H Novibet δραστηριοποιείται σε 11 χώρες παγκοσμίως στον κλάδο του GameTech, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί μια σημαντική παρουσία στην Ελλάδα. Πόσο δύσκολο, όμως, είναι για μια εταιρεία να φτάσει σε αυτό το επίπεδο, αλλά και τι ρυθμίσεις πρέπει να κάνει όσον αφορά την καταπολέμηση του παράνομου τζόγου;
Ο Παναγιώτης Σκύρλας, Chief International Expansion Officer της Novibet, απαντάει σε όλα τα ερωτήματα του Insider.
Θα θέλαμε να μας περιγράψετε το πρόγραμμα διεθνούς ανάπτυξης μιας εταιρίας στον κλάδο του GameTech και ποια είναι τα σχέδια της Novibet.
Ο κλάδος του online gambling είναι εξ ορισμού εξωστρεφής καθώς δεν περιορίζεται στα στενά γεωγραφικά όρια μιας χώρας αλλά εκτείνεται όπου φτάνει το διαδίκτυο. Οι μεγάλοι όμιλοι του κλάδου έχουν ως κεντρική επιλογή τη συνεχή επένδυση στο προϊόν και στη συνέχεια τη γεωγραφική τους επέκταση αξιοποιώντας εμπορικές συνέργειες και οικονομίες κλίμακας που τους κάνουν περισσότερο ανταγωνιστικούς. Η Novibet, με σημαντική παρουσία στην Ελλάδα, πραγματοποίησε ένα sprint επέκτασης τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, διευρύνοντας τη λειτουργία της πλέον σε έντεκα χώρες και σε τρεις ηπείρους. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις διεθνώς και αξιοποιούμε τις ευκαιρίες για είσοδο σε αγορές με ξεκάθαρο κανονιστικό περιβάλλον και ευνοϊκές εμπορικές προοπτικές. Προτιμάμε ανταγωνιστικές αγορές όπως η Βραζιλία γιατί ο ανταγωνισμός μας κάνει καλύτερους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η είσοδός μας σε μια νέα αγορά συνοδεύεται από ενδελεχή ανάλυση των δεδομένων σε συνεργασία με τοπικούς συμβούλους και ειδικούς. Βασική στρατηγική μας είναι να προσφέρουμε ένα προϊόν που ξεπερνά τις προσδοκίες των χρηστών προσαρμοσμένο όμως στις τοπικές προτιμήσεις σε επίπεδο περιεχομένου και υπηρεσιών. Διατηρώντας σημαντική παρουσία στην Ελλάδα, αποτελεί κεντρική μας επιλογή σε κάθε νέα χώρα να αναπτύσσουμε ισχυρές τοπικές ομάδες που συμβάλλουν στην προσαρμογή του εμπορικού μας πλάνου, του προϊόντος, και των υπηρεσιών στις προτιμήσεις των πελατών. Στόχος μας είναι να εξελίξουμε την εταιρία σε έναν από τους δέκα μεγαλύτερους παρόχους παιχνιδιών στο διαδίκτυο παγκοσμίως.
Πώς θα ορίζατε το φαινόμενο του παράνομου τζόγου και ποιες είναι οι συνέπειες;
Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο όπου μη αδειοδοτημένοι παράνομοι πάροχοι καταφέρνουν να στοχεύουν ενεργά τους πολίτες μιας χώρας προκειμένου να αποκομίσουν πελατολόγιο εκμεταλλευόμενοι την υπερφορολόγηση που λαμβάνει χώρα στο περιβάλλον των νόμιμων παρόχων. Τα παράνομα sites δεν εποπτεύονται από τις αρχές και δεν παρέχουν κανένα μηχανισμό ασφαλούς παιχνιδιού στους παίκτες. Οι παράνομοι διεθνείς ιστότοποι που απαριθμούνται σε αρκετές χιλιάδες δεν εφαρμόζουν όριο ηλικίας συμμετεχόντων τα 21 έτη, δεν παρέχουν μηχανισμούς Ασφαλούς Παιχνιδιού (Responsible Gambling), δεν εφαρμόζουν πολιτικές, διαδικασίες και μέτρα δέουσας επιμέλειας για σκοπούς Anti - Money Laundering (AML), δεν εγγυώνται την πληρωμή των κερδών των παικτών και δεν έχουν καταθέσει εγγυητικές καλής λειτουργίας ενός εκατομμυρίου ευρώ όπως οι νόμιμοι πάροχοι. Επιπλέον, κάνουν ιδιαίτερα επιθετικό marketing χωρίς έλεγχο των εμπορικών τους σχεδίων από τις εποπτικές αρχές, ενώ παράλληλα, δεν παρέχουν προστασία από κυβερνοεπιθέσεις και διαρροές προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών.
Πόσο εύκολο είναι για μια εταιρεία να αδειοδοτηθεί σε μια αγορά; Τί ασφάλεια προσφέρει στον παίκτη μια αδειοδοτημένη εταιρεία, όπως η Novibet;
Η διαδικασία της αδειοδότησης είναι μια πολύ συγκεκριμένη διαδικασία που περιγράφεται σαφώς στο κανονιστικό πλαίσιο της κάθε χώρας. Στην Novibet έχουμε αναπτύξει δομές και διαδικασίες όπου η κανονιστική συμμόρφωση βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά έτσι ώστε σε στενή συνεργασία με τις ρυθμιστικές αρχές εξασφαλίζει όλες τις άδειες που απαιτούνται για την υλοποίηση των πλάνων ανάπτυξης. Θα μπορούσα να πω ότι σε αγορές όπως οι ευρωπαϊκές οι οποίες είναι βαθιά ρυθμισμένες τόσο σε θέματα κανονισμών παιγνίων αλλά και στην προστασία προσωπικών δεδομένων, το AML και τις υπηρεσίες πληρωμών, το τμήμα συμμόρφωσης της Novibet αποτελεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τον οργανισμό. Παρατηρούμε μάλιστα ότι λόγω της καλής φήμης και του άψογου ιστορικού της Novibet, γινόμαστε συχνά αποδέκτες αιτημάτων από ρυθμιστές στο εξωτερικό για παροχή τεχνογνωσίας, ειδικά σε θέματα υπεύθυνου παιχνιδιού.
Οι αδειοδοτημένοι πάροχοι προσφέρουν ένα ασφαλές περιβάλλον ψυχαγωγίας στο οποίο οι παίκτες υποχρεωτικά θέτουν όρια, και τους ενημερώνουν μέσω ειδικών μηνυμάτων για την υγιή παικτική τους δραστηριότητα. Παρέχουν μηχανισμούς μη αναστρέψιμου αυτο-αποκλεισμού από τα παίγνια και τεστ αυτοαξιολόγησης για τους παίκτες προκειμένου να διατηρούν τον έλεγχο στο παιχνίδι. Διατηρούν τμήματα υπεύθυνου παιχνιδιού που ελέγχουν με τεχνικά μέσα και εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης την δραστηριότητα των παικτών ώστε να προλάβουν τυχόν προβληματικές συμπεριφορές. Οι αδειοδοτημένοι πάροχοι εγγυώνται τις καταθέσεις και πληρωμές, έχουν καταθέσει εγγυητικές επιστολές πολλών εκατομμυρίων στις ρυθμιστικές αρχές, εφαρμόζουν το ηλικιακό όριο που επιβάλλει ο νόμος έχοντας θέσει αυστηρές διαδικασίες ταυτοποίησης και δέουσας επιμέλειας παικτών.
H Novibet δραστηριοποιείται σε 11 χώρες παγκοσμίως, καθεμία από τις οποίες παρουσιάζει τις δικές της ιδιαιτερότητες ως προς το ρυθμιστικό τους πλαίσιο. Πώς μια διεθνής εταιρεία καταφέρνει να διαφοροποιείται σε κάθε αγορά, διατηρώντας παράλληλα ακλόνητη τη βασική ταυτότητα του brand;
Η επένδυση στο brand είναι κεντρική μας επιλογή. Αρχικά θα σας έλεγα ότι σε αντίθεση με άλλους ομίλους στον κλάδο εμείς δραστηριοποιούμαστε και στις 11 χώρες με το ίδιο brand. Ταυτόχρονα, αν και σωστά αναφέρετε ότι υπάρχουν διαφορές στο ρυθμιστικό πλαίσιο κάθε χώρας, και μάλιστα κάποιες από αυτές θέτουν και περιορισμούς στο προϊόν, η προσέγγισή μας παραμένει να προσφέρουμε την ίδια εντυπωσιακή ψυχαγωγική εμπειρία, διατηρώντας όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν την πλατφόρμα μας μοναδική και προσφέρουν στους παίκτες συνεχή “Wow moments”.
Ποιες ιδιαιτερότητες έχει η ελληνική αγορά σε σχέση με τις υπόλοιπες που δραστηριοποιείται η Novibet;
Η ελληνική αγορά είναι μια τυπική ευρωπαϊκή αγορά 15 ενεργών παρόχων με ώριμο κανονιστικό πλαίσιο, ισχυρό ανταγωνισμό και μεγάλες απαιτήσεις σε έξοδα διαφήμισης. Σε σχέση με τις αγορές του εξωτερικού συναντάμε έναν από τους υψηλότερους φόρους διεθνώς 35% στα μικτά κέρδη των παρόχων. Ταυτόχρονα ο φόρος κερδών παικτών στο διαδίκτυο από 13 εκ. το 2019 ξεπέρασε τα 220 το 2023. Αρκετοί πάροχοι επιλέγουν να καλύπτουν οι ίδιοι τον φόρο παίκτη προκειμένου να περιοριστεί η διαρροή παικτών σε μη αδειοδοτημένους παρόχους με αποτέλεσμα να πληρώνουν περίπου το 61% των μικτών τους εσόδων (GGR) σε φόρους. Ταυτόχρονα διαπιστώνουμε ότι η Ελλάδα μαζί με την Εσθονία είναι οι μόνες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση - και από τις ελάχιστες διεθνώς - που στο διαδίκτυο το όριο ηλικίας είναι τα 21 και όχι τα 18 έτη. Σε προϊοντικό επίπεδο θα έλεγα ότι το προϊόν είναι σε καλό επίπεδο και οι πάροχοι προσφέρουν μεγάλη γκάμα επιλογών.