Μέσα στους πρώτους μήνες του 2019 έχουν προγραμματιστεί να τρέξουν οι διαγωνισμοί μεγάλων έργων υποδομής στην χώρα.

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η επέκταση της γραμμής 4 του μετρό, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, η Ζεύξη Σαλαμίνας Περάματος αλλά και η παράκαμψη της Χαλκίδας είναι τα έργα που αναμένεται να λάβουν σάρκα και οστά, με τους σχετικούς διαγωνισμούς να προγραμματίζονται μέσα στο πρώτο εξάμηνο της νέας χρονιάς. 

Γραμμή 4 Μετρό

Για τις 15 Ιανουαρίου έχει πάρει παράταση η κατάθεση των τεχνικών και οικονoμικών προσφορών για το πρώτο τμήμα της γραμμή 4 του μετρό Αθήνας (Άλσος Βεΐκου – Γουδί), από τις τρεις κοινοπραξίες που πέρασαν στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού.

Η αρχική ημερομηνία κατάθεσης είχε οριστεί για τις 10 Δεκεμβρίου. 

Σημειώνεται ότι οι τρεις κοινοπραξίες είναι οι εξής:

ΤΕΡΝΑ ΑΕ- VINCI-SIEMENS AG “TVS”, 

J+P ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA –ALSTOM TRANSPORT S.A. και 

ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA. 

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ και η προβλεπόμενη διάρκεια υλοποίησης του σε 8 χρόνια. 

Οπως ανακοίνωσε η διοίκηση της Αττικό Μετρό, η παραπάνω εξέλιξη αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην πορεία υλοποίησης του μεγαλύτερου έργου υποδομής, το οποίο θα συμβάλει καταλυτικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών της ΑΤΤΙΚΗΣ.

Το Α’ Τμήμα της Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», το οποίο προγραμματίζεται να υλοποιηθεί με την παρούσα δημοπράτηση, έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός).

Ταυτόχρονα θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, στην εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).

Η χάραξή του εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι το Γουδή και το Φρέαρ TBM Κατεχάκη και υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου.

Έχει μήκος περίπου 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή, καθώς και εννέα ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.

Προβλέπεται σήραγγα υπόγειας διάνοιξης διατομής διπλής τροχιάς που θα διανοιχτεί με τουλάχιστον δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) μήκους περί τα 12 χιλιομέτρων.

Επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019 προσδιόρισε την έναρξη του διαγωνισμού για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Σε συνέντευξη που έδωσε στον Alpha χθες, μίλησε για το θέμα και όπως είπε ο διαγωνισμός θα βγει στον αέρα τους πρώτους μήνες του 2019 ενώ ο νυν παραχωρησιούχος προχωρά τις μελέτες προκειμένου να ωριμάσουν τα υπόλοιπα έργα και να γίνει η διαγωνιστική διαδικασία.

Αναφορικά με τα έργα που θα αποτελέσουν τις επεκτάσεις είναι η οδική και σιδηροδρομική επέκταση προς το Λιμάνι του Λαυρίου, η οδική και σιδηροδρομική επέκταση προς το Λιμάνι της Ραφήνας, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Ε.Ο.Αθήνας-Θεσσαλονίκης και η αστική σήραγγα Κατεχάκη-Βουλιαγμένης.

Το εγχείρημα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού χρονολογείται από το 2001 οπότε και έγινε μία προσπάθεια να δημοπρατηθεί το έργο μέσω παραχώρησης. 

Ύστερα από μία επταετία σχεδιασμών το 2008 η μακέτα των επεκτάσεως της Αττικής Οδού προέβλεπε την υπογειοποίηση σε Αργυρούπολη και Καισαριανή σημαντικού τμήματος των νέων αυτοκινητοδρόμων, ενώ το 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τους νέους αυτοκινητοδρόμους. 

Σύμφωνα με τον τότε σχεδιασμό, οι επεκτάσεις θα ήταν συνολικού μήκους 71,6 χλμ, ήταν προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ και θα είχαν ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του 2015. Λόγω όμως των εθνικών εκλογών του 2009, η δημοπράτηση Σουφλιά ακυρώθηκε. Έκτοτε το έργο, το οποίο θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά τις μετακινήσεις,  παραμένει στο συρτάρι του Υπουργείου Υποδομών. 

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Στις αρχές του 2019 θα κληθούν να υποβάλλουν τις οικονομικές προσφορές τους οι υποψήφιοι επενδυτές που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). 

Για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο υπέβαλαν αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος οι ακόλουθες εταιρείες και κοινοπραξίες εταιρειών:

-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.

-ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ Α.Ε.

-J&P – ΑΒΑΞ.

-VINCI CONCESSION – VINCI HIGHWAYS

 -ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – ACCIONA (ΙΣΠΑΝΙΑ)

Για το τμήμα Ηράκλειο – Νεάπολη αιτήσεις κατέθεσαν:

-ΑΚΤΩΡ Α.Ε.

-ΤΕΡΝΑ Α.Ε.

-J&P – ΑΒΑΞ.
Συνολικά με την μελέτη που έχει ήδη εκπονηθεί, θα γίνει αναβάθμιση στο 80% του συνολικού μήκους του Βόρειου Οδικού Άξονα. Στο πλαίσιο της αναβάθμισης, προβλέπεται η κατασκευή 40 νέων γεφυρών και οκτώ νέων σηράγγων.

Ακόμη, προβλέπονται νέες χαράξεις στα τμήματα Καλάμι-Καλύβες, Βρύσες-Πετρές-Ατσιπόπουλο, περιοχή Σισών, Αγία Πελαγία-Παλαιόκαστρο και Ταρμαράς-Σεληνάρι.

Σε όλο το μήκος του δρόμου θα υπάρχουν τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, ενώ προβλέπεται και η δημιουργία παράπλευρου οδικού δικτύου.

Επίσης, θα υπάρχει κεντρικό προστατευτικό στηθαίο. Με βάση τη μελέτη, θα κατασκευασθούν και 51 ανισόπεδοι κόμβοι όπου θα υπάρχει φωτισμός.

Ζεύξη Σαλαμίνας Περάματος

Στην τελική ευθεία μπαίνει το μεγάλο έργο της Ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος, για το οποίο έχουν ήδη κατατεθεί τρεις προσφορές, ενώ ήδη προχωρούν οι διαδικασίες για την εκπόνηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

 Σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου η εκπόνηση της ΜΠΕ θα γίνει, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, με σύνθεση των αντίστοιχων προτάσεων των τριών προεπιλεγέντων υποψηφίων, με τρόπο που να καλύπτει τον Βασικό Σχεδιασμό του έργου.

Να σημειωθεί ότι οι προσφορές που κατατέθηκαν για το έργο της Ζεύξης ύψους 350 εκατ. ευρώ είναι η ΜΕΤΚΑ, η ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία των εταιριών Vinci Consessions-Vinci Highways-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.

Η οδική ζεύξη της Σαλαμίνας με το Πέραμα αποτελεί χρόνιο αίτημα των περίπου 39.000 μόνιμων κατοίκων-ή τουλάχιστον ενός μεγάλου τμήματος αυτών- του νησιού, καθώς σήμερα η μετακίνηση από και προς την υπόλοιπη Αττική εξασφαλίζεται μόνο μέσω των επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων.

Το έργο της μόνιµης υποθαλάσσιας οδικής ζεύξης Σαλαµίνας - Περάµατος αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας µήκους περίπου 1,1 χλµ µε τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό µήκος έργου περί τα 3χλµ) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάµατος µέχρι τoν ανισόπεδο κόμβο Παλουκίων. Περιλαμβάνει και τα οδικά τµήµατα παράκαµψης των πόλεων Περάµατος και Σαλαµίνας µήκους περίπου 14,5 χλµ.

Βάσει του αρχικού σχεδιασμού, το οδικό τμήμα θα εκτείνεται από την υπάρχουσα Λεωφόρου Σχιστού-Σκαραµαγκά, µε την οποία συνδέεται µε ανισόπεδο κόµβο, οδεύει εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραµαγκά και µέχρι την περιοχή του κολυµβητηρίου Περάµατος όπου δηµιουργείται κόµβος για την σύνδεσή του µε την υφιστάµενη οδό Περάµατος - Κερατσινίου - Πειραιά.

Ακολουθεί η υποθαλάσσια ζεύξη µε οδική σήραγγα και στη συνέχεια όδευση επί της νήσου του Αγίου Γεωργίου κατ΄ επέκταση της υπάρχουσας οδικής σύνδεσης της νήσου Αγίου Γεωργίου µε τον Ναύσταθµο.

Παράκαμψη Χαλκίδας

Πρόκειται για ένα από τα μεγάλα έργα που πρόκειται να δημοπρατηθούν στις αρχές του 2019. Το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας, αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων τη Εύβοιας και σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη η δημοπράτηση του θα πραγματοποιηθεί μαζί με τον άξονα  Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος.

Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 200εκατ. ευρώ, θα είναι συνολικού μήκους 25,6χλμ εκ των οποίων και η κατασκευή του αναμένεται να αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά την Χαλκίδα.