Σπ. Πατέρας (ΟΣΕ): Πώς προχωρούν τα μεγάλα projects στον Σιδηρόδρομο – Στις «ράγες» το ΣΔΙΤ της Β. Ελλάδας

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σπ. Πατέρας (ΟΣΕ): Πώς προχωρούν τα μεγάλα projects στον Σιδηρόδρομο – Στις «ράγες» το ΣΔΙΤ της Β. Ελλάδας
Μέχρι το τέλος του 2022 επιχειρεί ο ΟΣΕ να «βγάλει προκήρυξη για «κομμάτι» της ανάταξης του δικτύου, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Οι προσλήψεις, η βελτίωση της εικόνας και ο ψηφιακός μετασχηματισμός.

Έως το τέλος του 2022 και από τη Βόρεια Ελλάδα, όπως έχει από καιρό αποκαλύψει το insider.gr, θα ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την ανάταξη του βασικού – κεντρικού σιδηροδρομικού δικτύου, συνολικής εκτιμώμενης αξίας περίπου 1,2 δις ευρώ. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, στο πλαίσιο της 86ης ΔΕΘ, μέχρι τα τέλη του έτους ο ΟΣΕ ευελπιστεί να προκηρύξει το πρώτο ΣΔΙΤ για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου, που ως γνωστόν θα «σπάσει» σε 3 «κομμάτια».

Τα 3 «κομμάτια» της ΣΔΙΤ 1,2 δισ. ευρώ

Ο κ. Πατέρας επισήμανε ότι για την καλύτερη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου και την επίλυση των προβλημάτων είναι αναγκαία η προώθηση των σχετικών διαγωνισμών ανάταξης του δικτύου μέσα από τα τρία προγραμματισμένα έργα Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 130 εκατ. θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα από τα κρατικά ταμεία σε βάθος δεκαετίας.

Ως γνωστόν, το έργο της αναβάθμισης και συντήρησης του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, μέσω τριών ξεχωριστών συμβάσεων - εργολαβιών που σχεδιάζεται να δημοπρατηθούν ως ΣΔΙΤ χωρίζεται σε 3 τμήματα. Πρόκειται για το κομμάτι στη Βόρεια Ελλάδα, το Δίκτυο Αθήνα - Κιάτο και το Κύριο δίκτυο «Κεντρική Ελλάδα Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Βόρεια σύνορα».

Γιατί ξεκινάει η διαδικασία από τη Βόρεια Ελλάδα

Από τις συγκεκριμένες ΣΔΙΤ, πιο ώριμο φαίνεται το project που σχετίζεται με τη Βόρεια Ελλάδα, αφού το πρώτο έργο του πακέτου που θα προκηρυχθεί αναμένεται να είναι αυτό που αφορά το τμήμα Στρυμώνα- Αλεξανδρούπολης και Πλατέος- Φλώρινας, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ (50%-50% σε παρεμβάσεις ανάταξης και συντήρησης του δικτύου). Η συμβασιοποίηση του έργου αναμένεται να προχωρήσει ως το τέλος του 2023 ώστε ο ανάδοχος να μπορεί να «πιάσει δουλειά» μέσα στο 2024. Σε επόμενη φάση θα προκηρυχθούν οι άλλες δύο ΣΔΙΤ, στα τμήματα Πειραιά- Θεσσαλονίκης- Ειδομένης - Προμαχώνα και Αεροδρομίου Αθήνας- Κορίνθου - Κιάτου, που αποτελούν τα δύο άλλα τμήματα της εν λόγω σιδηροδρομικής «ραχοκοκαλιάς».

Όπως από τις αρχές κιόλας του έτους έχει αναφέρει το insider.gr, ο λόγος για τον οποίον ο ΟΣΕ έχει προκρίνει χρονικά το τμήμα αυτό για να ξεκινήσει τις διαδικασίες είναι ότι το δίκτυο εκεί, δεν έχει άλλες εργολαβίες σε εξέλιξη, γεγονός που καθιστά την ωρίμανσή του από πλευράς φυσικού αντικειμένου και χρονοδιαγραμμάτων σαφέστερη και ασφαλέστερη λόγω απουσίας κατασκευαστικών αλληλοεπικαλύψεων τόσο στη φάση της ανάταξης και της αναβάθμισης, όσο και σε αυτή της συντήρησης.

Αναφορικά με τα άλλα δύο τμήματα, τον κεντρικό άξονα και το τμήμα από την Αθήνα προς την Πελοπόννησο, θα ακολουθήσουν στη πορεία, παράλληλα με τις εξελίξεις στο βόρειο τμήμα. Άλλωστε, στο δίκτυο προς την Πελοπόννησο (έως το Κιάτο) οι εργολαβίες ανάταξης και αναβάθμισης είναι πιο περιορισμένες σε έκταση και δρομολογούνται ήδη, κατά συνέπεια το έργο θα επικεντρωθεί κυρίως στη συντήρηση. Όσον αφορά στον μεγάλο κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα μέχρι τα σύνορα, δεδομένου ότι εκεί εξελίσσονται σημαντικές και μεγάλες εργολαβίες, θα καθοριστούν αναλόγως και της προόδου τους οι απαραίτητες χρονικά ενέργειες στο πλαίσιο του έργου ΣΔΙΤ, άρα και το σχετικό «timing» της δημοπράτησης.

Τα οφέλη

Σε κάθε περίπτωση, το σύνολο των παρεμβάσεων εκτιμάται ότι θα βελτιώσει αισθητά τις συνθήκες κίνησης στους άξονες που συνδέουν τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης με τα ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα, με τη διοίκηση τοι ΟΣΕ να εκτιμά η ότι η χωρητικότητα στους άξονες Θεσσαλονίκης- Προμαχώνα και Αλεξανδρούπολης- Ορμενίου, οι οποίοι είναι κομβικής σημασίας για τις ροές των εμπορικών φορτίων μέσω σιδηροδρόμου, μέχρι και θα δεκαπλασιαστεί.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός

Πέρα από το έργο της αναβάθμισης και συντήρησης του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, ιδιαίτερη σημασία έχει και project που σχετίζεται με τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό και την ψηφιοποίηση του ΟΣΕ αλλά και του Σιδηροδρόμου γενικότερα (συστήματα διαχείρισης εισιτηρίων και τηλεματικής με στόχο τουλάχιστον το 60% των επιβατών να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά εισιτήρια μέχρι το 2025, υποδομή για έξυπνους σταθμούς, υπηρεσίες πελατειακής εμπειρίας, διαδίκτυο υψηλών ταχυτήτων σε τρένα και σταθμούς και σύστημα τηλεματικής για την ενημέρωση των Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων και του επιβατικού κοινού) αλλά και ο διαγωνισμός για την επέκταση του προαστιακού προς τα Δυτικά (Λιόσια-Μέγαρα). Ήδη πάντως ο Οργανισμός προωθεί διαδικασίες με στόχο και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του.

Οι προσλήψεις

Επιπρόσθετα, βελτιωμένη εικόνα αναμένεται να παρουσιάζει από το 2023 η λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου και μέσω των δεκάδων προσλήψεων υπαλλήλων, που θα καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες σε προσωπικό αρμόδιο για την κυκλοφορία. Για τις συντηρήσεις στο δίκτυο, ο ΟΣΕ θα αξιοποιήσει και ποσό ύψους 20 εκατ. ευρώ από τον κρατικό «κορβανά», το οποίο αναμένεται να μπει στα ταμεία του Οργανισμού το φετινό φθινόπωρο και θα προστεθεί στα άλλα 20 εκατ., που διατέθηκαν την περασμένη άνοιξη. Πρόκειται, αθροιστικά, για το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί για έργα συντήρησης στο δίκτυο την τελευταία δεκαπενταετία.

Ως προς την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού στον Οργανισμό, ο κ. Πατέρας γνωστοποίησε ότι τον Μάρτιο αναμένεται να προχωρήσουν οι προσλήψεις 90 υπαλλήλων (σταθμαρχών και κλειδούχων), ενώ έχει προγραμματιστεί προκήρυξη, μέσω ΑΣΕΠ, άλλων 27 θέσεων τεχνικού προσωπικού. Αυτές αναμένεται να καλυφθούν έως το τέλος του 2023, ενώ μέσα στο 2024 προγραμματίζεται να προκηρυχθούν μέσω ΑΣΕΠ άλλες 100 θέσεις, με το προσωπικό αυτό να εντάσσεται στο δυναμικό του ΟΣΕ μέσα στο 2024.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Εκκλησία: Τι περιλαμβάνει η mega real estate επένδυση στο Σχιστό – Τα σχέδια για «Πύργους» και ο ρόλος του PPF

Φορολογικά κίνητρα άνω των 50 εκατ. ευρώ για την τόνωση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς 

Ρεύμα: Λάθος αναγραφή των χρεώσεων στους λογαριασμούς ορισμένων προμηθευτών

gazzetta
gazzetta reader insider insider