Απέκλεισε το ενδεχόμενο νέων ανατιμήσεων στο προϊοντικό του χαρτοφυλάκιο ως το τέλος του χρόνου η διοίκηση του ομίλου Σαράντη, κάνοντας λόγο για αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών.
«Δεν βλέπουμε άλλες ανατιμήσεις για το 2022, γιατί είναι ορατή μια ομαλοποίηση των τιμών των πρώτων υλών, ενώ σε πολλές περιπτώσεις κινούνται μάλιστα πτωτικά», εκτίμησε ο CFO & Deputy CEO του ομίλου, Κωνσταντίνος Ροζακέας, στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2022. Ο ίδιος επιβεβαίωσε ότι παρατηρείται μια αποκλιμάκωση του φαινομένου στο μέτωπο των πρώτων υλών, οι τιμές των οποίων ξεκίνησαν να παίρνουν την ανιούσα ήδη από τον Μάιο του 2021. Για τον όμιλο, οι πρώτες ύλες αφορούν στο 70-85% του συνόλου του κόστους, με την ενέργεια να καλύπτει ένα πολύ μικρό ποσοστό που δεν ξεπερνάει το 4,5%. «Οι τιμές της ενέργειας θα συνεχίσουν να κινούνται ανοδικά, αλλά εμείς δεν θα έχουμε σημαντικό πρόβλημα», σημείωσε ο κ. Ροζακέας.
Και μπορεί τα οικονομικά μεγέθη που ανακοινώθηκαν την Πέμπτη να αφορούν στους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους, ωστόσο ο κ. Ροζακέας αποκάλυψε ότι οι επιδόσεις του ομίλου κρίνονται ικανοποιητικές για το τρέχον – τρίτο – τρίμηνο, με τον ρυθμό ανάπτυξης να κινείται στα ίδια επίπεδα με τους προηγούμενους μήνες.
«Πολλοί στόχοι εξαγορών» σε Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη
Ερωτηθείς σχετικά με τα επόμενα βήματα της Σαράντης και κατά πόσο εξετάζει νέες εξαγορές, ο κ. Ροζακέας σημείωσε πως πράγματι υπάρχουν πολλοί «στόχοι» εξαγορών στις χώρες της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Ο όμιλος, άλλωστε, παραμένει πάντοτε προσηλωμένος στην υλοποίηση της στρατηγικής του για προσθήκη αξίας μέσω εξαγορών.
Προτεραιότητα η ολοκλήρωση της απόκτησης της πολωνικής Stella Pack
«Αυτό που μας ενδιαφέρει τώρα είναι να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες που αφορούν στην απόκτηση της Stella Pack. Αυτή είναι η προτεραιότητά μας», έσπευσε να επισημάνει ο κ. Ροζακέας.
Ήταν στις αρχές του περασμένου Μαρτίου όταν ο όμιλος ανακοίνωσε ότι προχώρησε στη σύναψη συμφωνίας για την εξαγορά του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της πολωνικής εταιρείας καταναλωτικών προϊόντων οικιακής χρήσης Stella Pack SA. Η ολοκλήρωση της εξαγοράς αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2022, καθώς εκκρεμεί η έγκριση των αρχών ανταγωνισμού στις χώρες δραστηριότητας της πολωνικής εταιρείας.
Η Stella Pack κατέχει ηγετική θέση στην παραγωγή και διανομή ειδών οικιακής χρήσης, με 25 χρόνια παρουσίας στις κατηγορίες συσκευασιών τροφίμων, σακουλών απορριμμάτων και εργαλείων καθαρισμού, καταγράφοντας ετήσιες πωλήσεις που ανέρχονται σε περίπου 65 εκατ. ευρώ.
Λόγω της ομοιογένειας του ομίλου Σαράντη με την εξαγορασθείσα εταιρεία, θα αξιοποιηθούν συνέργειες σε όλα τα επίπεδα της επιχείρησης, από τις πωλήσεις, τις διοικητικές υπηρεσίες, τις αποθήκες και τα εργοστάσια. Ως εκ τούτου, η εν λόγω εξαγορά αναμένεται να προσδώσει σημαντική προστιθέμενη αξία στο όμιλο και εκτιμάται ότι το 2023 το συνολικό EBITDA, συμπεριλαμβανομένων των συνεργειών, θα ανέλθει σε τουλάχιστον 12 εκ. ευρώ κατ’ έτος υπερκαλύπτοντας την πιθανώς αναμενόμενη κερδοφορία του JV κατά τουλάχιστον 150%.
Η πώληση της ELCA Cosmetics
Στις 15 Ιουνίου 2022 και μετά από 21 χρόνια επιτυχούς συνεργασίας, ο όμιλος προέβη στην πώληση του κατά 49% ποσοστού συμμετοχής της στο Joint Venture με την εταιρεία The Estée Lauder Companies, ELCA Cosmetics. Σύμφωνα με τη διοίκηση της Σαράντης, η κίνηση αυτή είναι ευθυγραμμισμένη με την go-to-market στρατηγική της εταιρείας Τhe Estée Lauder Companies, καθώς και με τη στρατηγική ανάπτυξης του ομίλου που βασίζεται στις βασικές και στρατηγικές δραστηριότητές του.
Το συνολικό τίμημα ανήλθε σε 55,2 εκατ. ευρώ. Στις 16 Ιουνίου καταβλήθηκε το ποσό των 14 εκατ. ευρώ, ενώ η αποπληρωμή θα πραγματοποιηθεί σε δυο ισόποσες δόσεις ύψους 20,6 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2025 και τον Ιανουάριο του 2028. «Το συμφωνηθέν τίμημα θεωρείται ιδιαίτερα ικανοποιητικό καθώς οριστικοποιεί τα δικαιούμενα ποσά μειώνοντας το ρίσκο του ομίλου από πιθανές μελλοντικές αρνητικές διακυμάνσεις του επιχειρηματικού περιβάλλοντος», σημειώνεται στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου. Ο όμιλος σκοπεύει να αξιοποιήσει τα εισερχόμενα κεφάλαια προκειμένου να υποστηρίξει το επενδυτικό του πρόγραμμα εξαγορών στον χώρο της στρατηγικής του δραστηριοποίησης. Επιπλέον, η αποδέσμευσή του πό την κοινοπραξία του δίνει την ευκαιρία να συνάψει στρατηγικές συνεργασίες στο ανταγωνιστικό περιβάλλον των καλλυντικών και αρωμάτων.
Η εικόνα της θυγατρικής στην Ουκρανία και το «αντίο» από τη Ρωσία
Στις 24 Φεβρουαρίου – ημέρα κατά την οποία η Ρωσία εισέβαλε στα ουκρανικά εδάφη – η Σαράντης ανέστειλε προσωρινά τη λειτουργία του εργοστασίου της Ergopack, που εδρεύει στο Kaniv και την παραγωγή για λόγους ασφαλείας. Ενάμιση μήνα μετά και δη από τον περασμένο Απρίλιο, έγινε επανεκκίνηση σταδιακά της παραγωγής στην Ουκρανία και επί του παρόντος η Ergopack διανέμει και πουλάει, σύμφωνα με μια αυστηρή πολιτική πιστωτικού ελέγχου - και ως εκ τούτου καταφέρνει να καλύπτει την πλειοψηφία των καναλιών της στην Ουκρανία καθώς και το δίκτυο εξαγωγών της.
Παρά την προσωρινή αναστολή δραστηριότητας της Ergopack, οι πωλήσεις της στο πρώτο εξάμηνο του 2022 υποχώρησαν σε 9,72 εκατ. ευρώ, έναντι 12,6 εκατ. ευρώ πέρυσι, μειωμένες κατά 22,9%.
Στο μεταξύ, πριν από μερικά 24ωρα, η διοίκηση της εταιρείας ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της κρίσης μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας, αποφάσισε να αποχωρήσει οριστικά από τη ρωσική αγορά, όπου δραστηριοποιείται μέσω της 100% θυγατρικής της, Hoztorg. Κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2022 οι πωλήσεις της Hoztorg ανήλθαν σε 0,75 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας 0,4% στο σύνολο των πωλήσεων του ομίλου, ενώ τα περιουσιακά της στοιχεία αποτελούσαν το 0,26% του συνόλου του ενεργητικού του ομίλου. Η Σαράντης εκτιμά ότι η αρνητική επίπτωση από τη διακοπή της δραστηριότητας στην Ρωσία αναμένεται να ανέλθει περίπου σε 1,2 εκατ. ευρώ, ποσό που απεικονίζει την καθαρή θέση της ρωσικής εταιρείας.
Το εργοστάσιο της Polipak και η βελτιστοποίηση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου
Σύμφωνα πάντα με τη διοίκηση, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους ολοκληρώθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος τους οι επενδύσεις που αφορούν στην κατασκευή του νέου εργοστασίου της Polipak, ενώ η πλήρης ολοκλήρωσή τους αναμένεται εντός του 2022. Η νέα παραγωγική μονάδα της Polipak οδηγεί στη δημιουργία νέων προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, βελτιωμένων από άποψη οικολογικού προφίλ, ανθεκτικότητας και λειτουργικότητας. Το νέο εργοστάσιο χρησιμοποιεί αυτοματοποιημένες διαδικασίες παραγωγής που οδηγούν σε μεγαλύτερη παραγωγική δυναμικότητα και αυξημένη απόδοση. Σύμφωνα με τον κ. Ροζακέα, τους επόμενους μήνες θα πρέπει να υπάρχει μια επαναξιολόγηση της παραγωγής, καθώς «θα πρέπει να δούμε ποια προϊόντα θα παράγονται στο εργοστάσιο της Polipak και ποια προϊόντα στο εργοστάσιο της Stella Pack». «Οι συνέργειες είναι το πιο σημαντικό και το 2022 θα είναι έτος συνεργειών», πρόσθεσε.

Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο της στρατηγικής του για περαιτέρω οργανική αύξηση πωλήσεων και κερδών, ο όμιλος επικεντρώνεται στη βελτιστοποίηση του προϊοντικού του χαρτοφυλακίου, αξιοποιώντας την ισχυρή αναγνωρισιμότητα των μαρκών του στις στρατηγικές του προϊοντικές κατηγορίες. Επενδύσεις σε υποστηρικτικές ενέργειες και σε καινοτομίες σε επίπεδο προϊοντικής ανάπτυξης διατίθενται με έμφαση σε στοχευμένες στρατηγικές πρωτοβουλίες, προκειμένου να οδηγήσουν σε περαιτέρω δημιουργία αξίας. Επιπλέον, έχουν ενεργοποιηθεί επενδύσεις που σχετίζονται με υποδομές, συστήματα και διαδικασίες προκειμένου να αυξηθεί περαιτέρω η αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα του ομίλου.
Προοπτικές και κίνδυνοι
Σύμφωνα με την Investor Relations & Corporate Communications Director του ομίλου, Ελένη Παππά, ένα δύσκολο 2021 έδωσε τη θέση του σε ένα 2022 γεμάτο προκλήσεις, στη σκιά της αβεβαιότητας που γεννούν ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, η ενεργειακή κρίση και οι πληθωριστικές πιέσεις. Ωστόσο, μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον «ο όμιλος πέτυχε σημαντική ανάπτυξη των πωλήσεών του, λαμβάνοντας ώθηση από τη διαφοροποίηση του προϊοντικού του χαρτοφυλακίου».
Η διοίκηση του ομίλου εκτιμά πως «η αστάθεια που χαρακτήρισε το 2021 θα παραμείνει υψηλή εντός του 2022. Καθώς διανύουμε αυτό το σύνθετο και απαιτητικό περιβάλλον, επικεντρωνόμαστε στη διατήρηση της αναπτυξιακής μας δυναμικής και της ανταγωνιστικότητάς μας, προστατεύοντας παράλληλα τα περιθώρια κερδοφορίας μας. Για το σκοπό αυτό, η διοίκηση επανεξετάζει συνεχώς το σχέδιο δράσης της, προκειμένου να ενεργοποιήσει περαιτέρω δράσεις μετριασμού. Η στρατηγική του Ομίλου παραμένει αμετάβλητη, με έμφαση, όπως πάντα, στην ανάπτυξη, είτε οργανική είτε μέσω εξαγορών, στην περαιτέρω ενίσχυση της δραστηριότητάς του στην γεωγραφική του περιοχή, στην βελτιστοποίηση των λειτουργικών του εξόδων, στις οικονομίες κλίμακας, στις συνέργειες και στη λειτουργική μόχλευση (operating leverage)».
Αύξηση 9,3% των πωλήσεων, πτώση 20,1% στα κέρδη
Για τους πρώτους έξι μήνες του 2022, οι ενοποιημένες πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 213,48 εκατ. ευρώ από 195,24 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 9,34% αποτέλεσμα αύξησης σε αξία αλλά και όγκο πωλήσεων. Στην Ελλάδα οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 76,37 εκατ. ευρώ, από 69,25 εκατ. ευρώ το περυσινό πρώτο εξάμηνο, καταγράφοντας αύξηση κατά 10,29%, που υποστηρίχθηκε από την αξιοποίηση ευκαιριών ανάπτυξης στην αγορά της ευρείας διανομής, της υγείας και φροντίδας καθώς και στα κανάλια εξαγωγών. Οι χώρες του εξωτερικού που αντιπροσωπεύουν 64,23% του συνόλου των πωλήσεων του ομίλου, σημείωσαν άνοδο κατά 8,82% στα 137,11 εκατ. ευρώ έναντι 125,99 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ εάν εξαιρεθεί η νομισματική επίδραση σε ουδέτερη νομισματική βάση, οι πωλήσεις των ξένων χωρών παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων κατά 9,3%.
Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) μειώθηκαν κατά 9,60% στα 22,58 εκατ. ευρώ, από 24,98 εκατ. ευρώ πέρυσι ενώ το περιθώριο EBIΤDA διαμορφώθηκε στο 10,58% από 12,79% το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο. Τα κέρδη προ φόρων και τόκων (ΕΒΙΤ) ανήλθαν σε 16,04 εκατ. ευρώ από 18,56 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 13,57% και το περιθώριο ΕΒΙΤ διαμορφώθηκε σε 7,51% από 9,51% πέρυσι. Τα κέρδη προ φόρων (ΕΒΤ) έφτασαν τα 14,77 εκατ. ευρώ από 18,38 εκατ. ευρώ πέρυσι, μειωμένα κατά 19,64%, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 11,59 εκατ. ευρώ από 14,63 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο, μειωμένα κατά 20,78%, με το περιθώριο καθαρού κέρδους να διαμορφώνεται σε 5,43% από 7,49% στο πρώτο εξάμηνο του 2021.