Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, η γραμμή με το Ικόνιο και η περιβαλλοντική άδεια

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, η γραμμή με το Ικόνιο και η περιβαλλοντική άδεια
Πώς ο ΟΣΕ επιχειρεί να επιλύσει θέμα αδειοδότησης με στόχο την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στη γραμμή Ικόνιο - Θριάσιο. Τι «παίζει» με τα εμπορευματικά κέντρα. 

Να δώσει λύση σε ένα τεχνικό, περιβαλλοντικό και νομικό θέμα, υπό μία ευρύτερη έννοια, επιθυμεί ο ΟΣΕ, υπό τον Σπ. Πατέρα, με στόχο βέβαια να «συνδέσει» με το βασικό δίκτυο ένα μεγάλο project που αναμένεται να αναπτυχθεί στην Αττική, το γνωστό εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο (Θριάσιο Ι), η σύμβαση μάλιστα του οποίο πρόσφατα έλαβε το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Τι αναφέρει ο ΟΣΕ

Πώς σχετίζονται όλα αυτά; Ο ΟΣΕ έχει υποβάλλει πρόταση στον Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη, Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027 (CEF 2) για τη χρηματοδότηση της εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Λιμένας Ν. Ικονίου - Θριάσιο. Οι υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενημέρωσαν προ ολίγων μηνών τον ΟΣΕ ότι δεν έχει αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά ο υποσταθμός έλξης (Υ/Σ) Λουτρόπυργου και ότι η ισχύς της σχετικής ΚΥΑ έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου «Ηλεκτροκίνηση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα (ΣΚΑ) - Κορίνθου - Κιάτου» δεν βρίσκεται πλέον σε ισχύ και δεν είναι δυνατή πλέον η ανανέωση λόγω παρέλευσης της προθεσμίας.

Επομένως καθίσταται επιτακτική ανάγκη η ανάθεση υπηρεσίας για την συγκρότηση Φακέλου για την έκδοση νέας ΑΕΠΟ για το έργο «Ηλεκτροκίνηση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα (ΣΚΑ) - Κορίνθου - Κιάτου» για να συνεχίσουν να κυκλοφορούν στο εν λόγω τμήμα ηλεκτροκίνητοι συρμοί.

Η έκδοσης νέας ΑΕΠΟ της σιδηροδρομικής σύνδεσης του Λιμένα Ν. Ικονίου, είναι απαραίτητη στο πλαίσιο της υλοποίησης του σχεδιασμού της (Β) λειτουργικής φάσης του εμπορευματικού κέντρου Θριασίου Πεδίου και αποσκοπεί στην αναβάθμιση και πλήρη ηλεκτροκίνηση της γραμμής έναντι της ντιζελοκίνησης που ισχύει σήμερα.

Σημειώνεται ότι η περιβαλλοντική αδειοδότηση αποτελεί προϋπόθεση για τη συνέχιση της νόμιμης λειτουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα (ΣΚΑ) – Κορίνθου- Κιάτου, καθώς όπως αναφέρθηκε η ισχύς της σχετικής ΚΥΑ έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου έχει λήξει το έτος 2015. Ως εκ τούτου, ο ΟΣΕ αποφάσισε την ανάθεση της παροχής υπηρεσιών Υποστήριξης του ΟΣΕ για την Περιβαλλοντική Αδειοδότηση του έργου «Ηλεκτροκίνηση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα (ΣΚΑ) - Κορίνθου - Κιάτου» στην «ENCON ΣΥΜΒΟΥΛOI & MHXANIKOI E.E.

Τα projects στο Θριάσιο

Όλη αυτή η διαδικασία, όπως αναφέρεται, σχετίζεται και με τη σύνδεση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο. Να σημειωθεί ότι σχετικά πρόσφατα, κατά πληροφορίες, το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε Τη σύμβαση παραχώρησης του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο ολοκληρώνοντας τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της επένδυσης συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ (ανάδοχος το σχήμα Goldair - ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ). Υπενθυμίζεται ότι το έργο, ύστερα από τις αλλαγές που ζήτησε παλιότερα η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), είχε βρεθεί αντιμέτωπο με αδιέξοδο. Υπενθυμίζεται πως η πρώτη σύμβαση, που είχε υπογραφεί με την Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ (ΘΕΚ ΑΕ) εγκρίθηκε μεν από τη Βουλή επί ΣΥΡΙΖΑ στα τέλη του 2018, αλλά την μπλόκαρε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία ζήτησε δώδεκα αλλαγές προκειμένου να την εγκρίνει, με αποτέλεσμα να ακολουθήσει πολυετές παζάρι.

Απαιτήθηκε ο διπλασιασμός του τιμήματος στα 62 εκατ. ευρώ (από 31 εκατ. ευρώ) και η μείωση της διάρκειας της σύμβασης στα 37 από 60 χρόνια, δύο από τις 12 τροποποιήσεις που υλοποιήθηκαν κατ’ απαίτηση της DG Comp, και στο πλαίσιο αυτό, όπως ανέφεραν παλιότερα παράγοντες της αγοράς, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Goldair Καλλίνικος Καλλίνικος αποφάσισε, προκειμένου να μην καταρρεύσει το έργο, να αυξήσει το ποσοστό του στο 40% από 20% και κατ’ επέκταση το ύψος της κεφαλαιακής του συμμετοχής. Ως εκ τούτου, ύστερα από τις συγκεκριμένες αλλαγές (που πραγματοποιήθηκαν το 2021) την Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο Α.Ε. (ΘΕΚ) ελέγχουν με 40% η Goldair και 60% η ETBA ΒΙΠΕ. Η κοινοπραξία θα κατασκευάσει, σε διαφορετικές φάσεις, 210.000 τετραγωνικά μέτρα στεγασμένων αποθηκών.

Μέσω ξεχωριστής σύμβασης παραχώρησης (η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών είναι στις 28 Μαρτίου, αν δεν προκύψει νέα αναβολή), θα παραχωρηθεί η λειτουργία των συμπληρωματικών υποδομών στο εμπορευματικό συγκρότημα του ΟΣΕ στο Θριάσιο (Θριάσιο ΙΙ). Ο διαγωνισμός αφορά στην τριακονταετή παραχώρηση της έκτασης εμβαδού 1.450 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο, όπου έχουν αναπτυχθεί εμπορευματικός σιδηροδρομικός σταθμός και σταθμός διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) – έργο που είναι γνωστό ως Θριάσιο ΙΙ, έκταση όμορη των περίπου 590 στρεμμάτων του Θριάσιο Ι.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider