Οι τρεις παράγοντες που επηρέασαν την πορεία των θερινών εκπτώσεων

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οι τρεις παράγοντες που επηρέασαν την πορεία των θερινών εκπτώσεων
Καλύτερες ήταν οι επιδόσεις σε περιοχές με αυξημένη τουριστική κίνηση, με τον τζίρο των καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας να πλήττεται λόγω καύσωνα. Πώς επηρέασαν τα μέτρα προστασίας την κίνηση και πόσο συνέβαλαν τα e-shop στην αύξηση των πωλήσεων.

Με διαφορετικές «ταχύτητες» κινήθηκαν οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου στις φετινές θερινές εκπτώσεις που μόλις ολοκληρώθηκαν, για δεύτερη χρονιά εν μέσω πανδημίας, με τρεις σημαντικούς παράγοντες να επηρεάζουν την πορεία του τζίρου συγκριτικά με πέρσι.

Η γενική εικόνα, όπως προκύπτει από τις δύο έρευνες του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ για τις επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα και του Εμπορικού Συλλόγου Αττικής για τα καταστήματα της πρωτεύουσας, είναι καλύτερη σε σχέση με το 2020, ωστόσο σε καμία περίπτωση αντίστοιχη με το καλοκαίρι του 2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος οι εκπτώσεις διήρκεσαν μία εβδομάδα παραπάνω καθώς ξεκίνησαν νωρίτερα σε μία προσπάθεια να τονωθεί ο τζίρος των επιχειρήσεων που έμειναν για μεγάλο διάστημα κλειστές λόγω των περιοριστικών μέτρων.

Η άνοδος του τουρισμού

Τα στοιχεία του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ δείχνουν τη σημαντική επίδραση που έχει η τουριστική κίνηση στον τζίρο των εμπορικών επιχειρήσεων και αυτό αποτυπώνεται έντονα στη σύγκριση ανάμεσα στο καλοκαίρι του 2020 με το φετινό.

Έτσι σε περιοχές, με έντονη τουριστική κίνηση φέτος όπως τα νησιά του Αιγαίου και η Κρήτη οι επιχειρήσεις είχαν σε μεγαλύτερο ποσοστό (56%) καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με πέρσι. Αντίθετα στην Αττική, το 51,6% δήλωσε πως κινήθηκε χειρότερα σε σχέση με πέρσι, το 25% στα ίδια επίπεδα και το 25% καλύτερα από το 2020. Για τις επιχειρήσεις της Αττικής και κυρίως του κέντρου της Αθήνας πάντως, φαίνεται πως έπαιξαν ρόλο και οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια του Ιουλίου και του Αυγούστου που απέτρεψαν τους καταναλωτές από το να επισκεφθούν τα καταστήματα στην πρωτεύουσα.

Διαφοροποιήσεις όχι ωστόσο μεγάλες παρατηρήθηκαν και ανάμεσα στους επιμέρους κλάδους του λιανεμπορίου. Για παράδειγμα ο κλάδος των οικιακών συσκευών και κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα παρουσίασε χειρότερη εικόνα ενώ ο κλάδος της ένδυσης και της υπόδησης είχε μεγαλύτερη δυναμική.

Τα υγειονομικά μέτρα

Το δεύτερο καλοκαίρι της πανδημίας τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι καταναλωτές φαίνεται ότι έχουν προσαρμοστεί περισσότερο στις νέες συνθήκες που δημιούργησε ο κορονοϊός και τα μέτρα προστασίας που εφαρμόζονται στην αγορά.

Σε ερώτηση σχετικά με το κόστος προσαρμογής της επιχείρησης στην υγειονομική κρίση, μία στις πέντε πλέον το χαρακτηρίζει υψηλό ή πολύ υψηλό όταν πέρυσι οι επιχειρήσεις αυτές ήταν μία στις τρεις. Παράλληλα δύο στις τρεις επιχειρήσεις εκτιμούν ότι η χρήση μάσκας είτε επηρέασε θετικά, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, είτε δεν επηρέασε καθόλου τη λειτουργία της επιχείρησης. Αρνητικά υποστήριξε ότι την επηρέασε το 37%, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2020 ήταν 52%.

Η συνεισφορά των e-shop

Aρκετές επιχειρήσεις εν μέσω πανδημίας προχώρησαν στη δημιουργία e-shop ώστε να συνεχίσουν να εξυπηρετούν τους πελάτες τους και την περίοδο των lockdown με τα φυσικά καταστήματα κλειστά. Αν και ο συνολικός αριθμός, κυρίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που διαθέτουν ηλεκτρονικό κανάλι πανελλαδικά παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, τα στοιχεία από την έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών είναι ενθαρρυντικά.

Συγκεκριμένα 6 στους 10 εμπόρους δήλωσαν ότι διαθέτουν ψηφιακό κανάλι πωλήσεων καθώς και ότι ξεκίνησαν ή αύξησαν εντυπωσιακά τις ηλεκτρονικές τους πωλήσεις μέσα στο τελευταίο εξάμηνο. Παρά το γεγονός ότι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις για την πλειονότητα των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου δεν αποτελούν ακόμα σημαντικό μέρος του τζίρου τους, φαίνεται εντούτοις ότι ο κλάδος κάνει βήματα προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό του.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Θερινές εκπτώσεις: Καλύτερα από πέρυσι, μακριά από τα επίπεδα του 2019

gazzetta
gazzetta reader insider insider