Μετά από ένα μέτριο 2019, το 2020 δείχνει τον κακό του εαυτό στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου. Ο Ιανουάριος ολοκληρώθηκε με μείωση των ταξινομήσεων στην Ε.Ε. των 27 πλέον κρατών, καθώς σε αυτά δεν υπολογίζεται το Ενωμένο Βασίλειο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), οι ταξινομήσεις καινούριων επιβατικών αυτοκινήτων τον Ιανουάριο του 2020 παρουσίασαν μείωση 7,5% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Πιο συγκεκριμένα, το σύνολο των ταξινομήσεων τον Ιανουάριο του 2020 ανήλθαν στα 956.779 οχήματα, έναντι 1.035.407 τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Στον πίνακα που ακολουθεί μπορείτε να δείτε την απεικόνιση των πωλήσεων για το προηγούμενο δωδεκάμηνο στην Ε.Ε.

Πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρώτη, Ιανουάριος 2020

Σύμφωνα με τον ACEA, η μείωση αυτή έχει ως αιτία τις φορολογικές αλλαγές που πραγματοποίησαν μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες και μετέφεραν την αγοραστική απόφαση το Δεκέμβριο του 2019, με αποτέλεσμα και αντίστοιχη αύξηση τον τελευταίο μήνα του προηγούμενου έτους.

Ταυτόχρονα, η έξοδος του Ενωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε. και η γενικότερη οικονομική αβεβαιότητα στη γηραιά ήπειρο, συνέβαλαν με τη σειρά τους στο αποτέλεσμα.

Αντίθετα με ότι συμβαίνει στην Ευρώπη, η ελληνική αγορά είχε άνοδο τον Ιανουάριο κατά 6,2% με τις ταξινομήσεις καινούριων επιβατικών αυτοκινήτων να ανέρχονται στις 9.785, ενώ τον ίδιο μήνα πέρυσι ήταν 9.210. Στον πίνακα που ακολουθεί μπορείτε να δείτε την απεικόνιση των πωλήσεων για το προηγούμενο δωδεκάμηνο στη χώρα μας.

Πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ελλάδα, Ιανουάριος 2020

Η Ευρώπη σε σημείο καμπής

Η ραγδαία μεταβολή της αγοράς αυτοκινήτου στην Ε.Ε. λόγω των νέων κανονισμών εκπομπής ρύπων και μέτρησης της κατανάλωσης, ο μετασχηματισμός του στόλου των οχημάτων από συμβατικά σε υβριδικά και ηλεκτρικά καθώς και η προσπάθεια επίτευξης του στόχου μέσης εκπομπής CO2 95 γρ./χλμ., δημιουργούν στους κατασκευαστές μεγάλο πονοκέφαλο.

Τα πρόστιμα από την μη επίτευξη του στόχου μέσης εκπομπής CO2 95 γρ./χλμ. είναι κυριολεκτικά ουρανομήκη και, καθώς φαίνεται, ελάχιστες αυτοκινητοβιομηχανίες θα τον επιτύχουν. Από την άλλη πλευρά, η έρευνα και εξέλιξη νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης με πολύ χαμηλή κατανάλωση, υβριδικών ή ηλεκτρικών μοντέλων, σημαίνει τεράστιο κόστος. Έτσι οι κατασκευαστές καλούνται να αποφασίσουν:

  1. Aν θα επενδύσουν άμεσα για τη μετεξέλιξη των κινητήρων τους, χάνοντας όμως πωλήσεις και μερίδια λόγω του αυξημένου κόστους και της χαμηλής παραγωγής

  2. Αν θα πληρώσουν τα πρόστιμα με τα κόστη να μετακυλίονται στα αυτοκίνητά τους ή τέλος

  3. Αν θα συνεχίσουν να έχουν ως ατμομηχανή των πωλήσεών τους την Ευρώπη, ή αν θα δώσουν έμφαση σε άλλες αγορές, όπως αυτές της Λατινικής Αμερικής, της Βόρειας Αμερικής και της Ασίας, όπου οι προδιαγραφές ρύπων είναι πολύ πιο ελαστικές.

Συνεργασίες για την εξεύρεση λύσης

Η ανακοίνωση της συνεργασίας του ομίλου της PSA με αυτόν της FCA, η σύμπραξη πολλών αυτοκινητοβιομηχανιών με εταιρείες κολοσσούς της πληροφορικής και η γενικότερη τάση συγκέντρωσης δυνάμεων μέσω κοινών εταιρικών σχημάτων, δείχνει ότι καμία αυτοκινητοβιομηχανία μόνη της δεν έχει την ικανότητα να αντέξει το κόστος του μετασχηματισμού της αγοράς.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου, μετά την πρώτη επανάσταση στις μεταφορές με την ανακάλυψη του κινητήρα εσωτερικής καύσης το 1885 από τον Γκότλιμπ Ντάιμλερ, η σημερινή περίοδος αντικατάστασης των κινητήρων με ηλεκτρικούς και των οδηγών με αυτόνομα κινούμενα οχήματα, αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη επανάσταση στην ιστορία της αυτοκίνησης.

Στην πορεία αυτή, η αγορά θα γνωρίσει πολλές αλλαγές. Σταδιακά η κατοχή αυτοκινήτου θα γίνει ασύμφορη ή θα αφορά μόνο τους συλλέκτες. Έτσι, οι σημερινές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα είναι απλώς κατασκευαστές αυτοκινήτων, αλλά κυρίως εταιρείες παροχής υπηρεσιών κινητικότητας. Σε αυτό το περιβάλλον, πολλές εταιρείες που σήμερα γνωρίζουν δεν θα υπάρχουν, ενώ πολλές εταιρείες πληροφορικής ίσως να πάρουν τη θέση τους.