Επιχειρήσεις | Ελλάδα
14-12-2021 | 07:51

Κατασκευαστές: Ζητούν να μειωθεί το «πλαφόν» των 200 εκατ. ευρώ στις «Πρότυπες Προτάσεις»

Κατασκευαστές: Ζητούν να μειωθεί το «πλαφόν» των 200 εκατ. ευρώ στις «Πρότυπες Προτάσεις»
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Ένα αίτημα που ανεπισήμως είχαν υποβάλει από την πρώτη στιγμή στο αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσον αφορά τον προϋπολογισμό των έργων που μπορούν να ενταχθούν στο νέο μοντέλο αξιοποίηση καινοτόμων προτάσεων του ιδιωτικού τομέα, δηλαδή τις «Πρότυπες Προτάσεις» ή αλλιώς «προτάσεις καινοτομίας», επανέλαβαν επισήμως οι κατασκευαστές.

Με επιστολή που απέστειλε προ ολίγων ημερών ο ΣΑΤΕ (μέλος του Πανελλήνιου συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών)  στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, αλλά και τον υφυπουργό Υποδομών, Γ. Καραγιάννη, επί της ουσίας ζητάει να κατέβει το «πλαφόν» των 200 εκατ. ευρώ που έχει μπει ως μίνιμουμ ύψος προϋπολογισμού για έργα που μπορούν να μπούνε στο μοντέλο αυτό. Όπως σημειώνει ο ΣΑΤΕ, διάκειται θετικά στην υιοθέτηση του εν λόγω μοντέλου ως συμπληρωματικού εργαλείου για την χρηματοδότηση έργων καθώς αποτελεί ουσιαστικό πεδίο αξιοποίησης καινοτόμων προτάσεων του ιδιωτικού τομέα, ωστόσο, ο πήχης που έχει μπει ως προϋπόθεση για την αποδοχή μιας «πρότυπης πρότασης», είναι, όπως σημειώνει ο ΣΑΤΕ, αδικαιολόγητα υψηλός και θα οδηγήσει σε απόρριψη προτάσεων μικρότερου μεγέθους που όμως μπορεί αν έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Μάλιστα, έχουν προηγηθεί και άλλοι φορείς του χώρου που έχουν ζητήσει αντίστοιχες αλλαγές, κάνοντας την πρόταση να δοθεί η δυνατότητα υποβολής π.χ. «με ελάχιστο όριο πρότασης το εκάστοτε ισχύον κατώτατο όριο που ορίζεται για την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας».

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έφερε σχετικό νομοσχέδιο (τον Νοέμβριο μπήκε σε διαβούλευση) ώστε να δώσει ώθηση στην υλοποίηση μεγάλων έργων με προϋπολογισμό τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Σε γενικές γραμμές προβλέπει την υποβολή προς την πολιτεία ολοκληρωμένων και κοστολογημένων προτάσεων έργων με αποδεδειγμένη συμβολή στην οικονομία από ιδιώτες (π.χ. και ΣΔΙΤ ή παραχωρήσεις). Εάν οι προτάσεις αυτές γίνουν δεκτές, προκηρύσσεται διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου. Εάν δεν καταφέρει να αναδειχθεί ως οριστικός ανάδοχος η εταιρεία ή η κοινοπραξία που έχει διατυπώσει την πρόταση, αποζημιώνεται για το κόστος της προετοιμασίας της «μακέτας» του μεγάλου έργου. Στόχος του νομοσχεδίου είναι να επιταχυνθεί η ωρίμανση των μεγάλων έργων υποδομής, δεδομένου ότι το χρονοδιάγραμμα αξιοποίησης των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι ασφυκτικό.  Τα έργα αυτά θα είναι αρμοδιότητας των υπουργείων Υποδομών και Περιβάλλοντος ή και εποπτευόμενων φορέων τους και θα πρέπει να παρουσιάζουν χαρακτηριστικά καινοτομίας και πολυπλοκότητας και να μην έχουν ενταχθεί οριστικά στο σχεδιασμό της αναθέτουσας αρχής κ.α.

Ο ΣΑΤΕ προτείνει επίσης, προς διευκόλυνση της υλοποίησης της πρότασής του, να συγκροτηθούν περιφερειακές επιτροπές αξιολόγησης πρότυπων προτάσεων στις Περιφέρειας της χώρας, ώστε να μην απορρίπτονται χρήσιμες και καινοτόμες προτάσεις του ιδιωτικού τομέα που μάλιστα δεν ενέχουν ρίσκο.

Το ζήτημα του πλαφόν του προϋπολογισμού στα έργα στα 200 εκατομμύρια ευρώ είχε σχολιαστεί και από τον ΙΟΒΕ στη μελέτη του για την επόμενη μέρα του κατασκευαστικού κλάδου. «Αξίζει να επισημανθεί ότι η πρόβλεψη για υποβολή προτάσεων για έργα με εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω των 200 εκατ. ευρώ, αν ισχύσει, περιορίζει το αντικείμενο των Προτάσεων Καινοτομίας σε πολύ μεγάλα έργα και σε λίγους συμμετέχοντες που έχουν τη δυνατότητα να υλοποιήσουν έργα τέτοιας κλίμακας. Στην ουσία αφήνει αναξιοποίητη τη δυνατότητα καινοτομικών προτάσεων ή ενίσχυσης της ωρίμανσης για έργα με αρκετά μικρότερο προϋπολογισμό σε όλη τη χώρα, τα οποία ωστόσο μπορεί να τεκμηριώνεται ότι έχουν σημαντική αξία», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.