Αυξημένες πιέσεις για την αγορά ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Αυξημένες πιέσεις για την αγορά ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών
Τι δείχνουν τα στοιχεία από το πρώτο τετράμηνο. Οι πολλαπλές προκλήσεις για την συνέχεια.

Φρένο στις πωλήσεις ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών έβαλαν το πρώτο τετράμηνο του έτους οι πληθωριστικές πιέσεις, με τα νοικοκυριά να περιορίζουν τις σχετικές δαπάνες σε μια προσπάθεια να καλύψουν άλλες βασικές ανάγκες. Η πτώση που παρατηρήθηκε μάλιστα συνεχίζεται μέχρι και σήμερα με την αγορά να στρέφει πλέον τις ελπίδες της στην Ψηφιακή Μέριμνα ΙΙ και στο πρόγραμμα ανακύκλωσης συσκευών, για να ανατροφοδοτήσουν, έστω και παροδικά, την ζήτηση.

Για την ακρίβεια και σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK TEMAX, η αγορά ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών έκλεισε το πρώτο τετράμηνο του έτους με διψήφια μείωση, της τάξης του 13,12% στον όγκο πωλήσεων, η οποία οδήγησε σε μείωση της τάξης του 6,27% της αξίας πωλήσεων.

Συγκεκριμένα από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο η αξία πωλήσεων έφτασε τα 692,56 εκατ. ευρώ από 738,89 εκατ. ευρώ που ήταν το αντίστοιχο τετράμηνο του 2021, ενώ ο όγκος των πωληθέντων συσκευών έφτασε τα 5.701.997 τεμάχια από 6.563.432 τεμάχια που είχαν πουληθεί το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Δεδομένου ότι η ιδιωτική κατανάλωση το ίδιο διάστημα αυξήθηκε κατά 11% κατανοεί κανείς ότι η ζήτηση κατευθύνθηκε, σε άλλα, βασικότερα, αγαθά.

Η πτωτική πορεία έγινε ακόμα πιο αισθητή στην αγορά δεδομένης της καλής πορείας του προηγούμενου έτους. Να θυμίσουμε ότι το 2021, παρά την πανδημία που κράτησε κλειστά τα καταστήματα κάποιους μήνες, η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών έκλεισε με αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 8,64% και αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 22,48%. Ο τζίρος της εν λόγω αγοράς διαμορφώθηκε σε 2,565 δισ. ευρώ έναντι 2,095 δισ. ευρώ το 2020, ενώ ο όγκος πωλήσεων έφτασε τα 21.499.755 τεμάχια από 19.790.616 τεμάχια που είχαν πουληθεί το 2020.

Τι συσκευές αγόρασαν οι καταναλωτές

Από το σύνολο των ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών συσκευών που πουλήθηκαν το πρώτο τετράμηνο του έτους, με θετικό πρόσημο κινήθηκαν η κατηγορία των Αir Condition (68,35% αύξηση του όγκου πωλήσεων και 71,37% αύξηση τζίρου) των Πολυλειτουργικών Τεχνολογικών Αγαθών (USB sticks, memory cards, καλώδια κλπ) ενώ οριακά ανοδικά κινήθηκαν και οι Μεγάλες Οικιακές Συσκευές, όπως τα πλυντήρια.

Στον αντίποδα, όλες οι άλλες κατηγορίες παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο, με την μεγαλύτερη πτώση τζίρου και όγκου πωλήσεων να παρατηρείται στις Μικρές Οικιακές Συσκευές (11,35% μείωση τζίρου και 27,32% μείωση όγκου), στα Προϊόντα Πληροφορικής, όπως υπολογιστές και tablets, (34,77% πτώση τζίρου και 33,33% μείωση όγκου πωλήσεων) και στην κατηγορία των Φωτογραφικών Μηχανών ((34,25% πτώση του όγκου πωλήσεων και 18,82% πτώση τζίρου).

Συνεχίζεται η επιβράδυνση

Παρότι μάλιστα δεν υπάρχουν ακόμα συγκεκριμένα στοιχεία για την συνέχεια, στελέχη του κλάδου, επισημαίνουν ότι η εν λόγω αγορά παρουσίασε περαιτέρω επιβράδυνση τους δύο επόμενους μήνες (Μάιο- Ιούνιο), εξαιτίας της απουσίας μεγάλων αθλητικών γεγονότων που παραδοσιακά τροφοδοτούν τις πωλήσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες συσκευών (όπως για παράδειγμα οι τηλεοράσεις), την απουσία λανσαρίσματος νέων μοντέλων συσκευών αλλά και την αργοπορημένη έναρξη του προγράμματος ανακύκλωσης συσκευών, γεγονός που κράτησε τους καταναλωτές σε στάση αναμονής για τέτοιου τύπου αγορές.

Οι εκτιμήσεις για την συνέχεια δε, παραμένουν συγκρατημένα αισιόδοξες, λόγω των πολλαπλών προκλήσεων που εξακολουθούν να ισχύουν. Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν προμηθευτές λόγω του πληθωρισμού αλλά και της κατακόρυφης αύξηση πρώτων υλών, όπως το γυαλί, το αλουμίνιο αλλά και κρίσιμων μερών των ηλεκτρικών συσκευών, μέρος των οποίων παράγονταν στην Ουκρανία, σε συνδυασμό με την αύξηση του λειτουργικού κόστους λόγω της ενεργειακής κρίσης αλλά και τον περιορισμό του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών είναι από τους βασικούς παράγοντες που προβληματίζουν την αγορά. Ακόμα και το Μουντιάλ, που ως αθλητική διοργάνωση αυξάνει παραδοσιακά τις προσδοκίες, εκτιμάται ότι δεν θα έχει τα αναμενόμενα καλά αποτελέσματα, αφού συμπίπτει με την περίοδο της Βlack Friday.

Την ίδια στιγμή βέβαια, η πολύ καλή πορεία του τουρισμού, εκτιμάται ότι θα ενισχύσει τις Β2Β πωλήσεις περιορίζοντας την χασούρα στο τέλος της ημέρας. Όσο για την ιδιωτική κατανάλωση, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, στο σύνολο του έτους αναμένεται να παρουσιάσει ετήσιο ρυθμό αύξησης της τάξης του 1,5%, κυρίως όμως, λόγω της αύξησης των τιμών κι όχι λόγω πραγματικής αύξησης της ζήτησης. Κάτι που ήταν εμφανές και στα αποτελέσματα του πρώτου τετραμήνου, όπου η πτώση του όγκου πωλήσεων ήταν διπλάσια της πτώσης του τζίρου, δηλαδή οι καταναλωτές αγόρασαν λιγότερες συσκευές σε υψηλότερη τιμή.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κωτσόβολος: Επενδύσεων συνέχεια και στο βάθος επέκταση στα Βαλκάνια

Public Next: To επόμενο, μεγάλο βήμα του Public Group

Με την αγορά ενέργειας «φλερτάρει» το Πλαίσιο - Οι προβλέψεις και τα σχέδια για φέτος

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider