Οι «φουρτούνες» της ακτοπλοΐας, η κυβερνητική στήριξη και οι «μαύρες τρύπες»

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οι «φουρτούνες» της ακτοπλοΐας, η κυβερνητική στήριξη και οι «μαύρες τρύπες»
Μόλις προ ημερών το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανακοίνωσε ότι εξασφάλισε νέα στήριξη, ύψους 12 εκατ. ευρώ, για τις επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας.

«Καμπανάκι επιβίωσης» φαίνεται να «χτυπούν» εταιρείες του ακτοπλοϊκού κλάδου που ανησυχούν μήπως σε σημαντικό βαθμό χαθεί και μέρος της φετινής χρονιάς, μετά το «κάζο» του 2020 ελέω πανδημίας. Την ίδια στιγμή πάντως, η κυβέρνηση επιχειρεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις του κλάδου, έχοντας προφανώς και ως στόχο τη στήριξη των εργαζομένων αλλά και τη διασφάλιση της σύνδεσης των νησιών μας με την ενδοχώρα τόσο τους θερινούς μήνες, όσο και την υπόλοιπη περίοδο.

Μόλις προ ημερών το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανακοίνωσε ότι εξασφάλισε νέα στήριξη, ύψους 12 εκατ. ευρώ, για τις επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας, αναγνωρίζοντας επί της ουσίας εμπράκτως τον κρίσιμο ρόλο του κλάδου στη διασφάλιση της επικοινωνίας και της επάρκειας εφοδιασμού και μετακίνησης επιβατών και αγαθών μεταξύ ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας. Μάλιστα, η πρόσθετη αυτή στήριξη, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι αρνητικές συνέπειες της συνεχιζόμενης πανδημίας, ανεβάζει το συνολικό πακέτο στήριξης για την ακτοπλοΐα στα 67 εκατ. ευρώ, ενώ συνεχίζεται με σειρά μέτρων η στήριξη και των ναυτικών και εργαζόμενων στον κλάδο (σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας συνολικά, τα μέτρα στήριξης της ναυτικής εργασίας προσεγγίζουν τα 15 εκατ. ευρώ).

Το βασικό ζητούμενο όμως στον κλάδο, ο οποίος προφανώς και αναγνωρίζει τις προσπάθειες του υπουργείου Ναυτιλίας να δώσει στήριξη, είναι το εξής, όπως ισχυρίζονται στελέχη του ακτοπλοϊκού κόσμου στον Πειραιά: «τελικά ποιες επιχειρήσεις και υπό ποιες συνθήκες θα φτάσουν μέχρι το Πάσχα και τις αρχές του καλοκαιριού, για όταν και έχει τεθεί η προσδοκία να αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση προς επαναφορά σε μιας μορφής κανονικότητα».

Και επιπρόσθετα, οι ίδιοι κύκλοι αναρωτιούνται «αν φτάνουν για όλους αυτά τα κεφάλαια ή θα χρειαστεί το κράτος πάλι να ανοίξει τη στρόφιγγα». Κάτι για το οποίος όμως το αρμόδιο υπουργείο δηλώνει «έτοιμο».

Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, δεν διαφαίνεται το πως οι πρώτοι έξι μήνες του 2021 θα μπορέσουν να «καλύψουν μέρος από την τρύπα» του 2020, κατά συνέπεια, ο προβληματισμός είναι παραπάνω από εμφανής. Ακόμα και αν το 2021 αποδειχθεί καλύτερο από το 2020, η ζημία που έγινε πέρυσι σε συνδυασμό με τις φετινές απώλειες, θα δημιουργήσουν σημαντικά απόνερα στις επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ενώσεων της ακτοπλοΐας, ο συνολικός τζίρος το 2020 πρέπει να μειώθηκε κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ. Πεσμένος θα είναι και ο φετινός, ωστόσο, η πορεία των εμβολισμών και της διαχείρισης σε βάθος χρόνου της πανδημίας δημιουργεί μια προσδοκία στις εταιρείες ότι η χασούρα θα είναι μικρότερη. Σε κάθε περίπτωση όμως, αν και οι μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις της πανδημίας σε διάφορους κλάδους της οικονομίας είναι ακόμη άγνωστες, φαίνεται ότι το πλήγμα για τις ακτοπλοϊκές είναι ήδη μεγάλο, λόγω της σημαντικής μείωσης της δραστηριότητας τους στα πλαίσια του περιορισμού της διάδοσης του κορωνοϊού. Το πιθανότερο είναι μέχρι και την έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν η κυβέρνηση να στηρίζει τις εταιρίες προκειμένου αυτές με τη σειρά τους να εξυπηρετήσουν τα δρομολόγια.

Υπενθυμίζεται ότι και ο ΙΟΒΕ σε μια μελέτη του τον περασμένο μήνα, την οποία είχε παρουσιάσει το insider, σημείωνε, μεταξύ άλλων, ότι για το 2020 ανέμενε ότι «η κάμψη στην κίνηση επιβατών και οχημάτων επηρεάζει τον κύκλο εργασιών όπου εκτιμάται μείωση κατά 45% στις γραμμές εσωτερικού και κατά 30% στην Αδριατική θάλασσα. Ως αποτέλεσμα, η απώλεια εσόδων και τα ζημιογόνα αποτελέσματα αναμένεται να ξεπεράσουν τα 300 εκατ. και τα 120 εκατ. ευρώ αντίστοιχα».

Συμπλήρωνε δε ο ΙΟΒΕ, αναφερόμενος στην προσεχή περίοδο, ότι «η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της πανδημίας στο άμεσο μέλλον και ο βαθμός που θα επηρεάσει την τουριστική κίνηση μεσοπρόθεσμα αποτελούν τους κυριότερους κινδύνους στους οποίους καλείται να ανταπεξέλθει ο κλάδος».

Προφανώς λοιπόν, ακόμα και αν η ζημία φέτος περιοριστεί, θα έχει ανοίξει μια «τρύπα» τουλάχιστον 400-500 εκατ. ευρώ τη διετία 2020-2021. Και εύλογα τίθενται τα ερωτήματα: Θα αντέξουν οι επιχειρήσεις; Και ποιες θα φτάσουν μέχρι το καλοκαίρι; Θα έρθουν «λουκέτα» σε κάποιες εταιρίες που δεν έχουν «λίπος για κάψιμο», δηλαδή μετρητά στα ταμεία; Θα έχουν προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς οι εμβολιασμοί; Θα ανοίξουν οι τουριστικές αγορές; Πόσες εταιρείες θα μπορέσουν να πάρουν ανάσες μέσω τραπεζικών δανείων ή επιδοτήσεων από το Δημόσιο (π.χ. άγονες γραμμές); Τι θα συμβεί εάν προκύψει και άλλο κύμα στην κρίσιμη περίοδο; Πόσα πλοία και πόσα δρομολόγια θα ενεργοποιηθούν;

Κατά συνέπεια, το προσεχές διάστημα είναι εξόχως κρίσιμο για τις ακτοπλοϊκές εταιρίες που δραστηριοπούνται είτε στις γραμμές της Αδριατικής, είτε και στο Αιγαίο Πέλαγος και τις λοιπές ελληνικές θάλασσες. Η εξέλιξη της πανδημίας, η ενίσχυση από Δημόσιο ή τράπεζες, οι αντοχές της κάθε επιχείρησης θα δείξουν ποιες θα καταφέρουν σε βάθος χρόνου να μείνουν δυνατές και να καλύψουν τα επόμενα έτη τη χασούρα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider