Τι «παίζει» με τον διπλό διαγωνισμό για Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) και ΕΤΑΔ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τι «παίζει» με τον διπλό διαγωνισμό για Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) και ΕΤΑΔ
Εν αναμονή εξελίξεων η αγορά. Οι εκκρεμότητες, οι προσδοκίες για το τίμημα, οι ευρύτερες συνθήκες και η Ελευσίνα.

Για άλλη μια φορά το τελευταίο χρονικό διάστημα φαίνεται να βρισκόμαστε ενώπιον εξελίξεων σε ότι αφορά στον διπλό διαγωνισμό για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Πληροφορίες της αγοράς θέλουν να είναι θέμα χρόνου την προκήρυξη των διαγωνισμών που βέβαια θα γίνουν παράλληλα, αν και αφορούν σε διαφορετικές διαδικασίες μια και από την μία πλευρά έχουμε να κάνουμε με τις κινήσεις του ειδικού διαχειριστή της ΕΝΑΕ, και από την άλλη με τις αντίστοιχες της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Η πρώτη διαδικασία, ως γνωστό, σχετίζεται με το ναυπηγείο που βρίσκεται σε λειτουργία από την ΕΝΑΕ και η δεύτερη με το όμορο, διπλανό ακίνητο που ανήκει στην ΕΤΑΔ. Να σημειωθεί ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΤΑΔ, Στέφανος Δ. Βλαστός, στη διάρκεια του πρόσφατου 6ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, έκανε αναφορά και στο θέμα της εθνικής σημασίας, όπως την χαρακτήρισε, επένδυσης στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ο CEO της ΕΤΑΔ τόνισε ότι «στόχος είναι να διενεργηθεί ο διαγωνισμός για το ακίνητο της εταιρείας μέχρι το τέλος του μήνα», συμπληρώνοντας ότι «επιδίωξη της ΕΤΑΔ είναι να επιτευχθεί μέσω του διαγωνισμού η μέγιστη δυνατή απόδοση για το Ελληνικό Δημόσιο και η δημιουργία πολλαπλασιαστικού οφέλους για την ελληνική οικονομία».

Κατά κάποιες πλευρές πάντως, ένα θέμα που εγείρεται είναι κατά πόσο μπορεί να δοθεί λύση στη… «ναυπηγική εξίσωση» μέσω ξεχωριστών διαγωνισμών, όπως ο «διπλός» για τον Σκαραμαγκά, ή θα εξεταστούν οι συνθήκες για την δημιουργία ενός μεγαλύτερου «πακέτου» που θα περιλαμβάνει και άλλα ναυπηγεία (π.χ. Ελευσίνα).

Προ ημερών, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στο φόρουμ των Δελφών για την ναυπηγική βιομηχανία στην χώρα αλλά και τις εξελίξεις στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, επί της ουσίας συνέδεσε τη διαδικασία με την επιλογή αναδόχου για τη ναυπήγηση των φρεγατών στο πλαίσιο του εξοπλιστικού προγράμματος 5 δισ. ευρώ, αποκαλύπτοντας ότι στόχος είναι τουλάχιστον το 30% του συνολικού προγράμματος, δηλαδή, περίπου 1,5 δισ. ευρώ, να ανακατευθυνθεί στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία, μέσω συνεργασιών. Τόνισε μάλιστα ότι είναι απαραίτητη μία συνέργεια ανάμεσα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας για τη ναυπήγηση των φρεγατών, καθώς συνδυάζουν διάφορα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα (δεξαμενή + γερανογέφυρες).

Πέραν αυτών, ως γνωστόν, οι διαδικασίες προ μερικών μηνών επί της ουσίας κηρύχθηκαν αμφότερες άγονες, καθώς είτε το τίμημα που δόθηκε θεωρήθηκε χαμηλό (ο προηγούμενος διαγωνισμός για τα ναυπηγεία προσέλκυσε μόλις μία προσφορά, ύψους 15 εκατ. ευρώ) είτε… δεν δόθηκε καθόλου (για την έκταση της ΕΤΑΔ). Νομικά και άλλης φύσεως ζητήματα είναι αλήθεια ότι καθυστέρησαν την επανεκκίνηση των διαγωνισμών (αναμένονταν από τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου) αλλά και πάλι αποτελεί ερωτηματικό τόσο το που θα μπει αυτή τη φορά ο οικονομικός «πήχης» όσο και αν τα επιδιωκόμενα τιμήματα είναι εφικτό να επιτευχθούν. Υπενθυμίζεται ότι σε παλιότερες διαδικασίες θεωρητικά ήταν επιθυμητά τιμήματα σχεδόν 80 εκατ. ευρώ για τα ναυπηγεία και περί τα 50-55 εκατ. ευρώ για την έκταση της ΕΤΑΔ, με νεότερες πληροφορίες να σημειώνουν ότι οι προσδοκίες έχουν κατέβει κατά τουλάχιστον 30% (ως δίκαιο τίμημα), δηλαδή σε… διψήφιο νούμερο (σε εκατ. ευρώ), δίχως αυτό να σημαίνει κάτι περισσότερο ή κάτι συγκεκριμένο.

Βέβαια, για τα ναυπηγεία εμπλέκονται στη διαδικασία και ευρύτερα γεωστρατηγικά, αμυντικά (στρατιωτικά με προμήθεια φρεγατών) και άλλου είδους συμφέροντα, με τους ενδιαφερόμενους να ερίζουν και με το θέμα της υλοποίησης του ναυπηγικού προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού. Αρα, επόμενο είναι να επιθυμούν να διαπιστώσουν την κατάστασή τους με δεδομένο ότι τα εν λόγω προγράμματα θεωρούνται σημαντικότατα για τα business plans των υποψήφιων επενδυτών που θα αποφασίζουν τελικά να δώσουν το παρών στους δύο νέους διαγωνισμούς πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Στην έκταση της ΕΤΑΔ (περί τα 350 στρέμματα, όση και η διπλανή των ναυπηγείων) υπάρχει κυρίως η μεγάλη δεξαμενή (δεξαμενή 5), η οποία πάντως χρήζει εκσυγχρονισμού με δεκάδες εκατ. ευρώ, ο προηγούμενος διαγωνισμός δεν συγκέντρωσε ενδιαφέρον με τίμημα στα 55 εκατ. ευρώ. Στο ακίνητο της ΕΤΑΔ είχε δημιουργηθεί δομή φιλοξενίας μεταναστών που πρέπει να μετακινηθεί, ενώ πληροφορίες κάνουν λόγο ότι μπορεί να δούμε και άλλου είδους χρήσεις που εσχάτως έχουν αναδυθεί όπως για παράδειγμα logistics, σε συνδυασμό με την αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας. Όλα αυτά βέβαια είναι σενάρια…

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, μάλλον έχουμε να κάνουμε με μια «δύσκολη εξίσωση», με διπλό διαγωνισμό που έχει διάφορες παραμέτρους, απαιτείται συντονισμός ανάμεσα στους εμπλεκόμενους (υπουργεία, ειδικό διαχειριστή, ΕΤΑΔ, Ένοπλες Δυνάμεις κ.α.), την ώρα βέβαια που η υπόθεση σχετίζεται και με μεγάλες προμήθειες στρατιωτικού υλικού (φρεγάτες) και το ναυπηγικό πρόγραμμα του Σκαραμαγκά (όπως και της Ελευσίνας) που μπορεί να δώσει «ζωή» στα δύο αυτά ναυπηγεία.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider