Επιχειρήσεις
14-02-2021 | 09:11

Ποια σιδηροδρομικά projects «κόμβους» ύψους 3,3 δισ. ευρώ προωθούν υπ. Υποδομών-ΕΡΓΟΣΕ με ανταγωνιστικό διάλογο

Ποια σιδηροδρομικά projects «κόμβους» ύψους 3,3 δισ. ευρώ προωθούν υπ. Υποδομών-ΕΡΓΟΣΕ με ανταγωνιστικό διάλογο

Προ ολίγων μόλις ημερών, μιλώντας στο 4ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλονίκης, ο υπουργός Υποδομών, κ. Κ. Καραμανλής, αναφέρθηκε στη νέα γενιά έργων που προωθούνται στην Ελλάδα. Μεταξύ αυτών, περίοπτη θέση έχει το νέο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων.  

Πρόκειται, όπως σημείωσε ο υπουργός Υποδομών, «για το μεγαλύτερο πρόγραμμα που έχει σχεδιαστεί στη χώρα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, με έμφαση ιδίως στην εμπορική μεταφορά, με συνδέσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια και στην ολοκλήρωση του κορμού του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας στον άξονα της ΠΑΘΕ».

Οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, φαίνεται ότι είναι στο επίκεντρο των σχεδιασμών της κυβέρνησης, με την ΕΡΓΟΣΕ προφανέστατα να διαδραματίζει κομβικό ρόλο στον τομέα αυτό. Για αυτό και οι δύο πλευρές, υπουργείο Υποδομών και ΕΡΓΟΣΕ, προετοιμάζονται ώστε μέσα στους επόμενους μήνες να είναι έτοιμο το πρόγραμμα δημοπρατήσεων με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Σε σχετική παρουσίαση της ΕΡΓΟΣΕ τον περασμένο Οκτώβριο, που είναι αναρτημένη και στην ιστοσελίδα της, είχαν μπει στο πακέτο των 3,3 δισ. ευρώ που θα προωθηθούν με ανταγωνιστικό διάλογο 6 σιδηροδρομικά projects. Όπως φαίνονταν σε αυτή την παρουσίαση πρόκειται για τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), το έργο Ρίο-Πάτρας (ολοκλήρωση σύνδεσης των δυο πόλεων και η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας) ύψους 514 εκατ. ευρώ, η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια του Λαυρίου (380 εκατ.) και της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ), με τη λίστα να ολοκληρώνεται με τη σύνδεση του 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο (22 εκατ. ευρώ). Όλα τα έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου διασυνδέουν τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι το όλο εγχείρημα βρίσκεται υπό την… εποπτεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης που θα δώσει και το τελικό «οκ» για τα έργα που θα ενταχθούν στο πακέτο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Για την ώρα υπάρχει προέγκριση αλλά μένει να φανεί κάτι αλλάξει στη λίστα των projects, με τον συνολικό προϋπολογισμό πάντως να μη διαφοροποιείται σημαντικά.

Βέβαια, θα χρειαστεί να προχωρήσουν οι αρμόδιοι φορείς στην αναζήτηση και επιλογή συμβούλων που θα φέρουν σε πέρας, λειτουργώντας υποστηρικτικά προς την ΕΡΓΟΣΕ, το μεγάλο αυτό εγχείρημα της κατάρτισης των τευχών δημοπράτησης μέσω του μοντέλου του ανταγωνιστικού διαλόγου με τους υποψηφίους ομίλους που θα δώσουν το «παρών» στους διαγωνισμούς.

Όπως έχει αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρ. Βίνης, και καταγράφονταν στην εν λόγω παρουσίαση, ο ανταγωνιστικός διάλογος έχει πλεονεκτήματα όπως η επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων, η διασφάλιση της αρτιότερης τεχνικής λύσης, ως αποτέλεσμα διαβούλευσης μεταξύ των διαγωνιζομένων, η δυνατότητα εφαρμογής καινοτόμων λύσεων. Σημειώνεται ότι με αυτό το μοντέλο ο ανάδοχος γίνεται κύριος της μελέτης του έργου και επιτυγχάνεται η διασφάλιση τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης, καθώς ο ανάδοχος θα αναλάβει την υλοποίηση του συνόλου των υποδομών (με ηλεκτροκίνηση-σηματοδότηση κ.α.).

Προφανώς βέβαια, χρειάζεται εύλογος χρόνος ωρίμανσης των διαδικασιών από την επιλογή των συμβούλων, την κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης, έως την προκήρυξη των έξι διαγωνισμών και την επιλογή των ομίλων που θα συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση, δηλαδή στον ανταγωνιστικό διάλογο. Πάντως, τόσο στο υπουργείο Υποδομών όσο και στην ΕΡΓΟΣΕ προσδοκούν μέρος της «δουλειάς» να ξεκινήσει στο β’ εξάμηνο του έτους και να δρομολογηθούν διεργασίες μέσα στο καλοκαίρι, από Ιούνιο-Ιούλιο και μετά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.