Κρίσιμο τεστ για τις εισαγωγές LNG το 2022

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Κρίσιμο τεστ για τις εισαγωγές LNG το 2022
Ξεκινούν σήμερα οι δημοπρασίες για την κατανομή χωρητικότητας στο τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα για το επόμενο έτος.

Το πρώτο βήμα πραγματοποιείται σήμερα ώστε να καταγραφούν οι ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που θα εισαχθούν το 2022 στη χώρα, με την έναρξη της παρθενικής δημοπρασίας για την κατανομή χωρητικότητας στο τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.

Οι δημοπρασίες θα «φωτογραφίσουν» τα σχέδια που έχουν καταρτίσει οι εγχώριες εταιρείες χονδρεμπορικής για την «έλευση» φορτίων LNG, με συγκεκριμένες ποσότητες και σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, καθʼ όλο το επόμενο έτος. Σχέδια τα οποία, με τη σειρά τους, θα δείξουν τα επίπεδα στα οποία αναμένεται οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου να συμμετάσχουν το 2022 στην κάλυψη των εγχώριων αναγκών σε καύσιμο, συμβάλλοντας έτσι στην επάρκεια τροφοδοσίας της χώρας.

Μη προβλέψιμη η συμμετοχή

Λόγω της εκτίναξης των διεθνών τιμών φυσικού αερίου, η κατακύρωση χωρητικότητας στο τέρμιναλ (το οποίο αποτελεί αυτή τη στιγμή τη μοναδική «πύλη» εισόδου LNG στη χώρα) έρχεται σε μία πρωτόγνωρη συγκυρία, η οποία σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, έχει αναγκάσει όλες τις εταιρείες να επανεξετάσουν την εμπορική στρατηγική τους. Επομένως, παραμένει ανοικτό το ερώτημα πόσες από αυτές (και σε ποιον βαθμό) έχουν αποφασίσει να δεσμευθούν με έναν ετήσιο προγραμματισμό εισαγωγών για το 2022, εν μέσω των επίπεδων ρεκόρ στα οποία κινείται το κόστος του καυσίμου.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν πως δεν μπορούν να γίνουν προβλέψεις για τη συμμετοχή στις δημοπρασίες, αφού δεν θα προκαλέσει έκπληξη αν μεγάλοι και παραδοσιακοί «παίκτες» δεν δώσουν καθόλου το παρών στις δημοπρασίες. Από την άλλη πλευρά, άλλα στελέχη της αγοράς υπογραμμίζουν ότι για τις εταιρείες που έχουν εκ των προτέρων δεδομένες ανάγκες να καλύψουν, όπως για παράδειγμα την τροφοδοσία με καύσιμο ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων φυσικού αερίου, η εμπορική στρατηγική τους «περνά» αναπόφευκτα από ετήσιο προγραμματισμό.

Όπως σημειώνουν εξάλλου τα ίδια στελέχη, για την υλοποίηση αυτού του προγραμματισμού, η ιδιαιτερότητα στη δεδομένη συγκυρία δεν είναι ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα φορτία, για να «κλειδωθούν» παραγγελίες. Αντίθετα, το πρόβλημα είναι πως τα φορτία θα αγοραστούν σε πολύ υψηλές τιμές.

Παράμετρος για την επάρκεια ηλεκτροδότησης

Σε κάθε περίπτωση, όσο λιγότεροι είναι οι ετήσιοι προγραμματισμοί εταιρειών χονδρεμπορικής που θα αποκαλυφθούν μέσω των δημοπρασιών, τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η αβεβαιότητα σχετικά με τις ποσότητες LNG που θα εισαχθούν στη χώρα το επόμενο έτος. Κι αυτό σε μία περίοδο όπου, εν μέσω χειμώνα, η επόμενη χρονιά θα ξεκινήσει με αυξημένα επίπεδα κατανάλωσης αερίου για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Μάλιστα, στο πλαίσιο της ενημέρωσης για την επάρκεια του συστήματος ηλεκτροπαραγωγής τη χειμερινή περίοδο, την οποία στέλνει κάθε Οκτώβριο ο ΑΔΜΗΕ στη ΡΑΕ, ο Διαχειριστής επισημαίνει ότι για την επάρκεια του συστήματος ηλεκτροδότησης κατά τη χειμερινή περίοδο, θα πρέπει να διασφαλισθεί η απρόσκοπτη λειτουργία των μονάδων αερίου (όπως και όλων των λιγνιτικών σταθμών), η οποία με τη σειρά της «περνά» από την επάρκεια καυσίμου για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες, η δέσμευση δυναμικότητας στο τέρμιναλ της Ρεβυθούσας θα αποτελέσει μία από τις παραμέτρους που θα λάβει υπόψη της η ΡΑΕ, για την αξιολόγηση της επάρκειας ηλεκτροδότησης εντός του επόμενου έτους. Επομένως, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θα επανεκτιμήσει την κατάσταση όταν ολοκληρωθούν οι δημοπρασίες του ΔΕΣΦΑ για το 2022.

Θετικά αντίβαρα για τον εφοδιασμό με αέριο

Πηγές της αγοράς επισημαίνουν πως, αν μέσω των δημοπρασιών αποτυπωθούν σχέδια για εισαγωγές σημαντικών ποσοτήτων LNG, τότε θα έχει προκύψει όντως ένα θετικό «σήμα» για την ομαλή τροφοδοσία της εγχώριας αγοράς με φυσικό αέριο το 2022. Από την άλλη πλευρά, όπως συμπληρώνουν, οι οδοί διέλευσης και οι πηγές προμήθειας αερίου αγωγού θα μπορούσαν να αντισταθμίσουν σε κάποιο βαθμό ένα σχετικά υποτονικό ενδιαφέρον για δέσμευση δυναμικότητας στο τέρμιναλ.

Σε αυτό το πλαίσιο, θετικό «αντίβαρο» αποτελεί η τροφοδοσία πλέον και μέσω του αγωγού ΤΑΡ, ο οποίος έχει τεθεί σε εμπορική λειτουργία από τον περασμένο Νοέμβριο. Προς την ίδια κατεύθυνση συντείνει επίσης το γεγονός ότι δεν υπάρχουν προγραμματισμένες συντηρήσεις στο εθνικό δίκτυο φυσικού αερίου, με συνέπεια την απρόσκοπτη λειτουργία και των σημείων εισόδου από τον Βορρά.

Οι δημοπρασίες για τη δέσμευση δυναμικότητας για το 2022 θα διεξαχθούν στο διάστημα 21 Οκτωβρίου – 2 Νοεμβρίου. Θα ακολουθήσουν έως το τέλος της χρονιάς οι δημοπρασίες για τα 2023, 2024, 2025 και 2026, καθώς για πρώτη φορά η δέσμευση δυναμικότητας γίνεται σε ορίζοντα 5ετίας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider