενες εξελίξεις σε μικρότερους ομίλους του χώρου. Ένα από αυτά μάλιστα, όπως αναφέραμε, εμπλέκει ιστορικό στέλεχος χώρου με τρίτους επιχειρηματίες και περιφερειακή εισηγμένη του κλάδου.

Οι φήμες για νέα deals

Οι σχετικές πληροφορίες κάνουν λόγο για επαφές του Δ. Κούτρα με στόχο την «είσοδό» τουςστην εισηγμένη εταιρεία Δομική Κρήτης, συμφερόντων Συνατσάκη. Αλλωστε, ο Δ. Κούτρας δεν έχει πλέον λόγο περαιτέρω παρουσίας στην Intrakat μετά τις τελευταίες μετοχικές εξελίξεις στην εισηγμένη (είσοδος εφοπλιστών), αναζητούσε λύση για την παραχώρηση του ποσοστού του (κάπου 6%-8%). Έτσι «κοιτάζει» προς την πλευρά της εταιρείας με έδρα την Κρήτη ενώ κατά τις ίδιες πηγές η τυχόν συμφωνία θα περιλαμβάνει και έτερο επιχειρηματία, ο οποίος φέρεται να έχει προέλευση από την Κύπρο και να κάνει δουλειές στα Εμιράτα. Μάλιστα, οι ίδιες φήμες σημειώνουν ότι πρόκειται για εταιρεία που είχε συνεργαστεί με την Intrakat για την διεκδίκηση, ανεπιτυχώς, άλλου διαγωνισμού στο παρελθόν (Wade Adams, στις υποδομές Ελληνικού) ή και βολιδοσκοπούσε να αποκτήσει το ποσοστό Κόκκαλη (Intracom Holdings) που τελικά κατέληξε στη Winex. Εφόσον όλα αυτά έχουν βάση και βέβαια γίνει deal, η Δομική θα μπορούσε να αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση καθώς έχει τεχνογνωσία αλλά και «βάση» σε μια περιοχή που προχωρούν μεγάλες αναπτύξεις (ΒΟΑΚ, αεροδρόμια, ακίνητα, ενέργεια, τουρισμός κ.α.). Ωστόσο, μένει να φανεί η τελική κατάληξη των διεργασιών – επαφών, όπως πάντα πρέπει να συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, ενώ υπήρξαν και κάποιες πληροφορίες περί «μετακόμισης» της έδρας της Δομικής στην Αθήνα, αν και όλα αυτά θα ξεκαθαρίσουν προσεχώς.

Επιπρόσθετα, όπως επίσης σημείωσε χτες η στήλη, αμερικανικό fund θέλει να εισέλθει στην ελληνική αγορά των υποδομών και μέσα από τον κατασκευαστικό κλάδο να διεισδύσει στον τομέα των ΑΠΕ και όχι μόνο, αλλά όχι μέσω των ισχυρών. Μάλιστα, οι ίδιες φήμες σημείωναν ότι έχει κάνει και τις πρώτες επαφές με τη διοίκηση εταιρείας, η οποία τυγχάνει και μικρομεσαία εισηγμένη στο ΧΑ.

Αξίζει δε να αναφέρουμε ότι έχουν ανακύψει και άλλες φήμες για deals που αφορούν μικρομεσαίους του κλάδου, ωστόσο, για την ώρα δεν υπάρχει μεγαλύτερη περισσότερη πληροφόρηση ή κάτι συγκεκριμένο. Προφανώς, το «άνοιγμα του παιχνιδιού» έχει αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον κάποιων «παικτών» ενώ ίσως άλλες πλευρές να αναζητούν παράλληλα και «οχήματα» για το ΧΑ μαζί με τις επιχειρηματικές συνέργειες.

Η διεκδίκηση μεριδίων από την «πίτα» των υποδομών

Όμως, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, γενικότερα οι εταιρείες του τεχνικού κλάδου, πέραν των 5 ισχυρών, προσβλέπουν σε «κομμάτι» από την «πίτα» των έργων, ή έστω σε υπεργολαβίες, από τα μεγάλα projects που προωθούνται (δημόσια έργα, ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις κ.α.) σε όλους τους τομείς των υποδομών (όχι μόνο οδικές). Μπορεί τα περιθώρια επιτυχίας, ιδίως με αυτόνομη κάθοδο σε διαγωνισμό (κατά βάση δημόσιο, γιατί ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις απαιτούν χρηματοδοτική ισχύ ή συνεργασίες), αλλά και δευτερευόντως μέσω συμμαχιών, να μην είναι μεγάλα, ωστόσο, τα γκρουπ επιχειρούν να πάρουν μικρά έστω μερίδια.

Άλλωστε, υπάρχουν οι υπεργολαβίες, ιδιωτικές αναπτύξεις, περιφερειακά έργα, μικρότερου προϋπολογισμού διαγωνισμοί σε Αθήνα και Περιφέρεια, ΣΔΙΤ (ήδη κάποιες εταιρείες εκεί έχουν δώσει το «παρών») και άλλα προς διεκδίκηση projects από τα οποία η «περιφέρεια» του κατασκευαστικού κλάδου φιλοδοξεί να αποσπάσει μερίδια.

Έτσι, σχήματα όπως η ΕΚΤΕΡ, η ΤΕΚΑΛ, η Ιντερκάτ, η Θεμέλη, η Δομική, η Χρ. Κωνσταντινίδης, εδώ και κάμποσο χρόνο η Redex του ομίλου Κοπελούζου (βέβαια μπορεί να είναι εκτός «Big 5» αλλά έχει αποκτήσει ισχύ τα τελευταία χρόνια), η ΕΡΓΟΚΑΤ και άλλες ακόμα επιχειρούν να δοκιμάσουν την τύχη τους σε μεγάλους διαγωνισμούς, όπου βέβαια έχουν να αντιμετωπίσουν τους ισχυρούς και τις συνήθως καλύτερες προσφορές τους (χαμηλότερες εκπτώσεις). Σε κάποιες περιπτώσεις έχουν καταφέρει να «μπούνε σφήνα» στους ισχυρούς, κυρίως σε μικρότερου μεγέθους ή/και περιφερειακά έργα, στις περισσότερες όμως περιπτώσεις είτε δεν τα καταφέρνουν είτε στην πορεία «χάνουν» συμβάσεις (αν και είχαν δώσει καλύτερη προσφορά) λόγω προβλημάτων – ελλείψεων σε χρηματοοικονομικό ή τεχνικό σκέλος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αττική Οδός: Στις 230.000 διελεύσεις η μέση ημερήσια κυκλοφορία, «διέγραψε» την πανδημία – Το «παζλ» των επεκτάσεων

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Πώς ενισχύεται το χρηματοοικονομικό προφίλ – Οι νέες κινήσεις με τα ομόλογα και τα οφέλη

gazzetta
gazzetta reader insider insider