Επιχειρήσεις
04-03-2021 | 08:08

Autohellas: Οι «αντοχές», το come back του δ’ τριμήνου και η πορεία της μετοχής

Autohellas: Οι «αντοχές», το come back του δ’ τριμήνου και η πορεία της μετοχής

Μέσα προφανώς σε μια δύσκολη συγκυρία, λόγω της πανδημίας και της οικονομικής καθίζησης σε κλάδους όπως ο τουρισμός και οι μεταφορές, η εισηγμένη Autohellas κατάφερε να προσαρμοστεί στις δύσκολες συνθήκες και να «κρατήσει δυνάμεις», όπως κατέδειξαν τα αποτελέσματα για το δ΄ τρίμηνο αλλά και για το σύνολο του 2020.

Την ίδια ώρα, η μετοχή του ομίλου παραμένει κοντά στα (σχεδόν) υψηλά έτους, στην περιοχή των 6,3 ευρώ, επιδεικνύοντας μια ανοδική πορεία από πέρυσι τον Οκτώβριο (ήταν στα 3,9-4 ευρώ). Μάλιστα, η μετοχή μετά την υποχώρηση στις αρχές του έτους προς τα επίπεδα των 5,5 ευρώ αντέδρασε εκ νέου επιστρέφοντας στα επίπεδα των 6,35 ευρώ. Έχει επίσης ενδιαφέρον, πέραν του ότι η εισηγμένη είναι από αυτές που συνήθως προσφέρουν μέρισμα στους μετόχους της, ότι έχει προχωρήσει το τελευταίο χρονικό διάστημα σε σημαντικές αγορές ιδίων μετοχών με αποτέλεσμα, βάσει πρόσφατης ενημέρωσης, να κατέχει συνολικά 642.245 ίδιες μετοχές που αντιπροσωπεύουν ποσοστό 1,315% του συνόλου των μετοχών της εταιρείας.

Σε κάθε περίπτωση, σε μια ιδιαίτερη χρονιά όπως ήταν το 2020 όπου ο τουρισμός ζήτημα ήταν να λειτούργησε 3-4 μήνες, με ότι συνέπειες αυτό μπορεί να σημαίνει για τις μεταφορές και τις μισθώσεις αυτοκινήτων, η Autohellas έκλεισε το έτος καταγράφοντας πωλήσεις σε ενοποιημένο επίπεδο ύψους 491,7 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 11,5% σε σχέση με το 2019, EBITDA ύψους 135,4 εκατ. ευρώ (-13,9%), κέρδη προ φόρων 24,2 εκατ. ευρώ και κέρδη μετά φόρων 17,4 εκατ. ευρώ, με την τελική γραμμή να παρουσιάζει βέβαια μείωση σχεδόν 62%.

Αξίζει όμως να επισημανθεί ότι το δ’ τρίμηνο ο όμιλος έκανε rebound, μειώνοντας έτσι τις συνολικές απώλειες, καθώς εμφάνισε άνοδο 13% στα EBITDA (33,95 εκατ. ευρώ) στο τελευταίο τρίμηνο του 2020 αλλά και άνοδο 68% περίπου στα EBIT κέρδη. Οι δε συνολικές πωλήσεις ήταν μεν μειωμένες αλλά σε ποσοστό 3,9% (131,11 εκατ. ευρώ). Αυτά τα αποτελέσματα πραγματοποιήθηκαν παρά την επίδραση του δευτέρου lockdown κατά τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο.

Επομένως η ανθεκτικότητα που έδειξε η εισηγμένη σε μια πολύ άσχημη χρονιά για τις δραστηριότητες της εταιρείας, από ανθρώπους της αγοράς εκλαμβάνεται και ως ένας λόγος αισιοδοξίας για τη φετινή χρονιά, εφόσον βέβαια επιστρέψουν ο τουρισμός και οι μεταφορές σε κανονικότερες συνθήκες.

Κατά το 2020, ο όμιλος ανακοίνωσε σημαντική βελτίωση των καθαρών ταμιακών ροών από λειτουργικές δραστηριότητες σε σχέση με το 2019, στα 119,5 εκατ. ευρώ και ελεύθερες ταμειακές ροές στα 126,7 εκατ. ευρώ (από 94 εκατ. ευρώ το 2019). Ο μακροπρόθεσμος δανεισμός ανήλθε σε 282 εκατ. ευρώ, τα βραχυπρόθεσμα δάνεια σε 96,7 εκατ. ευρώ και τα ταμειακά διαθέσιμα σε 111 εκατ. ευρώ. Στις 31/12/2020 τα ίδια κεφάλαια του ομίλου ανήλθαν σε 273 εκατ. ευρώ.

Η βραχυχρόνια ενοικίαση αυτοκινήτων στην Ελλάδα, αλλά και στις επτά χώρες όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος, επηρεάστηκε καταλυτικά από την πανδημία και τους περιορισμούς στην μετακίνηση που επέφεραν δραματική μείωση ύψους 75-85% στις τουριστικές αφίξεις ανά χώρα δραστηριότητας του Ομίλου. Αντίθετα, οι μακροχρόνιες μισθώσεις διατήρησαν για άλλη μια χρονιά την ανοδική τους πορεία, σημειώνοντας μόνο κάποια απώλεια ρυθμού, κυρίως από την αδράνεια στη σύναψη νέων συμβάσεων κατά την περίοδο του πρώτου lockdown τον Μάρτιο του 2020. Συνεπώς, ο κύκλος εργασιών του ομίλου αθροιστικά από Βραχυχρόνιες και Μακροχρόνιες μισθώσεις, σε Ελλάδα και Εξωτερικό, είχε κάμψη 20% για το σύνολο του έτους, φτάνοντας τα 165,6 εκατ. ευρώ. Ο Κύκλος Εργασιών από πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (του στόλου μισθώσεων), κατέγραψε αύξηση 5,7% σε σχέση με το 2019, φτάνοντας τα 55,8 εκατ. ευρώ.

Ο κλάδος εμπορίας καινούργιων αυτοκινήτων, λειτούργησε και αυτός σε δύσκολο περιβάλλον αφού, με την επίδραση των lockdowns και την καθολική απώλεια πωλήσεων προς εταιρείες βραχυχρόνιων μισθώσεων, η συνολική αγορά στην Ελλάδα εμφάνισε κάμψη ταξινομήσεων κατά 29% σε σχέση με το 2019. Η επίδραση ήταν πολύ πιο έντονη κατά το πρώτο εξάμηνο, με μερική ανάκαμψη στη ζήτηση ιδιωτών στο δεύτερο εξάμηνο. Ο τομέας έχασε συνολικά 8,6% σε τζίρο πέρυσι.

Όπως δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Autohellas κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, «σίγουρα και το 2021 έχει εξαιρετικά δύσκολη αρχή και σημαντικές αβεβαιότητες, ιδιαίτερα σε σχέση με το χρόνο και το βαθμό επανόδου του τουρισμού. Σε μεγάλο βαθμό η ταχύτητα των εμβολιασμών ανά την Ευρώπη, αλλά και οι αναγκαίες συμφωνίες για τις συνθήκες μετακίνησης, θα διαμορφώσουν το περιβάλλον. Έχοντας όμως κάνει σημαντικές προσαρμογές σε δαπάνες και προϊόντα και διατηρώντας πολλαπλότητα στις πηγές των εσόδων μας, είμαστε αισιόδοξοι ότι η πορεία της, μερικής έστω, ανάκαμψης των αποτελεσμάτων των τελευταίων μηνών θα συνεχιστεί.».

Όπως σε αναφέρεται στην ετήσια οικονομική έκθεση, «η έναρξη του 2021 μας βρίσκει εν μέσω κύματος πανδημίας και μέτρων περιορισμού μετακινήσεων με ότι αυτό συνεπάγεται στην απόδοση του Q1. Η εικόνα των μελλοντικών διεθνών μετακινήσεων και του εισερχόμενου τουρισμού εξακολουθεί να είναι ασαφής και ευμετάβλητη, παρόλα αυτά το διεθνές πρόγραμμα εμβολιασμών που είναι σε πλήρη εξέλιξη μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι ότι σύντομα θα δούμε έναρξη μετακινήσεων κάτι που θα επηρεάσει την απόδοση του Ιουνίου και κυρίως του δεύτερου τριμήνου του 2021 που συνήθως ξεκινάει το τουριστικό ρεύμα. Εφόσον τα θετικά σενάρια επιβεβαιωθούν, και σε συνδυασμό με την υπάρχουσα προσπάθεια εκμετάλλευσης της εσωτερικής αγοράς, αναμένουμε να υπάρξει μια μερική ανάκαμψη της ζήτησης του Rent a Car σε προ-covid επίπεδα καθώς και σε βελτιωμένο utilization στο σύνολο του έτους. Σε κάθε περίπτωση παραμένουμε συντηρητικοί στις εκτιμήσεις μας, ευέλικτοι στα πλάνα αγορών και πωλήσεων αυτοκινήτων και ελπίζουμε ότι θα κινηθούμε αυξητικά σε σχέση με την περυσινή χρονιά».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.