Νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες αναμένεται να εμφανιστούν μέχρι το 2020 με κάποιους κλάδους να αναπτύσσονται ραγδαία και άλλους να καταργούνται ως συνέπεια της αλλαγής στις καταναλωτικές συνήθειες και την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Το πέρασμα από τα φιλμ και τις φωτογραφικές εκτυπώσεις στην ψηφιακή φωτογραφία την περασμένη δεκαετία αποτελεί μια πρώτη γεύση από την αλλαγή που επήλθε σε έναν ολόκληρο επαγγελματικό κλάδο ως αποτέλεσμα των νέων καταναλωτικών τάσεων ενώ έπεται και συνέχεια με παραδοσιακούς τομείς της οικονομίας να εξαφανίζονται από τον χώρο του "επιχειρείν".

 

   1. Η βιομηχανία του χαρτιού

Παρά το γεγονός ότι χαρτί για διάφορες χρήσεις (εκτυπώσεις, επιστολές κ.α.) θα συνεχίσει να κυκλοφορεί, είναι βέβαιο ότι η ψηφιοποίηση υπηρεσιών (δημόσιων και ιδιωτικών), θα μειώσει δραματικά τη σχετική ζήτηση. Μαζί, θα αρχίσουν να εξαφανίζονται και συνδεδεμένοι κλάδοι, όπως αυτοί της τυπογραφίας και των εκτυπώσεων. 

 

   2. Τηλεφωνία και τηλεφωνικές συσκευές

Ήδη, το πέρασμα σε υπηρεσίες μεταφοράς φωνής μέσω Internet γνωρίζει μεγάλη επιτυχία. Σταδιακά, η ανάγκη για τηλεφωνικές γραμμές θα αντικατασταθεί από αυτή για γραμμές δεδομένων (κάτι που ήδη συμβαίνει) και μαζί θα πάψουμε να χρειαζόμαστε σταθερά τηλέφωνα. Όσο για τα κινητά τηλέφωνα, φαίνεται ότι θα έχουν μερικά ακόμα χρόνια ζωής. 

 

   3. Πιστωτικές κάρτες 

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι εξαπλώνονται οι υπηρεσίες πληρωμών μέσω κινητών τηλεφώνων ή άλλων φορητών συσκευών. Σταδιακά, η ανάγκη να έχουμε γεμάτο το πορτοφόλι μας με δεκάδες πλαστικές κάρτες (πιστωτικές, χρεωστικές, κάρτες μέλους κ.α.) δε θα υπάρχει και τα πάντα θα αποθηκεύονται σε φορητές συσκευές. Προφανώς, η τραπεζική υπηρεσία της πίστωσης θα συνεχίσει να έχει ζήτηση. 

 

   4. Οπτικά μέσα αποθήκευσης

Τα CD, DVD, Blu-Ray και άλλα μέσα οπτικής σχεδόν έχουν εξαφανιστεί. Αντίστοιχα, περιορίζεται η ζήτηση σκληρών δίσκων και γενικά εξωτερικών μέσων αποθήκευσης, τα οποία πάντως θα συνεχίσουν να υπάρχουν για κάποιο διάστημα ακόμα. Οι υπηρεσίες cloud θα κερδίσουν τη μερίδα του λέοντος στο πεδίο της αποθήκευσης δεδομένων. 

 

   5. Καταστήματα πώλησης μουσικής 

Φαντάζομαι ότι πλέον στη χώρα μας όσοι θέλουν να αγοράσουν μουσική πολύ δύσκολα βρίσκουν ένα πραγματικό κατάστημα για να κάνουν την αγορά τους. Τα καταστήματα αυτά έχουν αντικατασταθεί από ψηφιακά και σύντομα φαίνεται ότι και αυτό θα αποτελέσει παρελθόν, με το μέλλον να βρίσκεται σε συνδρομητικές μουσικές υπηρεσίες. Τα βιβλιοπωλεία πάντως κρατούν ακόμα κάποια παρουσία, η οποία πάντως θα συνεχίσει να μειώνεται σταδιακά. 

 

   6. Παραδοσιακά ΜΜΕ 

Τα παραδοσιακά ΜΜΕ περνούν δύσκολες μέρες. Ειδικά οι εφημερίδες και τα περιοδικά δεν αναμένεται να συνεχίσουν για πολύ καιρό να κυκλοφορούν σε έντυπη μορφή. Αντίστοιχα, η τηλεόραση και το ραδιόφωνο θα αλλάξουν φορέα μετάδοσης (περνώντας οριστικά στην εποχή του Internet) και πιθανότατα λογική λειτουργίας, με έμφαση σε on demand υπηρεσίες. 

 

   7. Ταχυδρομεία 

Οι κλασσικές υπηρεσίες ταχυδρομείου (επιστολές, κάρτες κλπ.) δεν έχουν μεγάλο μέλλον. Αντίθετα, υπηρεσίες δεμάτων, ταχυμεταφορών και παραδόσεις αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα θα συνεχίσουν να έχουν ζήτηση. Υπό την έννοια αυτή, μάλλον θα αρχίσουμε να ξεχνάμε και τα μεγάλα ταχυδρομικά γραφεία, τα γραμματόσημα και τις φιλοτελικές συλλογές.