«Στοίχημα» του εμπορικού κόσμου να μη χαθεί και το Πάσχα

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Στοίχημα» του εμπορικού κόσμου να μη χαθεί και το Πάσχα
Αγωνία του εμπορικού κόσμου για τη λειτουργία των καταστημάτων την περίοδο του Πάσχα. «Δεν θέλουμε να υπάρξει ένα δεύτερο χαμένο Πάσχα» τονίζει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας.

Με το άνοιγμα του λιανεμπορίου να πηγαίνει πίσω λόγω της επιδημιολογικής εικόνας που παρουσιάζει η χώρα, οι έμποροι ελπίζουν πλέον να μη χαθεί ακόμη μία σημαντική περίοδος υψηλής καταναλωτικής ζήτησης, οι μέρες δηλαδή πριν από το Πάσχα.

Κατά τη διάρκεια διαδικτυακής εκδήλωσης της ΕΣΕΕ, ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας, Γιώργος Καρανίκας τόνισε χαρακτηριστικά πως «δεν θέλουμε να υπάρξει ένα δεύτερο χαμένο Πάσχα». Ο στόχος όπως εξήγησε είναι το ασφαλές άνοιγμα της αγοράς, έτσι ώστε σε κάθε περίπτωση, τα καταστήματα να είναι ανοιχτά και να λειτουργούν κανονικά μέσα στον Απρίλιο για να μην χαθεί η πασχαλινή περίοδος, όπως χάθηκε η αντίστοιχη περσινή.

Υπενθυμίζεται πως εκτός από το περσινό Πάσχα που τα καταστήματα ήταν κλειστά λόγω του πρώτου lockdown, οι έμποροι απώλεσαν επίσης τις ενδιάμεσες φθινοπωρινές εκπτώσεις, τη Black Friday, περίπου 2 δισ. ευρώ από τον χριστουγεννιάτικο τζίρο. Όσον αφορά στις χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες κανονικά ολοκληρώνονταν την Κυριακή, κατόπιν αιτήματος των εμπόρων, θα παραταθούν τελικά έως το τέλος Μαρτίου. Οι έμποροι εκτιμούσαν ότι θα χανόντουσαν σχεδόν 3,5 δισ. τζίρου, λόγω των κλειστών καταστημάτων εν μέσω εκπτώσεων, ωστόσο ακόμη και τώρα που παρατάθηκε η περίοδος δεν γνωρίζουν ακόμα πότε, καθώς και με ποιον τρόπο θα λειτουργήσει η αγορά.

Για τους εμπόρους το κρίσιμο ζήτημα είναι τα καταστήματα να λειτουργήσουν με μέτρα προστασίας μεν, ώστε να αποφευχθεί ακόμη ένα φαινόμενο «ακορντεόν» στην αγορά, αλλά παράλληλα να ανοίξουν κανονικά τις πόρτες τους, καθώς οι μέθοδοι click away και click inside μπορεί να δίνουν μία μικρή «ανάσα» ωστόσο δεν υποκαθιστούν σε καμία περίπτωση την κανονική λειτουργία, όπως αποτυπώνεται και στον τζίρο τους.

Εξάλλου, αν και στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφηκε συνολική πτώση 8,6% στο λιανικό εμπόριο το 2020, διαπιστώνονται μεγάλες ανισότητες μεταξύ των επιμέρους κλάδων. Όπως παρατηρεί η ΕΣΕΕ, ενώ η «συνολική μείωση ανέρχεται σε ποσοστό μικρότερο από τις προβλέψεις για τη συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας, υπάρχουν κλάδοι που είδαν σημαντική αύξηση και άλλοι, πολυπληθείς αριθμητικά, που κατέγραψαν καταστροφικές μειώσεις». Ενδεικτικά ο κλάδος 4711 στον οποίον ανήκουν τα σούπερ μάρκετ κατέγραψε συνολικά αύξηση 5,2%, οι διαδικτυακές πωλήσεις 18% και το εμπόριο ηλεκτρονικών υπολογιστών 13,1%. Αντίθετα, το λιανικό εμπόριο κοσμημάτων –ρολογιών είχε μείωση (-46,8%) ενώ ο κλάδος των καλλυντικών (-39,4%) και ο κλάδος ενδυμάτων και υποδημάτων -36%.

«Ανάγκη για στοχευμένα μέτρα»

Με αφορμή μάλιστα τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ, ο κ. Καρανίκας, τόνισε την ανάγκη να ληφθούν το επόμενο διάστημα στοχευμένα μέτρα και συγκεκριμένα για τους κλάδους τους λιανεμπορίου που έχουν πληγεί περισσότερο μέσα στην πανδημία.

«Το εμπόριο έχει αδικηθεί ως σήμερα σε σημαντικές παρεμβάσεις όπως ήταν η «μη επιστρεπτέα επιχορήγηση» από τις Περιφέρειες. Απαιτούνται κι άλλες γενναίες αποφάσεις, όπως η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και της προκαταβολής φόρου, που είναι μέτρα άδικα και αντιαναπτυξιακά» τόνισε ο κ. Καρανίκας προσθέτοντας: «Αντίστοιχα, τα κριτήρια χρηματοδότησης των τραπεζών πρέπει να είναι αντικειμενικά και όχι στη βάση της ξεχωριστής πολιτικής της κάθε τράπεζας, ώστε να μην αποκλείουν τις βιώσιμες μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις. Το ζήτημα για την «επόμενη μέρα» είναι να διασφαλισθεί η επιβίωση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και όχι μόνο λίγων, μεγάλων και ισχυρών εταιριών».

Παράλληλα αναφορικά με τα μέτρα στήριξης, από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης απέστειλε χθες επιστολή στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Θόδωρο Σκυλακάκη με αίτημα τη διευθέτηση του θέματος της μείωσης των ενοικίων κατά 100% των υποκαταστημάτων λιανικής πώλησης που παραμένουν κλειστά με κρατική εντολή, ανεξαρτήτως του κύριου ΚΑΔ της επιχείρησης.

Όπως επισημαίνει «πολλές επιχειρήσεις που έχουν ως κύριο ΚΑΔ χονδρική πώληση, αλλά παράλληλα διατηρούν με το ίδιο ΑΦΜ και υποκαταστήματα που είναι δηλωμένα με ΚΑΔ λιανικής πώλησης, αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τη δήλωση μείωσης του ενοικίου του υποκαταστήματος. Αν και το υποκατάστημα λιανικής πώλησης έχει κλείσει με κρατική εντολή και θα δικαιούτο για τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο μείωση 100% του ενοικίου, εντούτοις στις υποβαλλόμενες από τους ιδιοκτήτες των ακινήτων δηλώσεις covid αναγνωρίζεται μόνο ο κύριος ΚΑΔ της χονδρικής, με μείωση 40% που ουσιαστικά αφορά την έδρα της επιχείρησης και δεν αναγνωρίζεται η μείωση 100% για το υποκατάστημα λιανικής πώλησης».

Διαβάστε επίσης:

Δύσκολη εξίσωση το άνοιγμα του λιανεμπορίου – Τα νέα δεδομένα και η αγωνία των εμπόρων

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider